Impedansen i en okänd koax

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Zo är ju roten ur L/C in en bit av en koax, spelar det någon roll om man mäter L i inner ledare eller skärm? Känns mest rimligt att mäta på inner ledaren. Har ju en LC mätare och en bit av en fin 2,5mm teflonisolerad koax utan märkning (transparent hölje). Den passar ju fint till en ytterligare strömdrossel...:D
 
Nej, det finns mer än ett sätt där jag tänker mig den längst ner på länken. Nåja. Jag har det uppskrivet i AARL's handbook hemma, kollar där senare. Jag vet att det du säger är det man allra först tänker på......;)

Min tanke gäller kanske bara när det är tex bandkabel, där finns en uträkning med mått även där.
 
Last edited:
Hej Prova kalkylatorn enligt den länk Bengt la in. Mät och fyll in värdena för:
Dielectric Outer Diameter, Inner Conductor Diameter, Samt efter att ha valt Velocity of propogation i boxen till vänster om nedersta rutan kan du prova att skriva in 0,69 som faktor då du skrev att det var en teflon koax.

Ungefärliga riktvärden: Polyeten 0,66, Teflon 0,69 och för skumisolerade koaxer 0,8

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag har funderat på det Lorentz, jag vet doch inte VF och kabeln är så väldigt liten/tunn/smal så det blir fysiskt osäkert med måtten. Hade det varit en grov historia med en ytterdiameter på 12-15mm så hade det gått.....

EDIT:

Mätte precis...1,58mm isoleringen över inner ledaren och .24 på inner ledaren, med en gissad VF på .69 blir det 0,8 ohm......:eek:
Jag måste ha skrivit måtten på ett felaktigt sätt, den accepterade inte , tecknet men väl . tecknet

EDIT2: VF ska skrivas 66 inte .66 som jag skrev, det är 75 ohm
Tack för hjälpen Bengt/Lorentz
 
Last edited:
Japp punkt ger bättre resultat än ,
Jag var nog lite otydlig Vf ska anges i % så prova med 69 så blir nog resultatet annorlunda.
73 de SM7NTJ Lorentz

Impedance:

77.9 Ω
Cutoff Frequency: 72.3 GHz
Capacitance: 18.9 pF/ft
Inductance: 114.9 nH/ft
Dielectric Constant: 2.1
 
Back
Top