Identifiera okända toroider

SM5XUN

░░░░░░░
Ikväll råkade jag gräva djupt i junkboxen med spolstommar och allehanda vicklingar.

Jag fyndade till min stora glädje en flångans ny T300-2 men grävde också fram en stadig hög andra ferritringar och järnpulverkärnor som jag suttit ikväll och försökt klura ut vilka det kan vara, många är redan avklarade men till slut blev det en hög kvar på bänken :p

De flesta, om inte alla, har och är tänkta att användas till HF så det bör inte röra sig om några EMC-ringar, kul vore om här fanns något som jag kan ha nytta av till baluner eller slutstegsbyggen.

Jag benämner de i ordningen 1, 2, 3..osv, all hjälp mottages tacksamt!

Första bilden , nummer 1, 2 och 3 (nummer 1 tror jag såldes av någon SM-amatör, avsedd för avstörning)
140545752261100500_resized.jpg

nummer 4, 5
140545752192854900_resized.jpg

och nummer 6, 7, 8
140545752230659200_resized.jpg

http://toroids.info/ är en bra sida för att lätt identifiera många av de vanligare toroiderna som T50 och FT140 osv. :)

Last edited:
Nummer 3 och 7 är ferrit, material 4C6. Jag har en spänningsbalun som jag lindade på en sådan kärna (nr 7, fabrikat Philips) redan för 40 år sedan.

/ Göstha

Man kan även linda på några varv, mäta induktansen och sedan räkna ut AL-värdet. Sen ser man i datablad vilken toroid som har just detta AL-värde.

Tack Göstha och Ulf, det stämmer nog att det är 4C6/4C65,
lustigt med färgen eftersom jag har två vita 4C65 som du nämner Ulf, så det föresvävade mig inte att det skulle kunna vara samma kärna (f.ö. väldigt bra til baluntransformatorer)
Undrar om de måhända bytte färg i samband med flytt av produktion eller då Philips components blev NXP?

Man kan även linda på några varv, mäta induktansen och sedan räkna ut AL-värdet. Sen ser man i datablad vilken toroid som har just detta AL-värde.

Det skall jag göra, jag har en VNA så det blir till att linda på några varv till varje port och svepa toroiden så får jag även en ledtråd om användningsområdet.

lustigt med färgen eftersom jag har två vita 4C65

Tydligen så har man övergått till helt vitfärgade i hela sortimentet.
Kan vara bra att låta dom ligga kvar i orginalpåsen om man har fler än en typ i lådan.

/Micke

Back