Import

Det beror på vad du ska importera. Amatörpytsar är t.ex. helt tullfria. Moms på varans värde OCH moms på frakten tillkommer samt 100kr till Posten i adm avgift,
 
Tänk också på att utrustning som här i EU är CE-märkta inte är det i USA. Om man importerar en apparat som inte är CE-märkt så får man gärna det och man får använda den själv också.
Men man får inte sälja den, man får inte låna ut den och man får inte heller ge bort den.
 
Varför gå över ån efter vatten ? :confused:

Fråga dom som vet, Tullverket ! ;)

..eller SM4RNA, han skrev precis rätt svar :)

TARIC-koden för en transceiver är: 8525 60 00 00

Taric

"Avgiftssats 0%" :)

OBS! det gäller ej för byggsatser, de räknas som elektronik, exempelvis en Elecraft KX3 i delar :(

Elektronik är uppdelat i ett stort antal subgrupper och det finns ingen generell avgiftssats utan man får helt enkelt kolla för varje typ av pryl man vill ta in.
 
Räkna alltid (varans pris + frakt) x 1,3. På så vis får du aldrig nån elak överraskning. Snarare tvärtom. Grejor under ca 800 spänn är dessutom i regel fria från tullbehandling.
 
Räkna alltid (varans pris + frakt) x 1,3. På så vis får du aldrig nån elak överraskning. Snarare tvärtom. Grejor under ca 800 spänn är dessutom i regel fria från tullbehandling.

Jag har fått betala tull på små skit paket för $40, då är det extra surt att dom tar en hundring i fast avgift också.

Det är ett "federal crime" att fuska med tulldeklarationen i USA, så det är nästan lönlöst att be dom skriva ner värdet eller ange något annat på paketen, ytterst få gör det.

Rekordet är nog ändå firman som vägrade skicka till en släkting till mig som bodde i USA när jag var öppen med att det bara skulle ompacketeras och skickas vidare till mig, dom frågade eftersom jag använde ett svenskt kreditkort att betala med och jag var inte kvicktänkt nog att svara att jag bodde på leveransadressen men använde mitt svenska kort.

Alla andra länder i världen verkar det slinka igen från, men nästan aldrig från USA (inte från Hawaii heller), det enda undantaget hittils låg i min brevlåda i går, trots fullständigt rätt ifylld deklaration väl synlig på paketets utsida slank det igenom.
 
Back
Top