Identifiera dessa antenner

SM4WWG

Well-Known Member
Jag har kommit över några antenner från ett dödsbo och har ingen dokumentation på dessa antenner.
De skulle mycket väl kunna vara hemmabyggen. Oavsett är antennerna mycket bra byggda. Men de har åkt i backen så jag har
lite reparation som ska göras.

Någon som kan hjälpa mig med att uppskatta vilka band de är för? Jag har gått med måttbandet och mätt så gott jag kunnat. Inte ner på millimeternivå,
men i alla fall på +-5mm i sämsta fall.

Den ena större antennen är "två antenner i ett" med var sin dipol. Elementen är satta på översidan bommen för ena bandet och
på undersidan sitter de för andra bandet. Jag har ingen erfarenhet av multibandsantenn av detta slag. Jag tycker elementen för de två banden borde påverka
varandra negativt?

Jag ska försöka rita upp dem i något NEC-program, men tänkte att det finns garanterat de här på forumet som har otroligt mycket mer kunskap i det ämnet än vad jag har :)

Om vi börjar med monobandaren så är längderna på elementen följande
Reflektor 538cm
Dipol 507cm
Direktor 1 464cm
Direktor 2 465cm
Direktor 3 452cm
Direktor 4 448cm
Direktor 5 444cm

Avstånd från reflektor och framåt
Dipol 200cm
Direktor 1 402cm
Direktor 2 600,5cm
Direktor 3 799,5cm
Direktor 4 1000,5cm
Direktor 5 1200,5cm
-------------------------------------------------------------------------

Och här kommer duobandaren

Band 1
-------------
Reflektor 1108cm
Dipol 1036cm
Direktor 1 991cm
Direktor 2 965cm
Direktor 3 940cm
Direktor 4 929cm

Avstånd från reflektor och framåt
Dipol 313cm
Direktor 1 537cm
Direktor 2 780cm
Direktor 3 1100cm
Direktor 4 1490cm

Band 2
---------
Reflektor 740cm
Dipol 690cm
Direktor 1 665cm
Direktor 2 645cm
Direktor 3 644cm
Direktor 4 644cm
Direktor 5 644cm

Avstånd från reflektor och framåt
Dipol 211cm
Direktor 1 361cm
Direktor 2 535,5cm
Direktor 3 760cm
Direktor 4 990cm
Direktor 5 1222,5cm
 

Attachments

  • duoband-1.png
    duoband-1.png
    43,6 KB · Views: 33
  • duoband-2.png
    duoband-2.png
    56,1 KB · Views: 39
  • IMG_20231001_175455545.jpg
    IMG_20231001_175455545.jpg
    6 MB · Views: 39
  • IMG_20231001_175527284.jpg
    IMG_20231001_175527284.jpg
    3,4 MB · Views: 39
  • IMG_20231001_175553293.jpg
    IMG_20231001_175553293.jpg
    4,7 MB · Views: 37
  • IMG_20231001_183709601.jpg
    IMG_20231001_183709601.jpg
    4,1 MB · Views: 35
Om du gör det väldigt enkelt för dig och själv multiplicerar längden på respektive antenns dipol med två så får du ett begrepp om vilka band antennerna är byggda för. :)
 
Om du gör det väldigt enkelt för dig och själv multiplicerar längden på respektive antenns dipol med två så får du ett begrepp om vilka band antennerna är byggda för. :)
Haha! Det där borde jag vetat. Men blev lite osäker när det kändes som lite special

Nästa steg är ju att det vore kul om det gick att klura ut om antennen har något modellnamn, osv.

Tackar!
 
Min begränsade erfarenhet av två band på samma bom är att den lägre frekvensen knappt påverkas av elementen för den högre frekvensen, men att den högre frekvensen påverkas mycket. För ca 25 år sen körde jag simulering på SK4AO:s duobandare för 14 och 21 MHz. Simulering av 14 och 21 MHz-antennerna separat gav bra resultat, men ihop förstördes 21 MHz. Jag gjorde förslag på flytt och justering av längder för 21 MHz. Flytt fick jag igenom men inte justering av längder. Körde ett varv till med simuleringar och fick fram ett förslag med enbart flytt av element. Det gav lite lägre gain i nedre delen av 21 MHz.

