Ineffektiva nätaggregat ska bort.

Ett visst samband finns mellan stby strömmen och störningarna, men endast i just stby då. Men ibland belastas dessa apaprater.....
Det var tal om 1 watt för en tid sedan nu vekar det vara 0,5 watt. Och det är väl bra.
Jag gjorde i vintras en inverntering hemma, har ett hus med en massa eleketronik överallt... det fanns små laddare som drog 5 watt i stby och dessa skulle då tvingas bort. Andra drog nsätan inget eller under 0,5 Watt i stby, risken finns då att dess efter nya bestämmelser kommer upp i 0,5 Watt.

Efter min inventering i vintras fick jag fram en årsenergi på 1500 kWh som bara var onödig stby effekt. Efter det har jag satt upp huvudbrytare, släng en del icke anv'ända grejer som satt vkar i vägguttagaren etc.
Anmärkningsvärt drar även kopplingsur en del ström, samt radiostyrda strömbrytare.

Ja, det blir värme och det behvöer vi på vintern, men värmepumpen ger värme för en fjärdedel av denna energi och där man vill ha värmen.

Kanske inte hela världen på elräkningen med en tusenlapp mer eller mindre men vi skall väl tänka på miljön och framtiden oxo. Om fem år är 1,5 GWh kWh 3GWh onödig enegeri per år om vi inte tänker oss för.

Vad gäller störningar kommer LED ljuskällor att bli nästa generation bredbandiga störkällor. de har sw mode supply utan avkoppling och utan glättad primärspänning. Men de kan man ju stänga av.
 
Vad gäller störningar kommer LED ljuskällor att bli nästa generation bredbandiga störkällor. de har sw mode supply utan avkoppling och utan glättad primärspänning. Men de kan man ju stänga av.

Ja, sina egna ja! :p


Nu mitt bidrag i el-sparardebatten:

Eftersom jag drabbats av en jobbig förkylning bestämde jag mej i lördags-
kväll för att lägga mig lite tidigare än vanligt och försöka somna ifrån eländet.
Men jag hade svårt för att somna och då satte jag klockradion på"sleep"
för att lättare falla i sömn. Inom parentes brukar det gå rätt fort att somna då.

Då var det ett program som skulle handla om musik, men jag vet inte vad
kompositören har sysslat med. Det lät exakt som om någon cyklade på en
gammal cykel där ena pedalen skrapade emot kedjeskyddet för varje varv.
Jag tänkte att det kommer väl någon musik sedan, så jag lät radion stå
kvar där. Det tog cirka tio minuter innan oljudet tog slut.

Då var det dags för nästa inslag. Vad tror ni det blev? Samma elände! Fast nu lät
det som om framhjulet slog emot framgaffeln! I ytterligare tio minuter!
Emellanåt gav "cyklisten" upp ett vrål! Hur kan man kalla detta oljud för musik? Dessutom nämndes kompositörens namn.
Jag skulle säkert valt att vara anonym om jag vore upphovsman till sånt skit!
Mina tankar gick sedan till Sveriges Radio som inte skäms för att
leverera sånt skräp för våra licenspengar.

Hur många tiotusentals KiloWatt bränns upp dygnet runt i onödan på program som ingen normal människa vill lyssna på?

/Ingvar
 
Last edited:
Hi hi ja jag skrattade faktikst när jag läste ditt inlägg Ingvar, det var skitbra skrivet, och jag håller med du.
Man vem fan vill höra och se allt reklam och den sänds ju minst med en faktor 100 detta.
det fanns nog sådan här musk förr oxo, men de hade fina musikinstrument då, till skillnad mot idag då de "bara" har en dator....
Det fanns väl de som kallas för klasisk musik som låter som de spelar Orgel med hela armarna och benen samt att katten kliver på tangenterna. Så den här musiken är ingalunda något nytt.
Jo nog kan man tycka att det spenderas massor av energi på KULTUR av sort som man kan vara tveksam till. Inte mist med stora gröna strålkaste på viadukter på infarten till Karlstad, det lyser nog en 5 kWatt grönt ljus, visst ser det snyggt ut men...,.
Men kanske det just är därför, för att skapa debatt, ilska, funderingar, något att reta sig på, kanske njuter någon,

Jag tänker dock på resonemanget att Digital TV skulle spara energi, idag drar varje TV med en extra digitalkonverter minst 10 till 20 watt mer, detta ggr 3 miljoner sådana apparater, det blir lite kräm det. detta är miljö på högsta politiska nivå. Men de blir nog bättre sen....

Den stora energin ligger nog trots allt på det extremt stora antal små förbrukningskällor. kan det finnas 30 miljoner små mobitelefonalddare som drar 1 watt i SM? Plus 3 miljoner TV som drar ström trots avstängda. Man kan fundera varför vi skall vara sparsamma.
Kankse för att kunna höja priserna och leverera mindre men ha samma vinst.
 
Jag kan berätta hur det är här i Ludvika.

Vi har tidigare haft kabelt-TV i koaxnät med ett antal kanaler. De som har barn har enkelt kunnat koppla in en TV i barnens rum och tittat utan boxar och grejer.

