IF-filter vid FT8, min IC7300 är bångstyrig

SM0IKC

Member
Jag har alldeles nyss kommit igång med FT8 och gläds åt nyhetens behag. Nyss körde jag Malawi på 40m - kul!
Programmet jag anväder är det vanliga wsjtx som styr min IC7300 via Omni-rig.
En sak retar mig och jag fattar inte hur jag skall få till det:

När jag kör FT8 i mode USB-D så vill jag använda det breda IF-filtret "FIL1", inte "FIL2" (medium) eller "FIL3" (smalt).
Så då väljer jag manuellt FIL1.
Men så snart wsjtx aktiverar sändning skiftar det till FIL2 och sen blir det kvar där.
Har förgäves försökt få till det så att den blir kvar på FIL1.
Hur göra? Jag blir tokig.

/ Tomas

Det kan ju vara så men det vore ologiskt - eftersom programmet (wsjtx) är avsett för kommunikation med en IF bandbredd om ca 3kHz.
Jag famlar i mörkret. Skall läsa på mer om IC7300 och se om/hur jag kan påverka förvalt filter.

Har du provat "You can set the Filters (1-3) for each mode (USB, USB-D, AM, etc.). The default for the Data modes is very narrow, and this doesn’t work well for BPSK31. So change the USB-D Filter 1 by long-pressing the FIL1 button on the screen, and set the BW to 3.0K or wider."

Jag har varit inne i just den inställningen och gjort som du skrev. Men det biter inte.
Ändras tillbaka till FIL2 när wsjtx går in i sändning. Sen blir den kvar på FIL2.
Undrar om jag gör nåt löjligt fel här...?

I min FT-991A så är USB-D data mode smalbandig, välj USB i stället. Jag antar att det är likadant i 7300.

Varför Omnirig? Därför att den finns med i installationspaketet för Log4OM2, loggprogrammet jag valde. Man kan styra två riggar när man kör genom OR. Tror även det bidrar till att fler program får tillgång till COM-porten.
Jag är nybörjare på CAT-kontrol och FT8 och har läst en del på nätet och det man blir lätt lite snurrig av alla (i bland utdaterade) råd och tvärsäkra instruktioner. Min IC7300 är också en ny bekantskap som jag håller på att växa in i.

Osäkert hur erfarenheterna av FT-991A går att applicera på IC7300.
Men tills vidare testar jag en ful-lösning: Jag har justerat upp bandbredden på FIL2 till 3 kHz (default ca 1,5kHz). Om jag inte får lov att välja filter anpassar jag filtret så att det funkar för syftet.
IC7300 kommer numbera med en inbyggd Preset config för FT8. Lät ju bra. Men när jag laddar FT8 preset slutar CAT control att funka. Går troligen att komma tillrätta med om kunskap och tålamod finnes... Men ibland får jag bara nog av svårbegripliga inställningar och flera programvaruskikt som kommunicerar och påverkar i osynlighet bakom kulisserna...

Back