Idéer till rörsockeldelar sökes!

SM0VPJ

Well-Known Member
Hej.

Jag funderar på att ge mig på och göra en egen rörsockel till ett TB4/1250 rör. Efter en tids letande på nätet efter en sockel utan resultat så tänkte jag som sagt prova att göra en själv.

Vem har tips på vart man kan få tag i lämpligt material för själva anslutningen till "benen" på röret? Det bör inte vara ett allt för hårt material samt att det ska vara lite fjädrande och lödbart. På bifogad bild ser man en snygg variant av hur man kan göra, själva kontakterna är den del som jag har i åtankte för mig egen sockel. Men som sagt, vart hittar man lämpligt material?

73 //Janne
 

Attachments

  • socket1250.JPG
    socket1250.JPG
    48,1 KB · Views: 94
Jag har vid flera tillfällen använt de bryggor som håller kontakterna i reläer. Dessa är ofta tillverkade av fjäderbrons som kan omformas till kontakter. Det är dock inte alltid helt enkelt att omforma bryggorna, men läser man lite materialkunskap så får man en del tips för att undvika att materialet spricker vid bockning.
 
Ett annat uppslag är att "kannibalisera" kontaktdon för "tjockström", t.ex. 3-fas handskar och de runda CEE-donen för 3-fas anslutningar. Även strömbrytare och kontaktorer kan innehålla användbara delar.

Slutligen, innan du lägger ner mycket tid på tillverka en sockel till TB 4/1250, bör du vara medveten om att röret inte är avsett för "zero-bias" linjärdrift. Det behövs en gallerförspänning av c:a -120 V för att det ska fungera.
Rekommenderar ett studium av rörkurvorna i http://frank.pocnet.net/sheets/089/t/TB4-1250.pdf

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för alla svar så här långt. Att använda delar ifrån reläbryggor hjälper tyvärr inte mig i detta fall då anslutningarna på röret är 9,5 mm Ø.

Idén på att "kannibalisera" kontaktdon för "tjockström har jag också tittat på men utan att hitta något i närheten av den dimension som jag behöver.

Auktionen på e-bay har jag sett förr. Jag är väldigt försiktig när det gäller att köpa saker via internet och speciellt ifrån privatpersoner.

Jag vet vart jag kan köpa en ny sockel för 55 dollar om det var med eller utan frakt minns jag inte, grejen är att jag vill prova att göra en själv. Kanske det slutar med en köpt sockel till sist, vem vet. :)

73 / Janne
 
Hej !

Jag är lite skeptisk till rörhållare av typen som VPJ lagt in bild på. Jag har två sådana avsedda för rör som 3-500Z mfl. Av ren nyfikenhet så har jag provat med märkfärg och kollat hur sockeln märker stiften. Resultatet är "nja" för att vara snäll, i vart fall om man jämför med "riktiga" EF Johnsson. Mäter man temperaturen på stiften för glöden så ser man att den moderna sockeln ger högre temperatur hos stiften på röret jmf med "en riktig" sockel.

Hur mycket vikt man skall lägga vid resultatet av dessa enkla prov vet jag ärligt talat inte riktigt.
 
Bingo, SM0YDO!

150:- styck är som hittat, tycker jag.

Om det nu är rätt sort...:confused:


/ Ingvar
 
Last edited:
Så här blev det!

Med hjälp av en modifierad ventil, fem stödnipplar för kopparrör, lite kretskortslaminat och några bitar berylliumkoppar så vart det till sist en sockel som jag tror kommer att fungera.

73 / Janne
 

Attachments

  • TB4-1250 homebrew socket_1.JPG
    TB4-1250 homebrew socket_1.JPG
    80,3 KB · Views: 147
  • TB4-1250 homebrew socket_2.JPG
    TB4-1250 homebrew socket_2.JPG
    72,7 KB · Views: 127
Hej !

Intressant! Nu gäller det att du hittar en snygg eller spektakulär flaska / burk att göra en skorsten av. :)
 
Kontakter

Hej.

Jag funderar på att ge mig på och göra en egen rörsockel till ett TB4/1250 rör. Efter en tids letande på nätet efter en sockel utan resultat så tänkte jag som sagt prova att göra en själv.

Vem har tips på vart man kan få tag i lämpligt material för själva anslutningen till "benen" på röret? Det bör inte vara ett allt för hårt material samt att det ska vara lite fjädrande och lödbart. På bifogad bild ser man en snygg variant av hur man kan göra, själva kontakterna är den del som jag har i åtankte för mig egen sockel. Men som sagt, vart hittar man lämpligt material?

73 //Janne

Om du inte är så noga med utseeendet kan du göra en fjäder som du sedan
gängar på stiften på rören.
Jag har Anodkontakter till mitt gamla slutsteg med 2x813 gg som är gjord
på detta vis.
Kontakterna har suttit på plats sedan 1968 utan det minsta bekymmer med
kontaktproblem.

M.v.h

sm0ctk/stig
 
Om du inte är så noga med utseeendet kan du göra en fjäder som du sedan
gängar på stiften på rören.
Jag har Anodkontakter till mitt gamla slutsteg med 2x813 gg som är gjord
på detta vis.
Kontakterna har suttit på plats sedan 1968 utan det minsta bekymmer med
kontaktproblem.

M.v.h

sm0ctk/stig

Jag testade med fjädrar... ;) men jag tror min sockel jag gjorde fungerar bättre!


// Janne
 

Attachments

  • TB4-1250 fjäder.jpg
    TB4-1250 fjäder.jpg
    93,7 KB · Views: 119
Back
Top