Identifieringshjälp med "rörhållare av ovanligt slag"

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Jag håller på att gå igenom och uppdatera min rörsamling och har dessa två rörhållare som inte passar till något av mina rör. Finns det månne någon i samlingen här på ham.se som vet vad dessa hållare är till för?

Jag utgår ifrån att bokstäverna F och G står för filament och grid och möjligen skulle P stå för Anod? Alltså en triod med direktuppvärmd katod.
IMG_4498.JPGIMG_4499.JPG

Något säger mig att så inte är fallet...här ligger ett 3B28 (halvvågslikriktare) mellan socklarna. Det har UX4 bas.IMG_4501.JPG

Kallas även för "50 watt tube base" eftersom de allra första sändarrören för 50 W hade sådana socklar, eller "Jumbo 4-large pin bayonet base".

Var mest vanliga i SM till stora likriktare, som t.ex. 872A. Antika sändarrör som t.ex. 211 fick inte så stor spridning.

1725787115640.png

Dina UX4 socklar är fabrikat E F Johnson.

Sockeln till 3B28 är en senare utveckling av UX4, kallad UX4G som
kom precis innan kriget.

Last edited:
Hej!
Rörhållarna är identifierade...
Exempel på rör som passar är VT-4-C (211), 845, 805 samt förstås 872.
Så... bara att börja leta rör och bygga något?

Hej!
Rörhållarna är identifierade...
Exempel på rör som passar är VT-4-C (211), 845, 805 samt förstås 872.
Så... bara att börja leta rör och bygga något?
Ja delvis men också för att rörlistan inte är aktuell efter att några har fått nya ägare. Får kanske bli ett höst/vinterprojekt med 2st 6AQ5 i en kristallstyrd flerbandssändare som var på tapeten här för ett tag sedan, det visade sig att jag hade en keramisk bandomkopplare som passar perfekt.

Last edited:
Kallas även för "50 watt tube base" eftersom de allra första sändarrören för 50 W hade sådana socklar, eller "Jumbo 4-large pin bayonet base".

Var mest vanliga i SM till stora likriktare, som t.ex. 872A. Antika sändarrör som t.ex. 211 fick inte så stor spridning.

View attachment 12432

Dina UX4 socklar är fabrikat E F Johnson.

Sockeln till 3B28 är en senare utveckling av UX4, kallad UX4G som
kom precis innan kriget.
3B28 passar i rörtestaren men jag är tveksam till om den kan ge 5A i glödström...

Attachments

• 20240908_115805.jpg
    20240908_115805.jpg
    2,2 MB · Views: 3
Back