Icom SM-2, SM-5, SM-6

SM5XUN

░░░░░░░
Jag såg på tradera att det låg ute en SM-5 bordsmick, Icom IC-SM5 mic på Tradera. Amatörradio | Amatörradio | Hobby
jag har en bordsmick som jag använder till min 7200, den saknar klisterlappen undertill vilket då försvårar att ta reda på om det är en SM-2, SM-5 eller en SM-6.
Finns det något annat enkelt sätt att skilja de åt?

Tilläggsfråga, jag har ytterligare en SM-mick där elektretkapseln är trasig, någon som kan tipsa om var man kan få tag i en lämplig ersättare, jag har ett svagt minne om att jag efterfrågade en på SRS för några år sen men att de var slut sedan länge.

Måste det vara en speciell modelll eller duger det med ett standard element som finns i många prylar, bla som mikrofon i bärbara transistorapparater med kasettbandspelare som har 2st inbyggda mikrofoner. I så fall kan du få ett av mig.

Måste det vara en speciell modelll eller duger det med ett standard element som finns i många prylar, bla som mikrofon i bärbara transistorapparater med kasettbandspelare som har 2st inbyggda mikrofoner. I så fall kan du få ett av mig.

Egentligen är det inte noga, karaktäristiken på en elektretmick är ruskigt flack,
det spelar mer roll för ljudet hur hårt man packar skumgummit runt den än vad karakäristiken påverkar,
dock kan det skilja uppåt 10-15dB i känslighet på de små rackarna så det vore kul att ersätta med någon hyfsat nära i gain,
undrar just vad ICOM's mickar ligger på?

XUN: Vad jag kan se är de svåra att skilja åt utan att öppna eller om någon bytt kontakt.
SM-2 4-polig kontakt, en FET och två transistorer
SM-6 8-polig kontakt, en FET och två transistorer (nästan identiskt schema)
SM-5 8-polig kontakt, en FET och en transistorer
Jag har ett svagt minne av att skumgummibollen hade olika färger, men kan ha fel.

Back