Idéer om gömd dipol på vinden

SA6BNV

Well-Known Member
Jag funderar på att "gömma" en förkortad dipol för 80 m på vinden. Där finns styvt 12 m till förfogande.
Om jag sätter förlängningsspolar på mitten av benen (ca 3 m ut från mitten) så bör de hamna på ca 75 uH (ca 28 varv på ett 110 mm avloppsrör).
Jag gissar att antennens impedans blir förhöjd så jag planerar även en impedanstrafo vid matningspunkten.

Fråga 1: Är det lönt att försöka sig på en sånt här antennprojekt?

Sen funderar jag på om spolarna skulle kunna funka som "traps" för 12 m bandet.
Jag tänker om jag låter första biten av benen vara ca 3.1 m, dvs innersta delen blir en halvvågsdipol.

Fråga 2: Kommer impedansen bli såpass hög i spolarna vid 24 MHz så att de kommer agera spärrar?

Om man skulle parallelkoppla en kondensator på 0,6 pF skulle spolen hamna i resonans och då skulle det ju funka, och så stor är väl minst strökapacitansen i och för sig...

Eller är det bättre att satsa på en s k "fan dipole" för att få flera band?

73 Åke SD6T
 
Det är alltid lönt att göra antennexperiment. Alltid lärorikt. ;-)

Jag gissar att du har 12m på längden. Hur lång har du på den andra ledden? Ett alternativ till att använde en förlängningsspole är att böja den yttersta delen av dipolbenen. Det vill säga om du kan få ut 2x19 meter där du viker av de yttersta 7 metrarna i 90 graders vinkel så funkar det också.

mvh Sture
 
Det är alltid lönt att göra antennexperiment. Alltid lärorikt. ;-)

Jag gissar att du har 12m på längden. Hur lång har du på den andra ledden? Ett alternativ till att använde en förlängningsspole är att böja den yttersta delen av dipolbenen. Det vill säga om du kan få ut 2x19 meter där du viker av de yttersta 7 metrarna i 90 graders vinkel så funkar det också.

mvh Sture
Det var en bra idé! Tyvärr har jag inte så mycket plats. Jag har 1 x 12m så totala längden är alltså 12 m. Inte så mycket mer än ett par meter till i var ände om jag skulle vika.
Men precis som du säger så är det klart jag skall testa! :)
 
- När jag fick mitt B-cert blev det "omvikt trapdipol" för 10-15-20 på balkongen. Superbra! När A-certet kom blev det fler traps och ännu mer omvikt tråd. Matad med RG58. Gick bra det också.

Nu, med annat QTH, hänger traps och de yttersta "benen" för 160m lodrätt. Går jättebra!
Ett alternativ kan vara godtycklig dipollängd och balanserad stegmatad/bandkabel. Ett hemmabygge med avstämmare kanske.

I dag kör jag i Sthlm/Kista även remote, från det tystaste Roslagen, men det är en annan sak.
 
Last edited:
En annan idé skulle vara att bygga en förkortad T2FD.
Jag har en sådan fast utomhus. Inte direkt diskret pga väderskydd för balun och avslutningsmotstånd
men i ett torrt utrymme är sådant inga problem. Fördelen med T2FD är att den är bredbandig med bra return loss
över hela kortvågsbandet samt att den då den är en sorts "loop" plockar upp mindre man-made noise.
Under 10 MHz är den tystare än en vanlig dipol. Straffet är att antennen då den med ett avslutningsmotstånd
inte tål hur mycket effekt som helst.
 
Jag skulle nog satsa på en fan-dipol men full längd för 12m-bandet hängande under en förkortad 80m dipole.
Kolla på http://www.k7mem.com där finns bra program för att räkna ut spolar och deras placering för att få bästa antennen på en given längd.
Har själv byggt en liknade antenn fast mycket längre för 80/40m med mycket bra resultat, kolla i QTC nr:4 2017 så kan du se en artikel om min antenn.
Att förkorta en 80m dipol så mycket blir förstås en kompromiss och den kommer att bli väldigt smalbandig men är det det utrymmet som du har får du förstås förhålla dig till det.
Lycka till!
 
Back
Top