Icom PS200 - Trissor?

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Tänkte försöka fixa ett Icom PS-200 nätagg. Importerat från USA (115V) och av ägaren (inte undertecknad) inkopplat på 230V...

>>>Bang<<<

Fixat byglarna på ingångskortet.
Har några SG3524N.
Utgångsdioden OK.

Trissorna, 2SC2501 enl schema, 2SC3162 sitter i verkar döda.

Någon som kan tipsa om passande ekvivalenter?
 
Det är vid sådana tillfällen vanligt att även de små lågohmiga motstånden vid driv och sluttransistorerna är sönder.
Motståndsmät dessa, helst när transistorerna är urlödda, 4,7 10 och 22 Ohm har jag för mig.
Sen finns ett större motstånd som har till uppgift att begränsa strömmen vid tillslag och uppladdningen av de stora elektrolyterna.
2,2 eller 3,3 Ohm har jag för mig. Duger fint med ett på 8 Ohm eller så, och ett par tre Watt. Syns då det finns i et systoflexxrör vid likriktaren.
Kontrollmätes.
För att få 220 V krävs även omkoppling av den lilla transformatorn, har den fått dubbla spänningen kan den vara sönder.
Lite klurigt att laga ett sådant, men tänker man sig för och går metodiskt till väga kan det gå.

Transistorerna fanns på SRS innan jag slutade, hur det ser ut i dag 5 år senare är en bra fråga.

Kontrollera nog att inga elektrolytkondinagr har läckt. Geggan från dem kan åstadkomma överslag.
Så kolla noga kretskortet även på undersidan.

Tänk på att dessa nätaggregat såldes innan det blev krav på elsäkerhet för radioamatörer.
Enda isolationen mellan primärspänning och chassi är isolationsfilmen under sluttransistorerna. Så jordat vägguttag SKALL användas.
fördelarna är ett nästan störningsfritt kompakt nätagg. Som vanligen har mycet god livslängd.


de
SM4FPD
 
Fixat. :)

Trissorna byttes mot BUT11A (som jag några dagar senare fick ett
"Last Time Buy" meddelande om - men det finns nog andra ekvivalenter...)

SG3524A fanns i mitt eget junkförråd.

Inget annat var trasigt.

Den där isolationen var som sagt något att fundera på.
Hursomhelst så sattes en etikett på att agget endast fick
anslutas till jordat eluttag...
 
Back
Top