Identifikations hjälp. Trolig Svenskbyggd amatörradio sändare från sent 40 tal eller 50-60 tal!

Ett förnämligt bygge, antagligen med 6146 modulerat av två 6L6. Jag gissar på tiden omkring 1960, det kan finnas tillverkningsår och -månad på elektrolytkondensatorerna. Efter formering av dem och byte av Wima- och papperskondensatorer kan du nog prova den
.
Lennart
 
Ett förnämligt bygge, antagligen med 6146 modulerat av två 6L6. Jag gissar på tiden omkring 1960, det kan finnas tillverkningsår och -månad på elektrolytkondensatorerna. Efter formering av dem och byte av Wima- och papperskondensatorer kan du nog prova den
.
Lennart
Hej Lennart. Det är inte jag som äger den. Det är en amatör söderut som jag känner. Namnet samt signal kommer senare! Jag misstänker att killen som byggde den kanske jobbade på någon av de svenska radiofabrikerna. Texten på panelen är graverad och ifylld med färg. I alla fall ett proffsbygge! Han kommer snart att ha den i gång Den klarar av CW AM FM. Oscilatorn ligger på 1,75 MHz. (Eller MC). 73 de DAN i Delsbo
 
Ett verkligt prydligt bygge, mitten/sent 50-tal eller tidigt 60-tal.
Frekvensbanden är de som fanns innan WRC 1959, när 7 MHz reducerades till 7000-7100 kHz.

Betydligt mer ambitiöst än genomsnittssändarna, vilka alltsomofta innehöll halvfabrikaten Geloso 4/101 eller 4/104
med åtföljande ofrivilliga frekvensexkursioner. ("Geloso? Driver du med mig?").

Ser ut som om drivkedjan är inspirerad av Labgear LG-300 som använde bandpasskopplare mellan frekvensmultipliceringsstegen.

index.php
 
Last edited:
En extra VFO-krets för 3,5-3,6 MHz skulle ge bandspridning på banden 7-21 MHz, något för den nye ägaren att ombesörja.

Lennart
 
Hej.
Det är jag, SM7EIC som är den lycklige ägaren till AM-sändaren. Tack för all info. Jag ska kolla upp den för att komma ut på banden. Just nu är bekymret att baxa in den bredvid min Hammarlund SP-600. Jag har ett slutsteg med 2 st 3-500Z som borde ge hyfsad AM-uteffekt. Nu håller jag på att spåra varifrån sändaren kommer och vem som har byggt den och jag har fått information om en hemmabyggd mottagare med samma ursprung.

Birger
 
Jag letade i RSGB Bulletin under åren i slutet av 1950-talet då Labgear 300 marknadsfördes i många stora annonser. I nr 10 1958 presenteras en hembyggd version av den, tydligen kunde den skärmade spolsatsen "Wide Band Multiplier" köpas separat, och det kan ha varit den artikeln som inspirerade till drivsändaren i svenskbygget som har en likadan skala. Bulletin kan liksom RadCom under 1900-talet tas hem från adressen
http://worldradiohistory.com/UK/RadCom/

Lennart
 
Last edited:
Back
Top