1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Identifikation av antenn 4 el 144 Mhz

Discussion in 'Antenner och master' started by SM6RSE, Jul 12, 2020.

1. SM6RSE

SM6RSE Member

Hej ! Vet någon vilken antenn detta är ?.Min gissning är att det är en cushcraft men tycker inte att jag hittat ngt som matchar riktigt. Bommen är 20 x 20 mm och radiatorn verkar vara kraftiga 14 eller 16 mm ! Det är gamma match på den med SO-239.
    73 de RSE

Attached Files:

2. SM0HXO - Sven

SM0HXO - Sven Well-Known Member

Jag har en likadan, köpt ifrån Svebry, fabrikat Sirio. Den är nu 10 år, funkar alldeles utmärkt, och av bra kvalitet. - Sitter monterad på min balkong för tillfället.

/Sven.

Last edited: Jul 13, 2020
  3. SM6RSE

SM6RSE Member

Tack för detta Sven !
    73 de RSE

4. SM5DFF

SM5DFF Well-Known Member

Även jag har en sådan. F/B-förhållandet var dåligt men det åtgärdade jag genom att förkorta reflektorn. Minima i elementens längdriktning är olika djupa på de två sidorna, en T-match hade gett bättre symmetri. Förstärkningen är 6-7 dBd.

Lennart

5. SM0HXO - Sven

Lånar i din tråd,
    Jag funderar på att lägga till en extra"direktor", förlänga antennen till en 5-elementare, men osäker på vilket avstånd till nuvarande direktor. Någon med förslag så välkommen, 1/4 lamda eller annat?

/Sven.

Last edited: Jul 13, 2020
  6. SM5DFF

SM5DFF Well-Known Member

Det är väl lämpligt att prova med det avståndet, men försäkra dig först om att nuvarande skick är optimalt. Jag höjde F/B från 9 dB till 18 dB och fann vid mina mätningar att bästa resultatet blev med matarkabeln dragen bakåt utefter bommen istället för att hänga rakt ned.

Lennart

7. SM0HXO - Sven

Jag har kabeln dragen efter bommen bakåt av den mest praktiska orsaken i mitt montage, har inte testat annan väg, och swr är 1.1 vid 145Mhz, 1,2 vid 144.300. I övrigt har jag inte gjort några mätningar gällande F/B. Jag ska prova vid tillfälle senare med en förlängning och återkopplar i ärende..

/Sven.

Share This Page