Identifikation av antenn 4 el 144 Mhz

SM6RSE

Member
Hej ! Vet någon vilken antenn detta är ?.Min gissning är att det är en cushcraft men tycker inte att jag hittat ngt som matchar riktigt. Bommen är 20 x 20 mm och radiatorn verkar vara kraftiga 14 eller 16 mm ! Det är gamma match på den med SO-239.
73 de RSE
 

Attachments

  • IMG_20200712_214217.jpg
    IMG_20200712_214217.jpg
    2,4 MB · Views: 60
Jag har en likadan, köpt ifrån Svebry, fabrikat Sirio. Den är nu 10 år, funkar alldeles utmärkt, och av bra kvalitet. - Sitter monterad på min balkong för tillfället.

/Sven.
 
Last edited:
Även jag har en sådan. F/B-förhållandet var dåligt men det åtgärdade jag genom att förkorta reflektorn. Minima i elementens längdriktning är olika djupa på de två sidorna, en T-match hade gett bättre symmetri. Förstärkningen är 6-7 dBd.

Lennart
 
Lånar i din tråd,
Jag funderar på att lägga till en extra"direktor", förlänga antennen till en 5-elementare, men osäker på vilket avstånd till nuvarande direktor. Någon med förslag så välkommen, 1/4 lamda eller annat?

/Sven.
 
Last edited:
Det är väl lämpligt att prova med det avståndet, men försäkra dig först om att nuvarande skick är optimalt. Jag höjde F/B från 9 dB till 18 dB och fann vid mina mätningar att bästa resultatet blev med matarkabeln dragen bakåt utefter bommen istället för att hänga rakt ned.

Lennart
 
Jag har kabeln dragen efter bommen bakåt av den mest praktiska orsaken i mitt montage, har inte testat annan väg, och swr är 1.1 vid 145Mhz, 1,2 vid 144.300. I övrigt har jag inte gjort några mätningar gällande F/B. Jag ska prova vid tillfälle senare med en förlängning och återkopplar i ärende..

/Sven.
 
Hej igen ! Har HXO el DFF någon info om vad antennen har för modellbeteckning ? Har sökt på nätet men inte hittat någon sirio antenn som stämmer med denna.
DFF : Du förkortade reflektorn för bättre F/B, med hur mkt ?
Jag ska bakmontera antennen , och tänkte förlänga med två vinklade alu-plåtar. Hur mkt behöver jag förlänga bakåt ?
 
Jag köpte min antenn begagnad och den saknar beteckning, i Svebry-katalogen från 1995 finns den inte med.
Jag gjorde ingen notering vid förkortningen, nu mäter reflektorn 1030 mm inklusive ändpropparna.

Lennart
 
Back
Top