Jag körde med SM5BSZ:s Omnec, som har textfilsbaserad in- och utmatning av data, och inte alldeles lättydd felrapportering. Istället för att beräkna gain i huvudloben optimerar det på minst sammanlagd effekt utanför huvudloben. Han påstår det undviker falska maxima i gain, det blir flera. Optimeringsparametrar valdes med hög vikt på matningsimpedans. Jag visste ju vid vilken frekvens den gammamatade antennen hade bra SWR tidigare, så modellens impedans vid den frekvensen sattes som riktvärde. Det gav mycket bättre SWR-kurva på det bandet.

Simulera först och kolla att gain verkar rimligt framför allt på 21 MHz. Behöver du mäta SWR kan du sätta antennen pekandes rakt upp någon eller några meter över mark.

HFI-SWRcheck.jpg
Så här gjorde jag i somras för att kolla. Stag till två höga fästpunkter, tallen och masten, och sen skjuta förlängningsröret så stagen lyfter antennen. Lutar allt så behövs inget tredje stag.

Hälsningar
/Jan
 
Jag tycker att det ser ut som gamla Cuu-Dee antenner , känner igen designen på all mekanik på deras antenner, te x gamman och elementinfästningarna och mitten delen av elementen.
73 Classe
 
Håller med Classe, liknar Cue Dee, mkt bra antenner och robusta.
Kolla genom dessa dokument, inte alltid så enkla att tolka.

73 Lasse SM0(7)FDO
 
Min begränsade erfarenhet av två band på samma bom är att den lägre frekvensen knappt påverkas av elementen för den högre frekvensen, men att den högre frekvensen påverkas mycket. För ca 25 år sen körde jag simulering på SK4AO:s duobandare för 14 och 21 MHz. Simulering av 14 och 21 MHz-antennerna separat gav bra resultat, men ihop förstördes 21 MHz. Jag gjorde förslag på flytt och justering av längder för 21 MHz. Flytt fick jag igenom men inte justering av längder. Körde ett varv till med simuleringar och fick fram ett förslag med enbart flytt av element. Det gav lite lägre gain i nedre delen av 21 MHz.

Jag körde med SM5BSZ:s Omnec, som har textfilsbaserad in- och utmatning av data, och inte alldeles lättydd felrapportering. Istället för att beräkna gain i huvudloben optimerar det på minst sammanlagd effekt utanför huvudloben. Han påstår det undviker falska maxima i gain, det blir flera. Optimeringsparametrar valdes med hög vikt på matningsimpedans. Jag visste ju vid vilken frekvens den gammamatade antennen hade bra SWR tidigare, så modellens impedans vid den frekvensen sattes som riktvärde. Det gav mycket bättre SWR-kurva på det bandet.

Simulera först och kolla att gain verkar rimligt framför allt på 21 MHz. Behöver du mäta SWR kan du sätta antennen pekandes rakt upp någon eller några meter över mark.

View attachment 10846
Så här gjorde jag i somras för att kolla. Stag till två höga fästpunkter, tallen och masten, och sen skjuta förlängningsröret så stagen lyfter antennen. Lutar allt så behövs inget tredje stag.

Hälsningar
/Jan
Bra tips och information! Tackar! :D
 
Jag tycker att det ser ut som gamla Cuu-Dee antenner , känner igen designen på all mekanik på deras antenner, te x gamman och elementinfästningarna och mitten delen av elementen.
73 Classe
Tack! När du sa Cue Dee så googlade jag lite och det ser ut att stämma konstruktionsmässigt. :)
 
Håller med Classe, liknar Cue Dee, mkt bra antenner och robusta.
Kolla genom dessa dokument, inte alltid så enkla att tolka.

73 Lasse SM0(7)FDO
Tack för info! :)

Jag kikade på den sidan med manualer. Hehe! Och nej, det var inte lätt att tolka de PDF:erna.
Jag ska försöka se om jag kan hitta något som passar in på de mått jag har. Antenner med c:a 15meter bomlängd borde väl finnas där någonstans hoppas jag :)
 
Back
Top