Importera Yaesu ftdx-1200

Night69

Member
Hej

Jag har tänkt att köpa Yaesu ftdx-1200 från Gigaparts och min undran är finns det något som ja bör tänka på vad det gäller importerad rigg. Tull och moms går på ca 4000:- och tot pris hamnar på ca 16000:- med 3års garanti och några tillbehör, motsvarande här hemma skulle det hamna på ca 20000:-.

// Tomas
 
Inte vad jag känner till. Däremot är min erfarenhet att det är lättare att sälja de Europeiska modellerna begagnat om det skulle bli aktuellt framöver.
/Roger Sjölin SA0AND
 
USA är absolut fel land att handla ifrån, om man inte har rymligt samvete och rymlig väska och bär hem den själv.

Amatörradio (och tillbehör) skulle väl vara fri från tull från USA om man märker den med rätt tullnummer, men ingen jag har hört har lyckats med det (inte jag heller, men det har varit så små summor att jag inte har idats bråka)

Det är bättre att köpa från ett EU land, det finns en Grek på Ebay som är billig som tusan (2way radio supply tror jag han heter), jag har inte handlat någon radio från honom men en massa annat och det har funkat bra, men på en radio vill man ju vara säker på att garantierna fungerar om man skulle behöva det.
Det har jag ingen aning om
 
Har köpt mina riggar från "GREKEN" men han har inte ftdx1200, hur man vrider och vänder så spar man tuselappar på att ta hem från USA.
 
Jag känner nog ingen som gjort en särskilt lyckad USA-import, oftast på grund av varit tullproblem och vidhängande oförutsedda avgifter.

Ett annat problem hos de flesta märken är serviceproblem då europeeiska generalagenter eller återförsäljare inte befattar sig med apparater avsedda för andra marknader.

Som SA0AND nämner så är det ett svalare intresse för en jänkeburk den dagen du vill sälja den.

MWE.DK har en FTDX3000 för DKK15.500 med 1 års garanti,
Thiecom säljer 1200:an för €1698
Wimo €1545 - cashback på €100 så €1445!
Limmared 17995.-

...jag hade handlat på Wimo eller valt den semibegagnade demoriggen FTDX3000 på MWE :)
 
I de fall tullen i form av posten utrikes Arlanda har hittat mina paket så har det gått bra att maila dom med trackingnummer och 8525 20 80 90 för att endast betala moms och exp. Avgift. Antingen se man i spårningen av paket att den är under tullbehandling och kontaktar själv eller så får man ett brev.
 
Jag känner nog ingen som gjort en särskilt lyckad USA-import, oftast på grund av varit tullproblem och vidhängande oförutsedda avgifter.

Ett annat problem hos de flesta märken är serviceproblem då europeeiska generalagenter eller återförsäljare inte befattar sig med apparater avsedda för andra marknader.

Som SA0AND nämner så är det ett svalare intresse för en jänkeburk den dagen du vill sälja den.

MWE.DK har en FTDX3000 för DKK15.500 med 1 års garanti,
Thiecom säljer 1200:an för €1698
Wimo €1545 - cashback på €100 så €1445!
Limmared 17995.-

...jag hade handlat på Wimo eller valt den semibegagnade demoriggen FTDX3000 på MWE :)

Jag känner nog ingen som gjort en särskilt lyckad USA-import, oftast på grund av varit tullproblem och vidhängande oförutsedda avgifter.

Ett annat problem hos de flesta märken är serviceproblem då europeeiska generalagenter eller återförsäljare inte befattar sig med apparater avsedda för andra marknader.

Som SA0AND nämner så är det ett svalare intresse för en jänkeburk den dagen du vill sälja den.

MWE.DK har en FTDX3000 för DKK15.500 med 1 års garanti,
Thiecom säljer 1200:an för €1698
Wimo €1545 - cashback på €100 så €1445!
Limmared 17995.-

...jag hade handlat på Wimo eller valt den semibegagnade demoriggen FTDX3000 på MWE :)

Wimo låter intressant.

Jag känner nog ingen som gjort en särskilt lyckad USA-import, oftast på grund av varit tullproblem och vidhängande oförutsedda avgifter.

Ett annat problem hos de flesta märken är serviceproblem då europeeiska generalagenter eller återförsäljare inte befattar sig med apparater avsedda för andra marknader.

Som SA0AND nämner så är det ett svalare intresse för en jänkeburk den dagen du vill sälja den.

MWE.DK har en FTDX3000 för DKK15.500 med 1 års garanti,
Thiecom säljer 1200:an för €1698
Wimo €1545 - cashback på €100 så €1445!
Limmared 17995.-

...jag hade handlat på Wimo eller valt den semibegagnade demoriggen FTDX3000 på MWE :)
 
Har någon servat sin rigg hos "Greken"? -När man köper en större sak som en tranciver kan det vara trevligt o tryggt att veta att det går att få adekvat service.
2150 $. Är 15.587 kr. Baserat på dagens dollarkurs på 7.25:-

Tittar vi på wimo.de som är stora och välrenomerade med fungerande service så är deras pris 14.198 kr Baserat på dagens europris på 9.19:-

Jag har både handlat och servat där, med bra erfarenheter!

Men man skall komma ihåg att man kan hålla sig för skratt om något går sönder och man måste serva om serviceverkstaden är långt bort.
Därför måste jag ändå rekommendera våra Svenska handlare trots allt. På senare tid handlar jag i Sverige. -Det g å r att förhandla ned priset om man köper fler saker och man kan prata Svenska med dem och man kan svänga förbi.
 
Jag hade problem med min atu som var köpt hos greken, fick skicka ner den men det tog 6 dagar så fick jag en ny. Visst man får lägga lite tid men i förhållande till priset så är det värt det. När man köper kvalitets rig så tycker jag att det inte ska gå sönder oavsett om man köper den hemma eller i utlandet. Visst ska man värna om våra egna men så styr plånboken lite, det är ingen billigt hobby vi håller på med.
 
En kompis hade otur med en FT-450 som släpades hem från USA. Den funkade någon vecka sedan var mottagaren totalt döv. Mobinet ville förstås inte ge någon garanti. Han felsökte dock själv och hittade en trasig blandarkrets som byttes billigt. Här hade han tur att det var en vanlig standardkrets som var lätt att få tag på.

Själv har jag en VX7 som är köpt i USA för en massa år sedan. Den blev också stendöv efter några år. Sökte på symptomen på nätet och det var vanligt att ett MF-filter gick sönder. Beställde ett från Mobinet, bytte filter, och sedan funkade radion, de frågade aldrig om radions ursprung heller så Yaesudelar verkar gå att få tag i för den som reparerar själv. Jag vet inte om Mobinet reparerar på komponentnivå eller byter hela kretskort om något går sönder men det kändes som min VX7 inte var värd att kosta på en reparation så det fick bli en GDS-insats i stället. Jag frågade aldrig men det är väl knappast troligt att de skulle neka att laga en radio mot betalning, det är ju något de tjänar pengar på. Vill minnas att filtret kostade ca 50 kr. Pilligt som attan att byta...
 
Jag är också nöjd med de få affärer jag gjort med "greken"
Radioworld som SM0O tipsade om är också mycket bra,
jag slår gärna ett slag för brittiska Waters& Stanton, www.wsplc.com
deras begagnatlista är väl värd att kika på ibland!
 
Postens porto för att skicka något utomlands och speciellt om det är tyngre är fruktansvärt dyrt. Något att tänka på för eventuell service.
 
Back
Top