Nu ska vi få s.k. stadsnät, alltså brebandsuttag med upp till 100MBit internet, IP-telefoni och ett antal TV-kanalpacket som man kan välja. För att få detta att fungera så behöver man först en bredbandsbox som delar TV- IP-Telefoni och Internet. Vidare behöver man en box till TV:n. Ja man behöver t.o.m. en sådan per TV med så klart tillhörande abbonemang. (Stackars den som har 3 ungar i spridda åldrar). Sen behöver man en box för IP-telefonen. Har man mer än en dator måste man ha en router och av säkerhetsskäl bör man ändå ha en sådan med inbyggd hårdvarubrandvägg. (Har man ADSL så har man normalt modem, brandvägg och router i samma låda och man brukar få denna gratis. Här får man stå för det själv om man tycker sig behöva.)

Bostadbolaget har 3200 lägenheter. Många boxar blir det.........

En av mina större förbrukare är kyl och frys. Men jag har tänkt ut att göra som många företag gör och inte ha nåt i lager och i stället låta DHL leverera varje mål. Man ska spara och det till varje pris. ;)
 
Last edited:
Stäng av kylen Anders, och spar ström, borra sedan ett hål i väggen och sätt in en ventil, detta kallas för skafferi, och var något man hade före kylens tid. På detta vis kan du reglera insläppet av uteluften och få ett väl temperarerat skåp, skafferi. Funkar perfekt 8 - 9 månader av året.
Frysen behvöer vi snart inte mer då de flesta matvaror med hjälp av tillsatser blir så giftiga att inte ens bakterier vill äta elller angriåpa dem, i gengäld håller de sig i skafferiet i veckor. Bröd exvis, bkar du själv är det mögligt innn du hunnit äta upp det, köper du bröd är det veckor redan i affärern och håller ett par till, och kallas för färskt.
På detta vis kommer en massa elektronik att kunna stängas av och vi spar ström och får mindre störningar.
Så se framtiden an med positivt syn i störningsvärlden. samtidigt slipper du gå till affären mer än varannan vecka.
Så skriver vi till SR och ber dem stänga av sändaren när de ändå bara sänder "kulturmusik". den kan vi få genom att öppna fönstret om vi bor i stan.

Och varför inte starta upp Motala långvåg med 200 kW och sedan stänga av all FM sändare. Så spar man ström. Och AM mottagare drar mindre ström ute i stugorna. Trådradio givetvis.
 
Perfekt Roy! Håller med. Helt i linje med hur det kommer att bli i framtiden ;-).

73, Roland SM0BRF
 
borra sedan ett hål i väggen och sätt in en ventil, detta kallas för skafferi, och var något man hade före kylens tid.

Faktum är att jag har just detta. Fast väggen är i riktning SSW och intaget är 1,5m över marken så de månader man kan använda skåpet som sval är betydligt kortare än så. Dessutom så fryser gärna t.ex. morrötter när det är som kallast.
 
Faktum är att jag har just detta. Fast väggen är i riktning SSW och intaget är 1,5m över marken så de månader man kan använda skåpet som sval är betydligt kortare än så. Dessutom så fryser gärna t.ex. morrötter när det är som kallast.

Du har tur som sluppit myrorna och tvestjärtarna, eller har de ännu inte hittat ditt skafferi? :eek:

Jo, fram för gamla AM-sändare med ett program och som spelade "Du gamla, du fria" klockan 24.00 och sen pip-pip-pip. ;)

/Ingvar
 
Du får sätta värme i ditt skafferi Anders, med en termostat och värme....kan du hålla 5 grader även om det blir kallt uta.

Skämt åsido så hörde jag hur en LED ljuskälla kan vara konstruerad idag.
Fick detta av en elallgerigiker,

Men för katten låt oss nu slippa debatten om ehuru det finns en sådan sjukdom och ta det hela som teknik istället.

En led ljuskälla kan bestå av en likriktare, vi får då 320 Volt DC utan glättning, dvs 100 Hz pulser.
Denna matar en switchad sak, en pulsbreddsmodulerad koppling som transformerar ner spänningen till LED:en, och ger konstant ström till denna. Ex 3,7 Volt och 800 mA. Allt detta låter ju7 bra med tanke på verkningsgrad och elförbukning.
Ingen konding och LED kommer då att drivas med 100 Hz modulerat med 40 kHz, (eller tvärs om).
Ögat ser inte 100 Hz blinkning och absolut inte 40 kHz. Men hur kommer detta att låta i en HF mottagare?

Jag är bara ute för att varna om hur LED ljus i framtiden kan vara konstruerade och att de kan bli framtidens nya generation av störningar.
OK väl byggt och väl skärmat kan det nog gå, men denna ljuskälla har ju långa antenner, dvs elledningarna.

Och framför allt, hur debiterar elsäljaren någon som belastar nätet med 40 kHz pulser överlagrade 50 Hz? Och hur ser 50 Hz elen ut hos grannen om någon belastar med 40 kHz pulser? Knappast sinusformad va?

Vad var det egentligen för fel på en vanlig magentisk trafo? den jobbar med siusformad AC och det är väl bra.
 
... Vad var det egentligen för fel på en vanlig magentisk trafo? den jobbar med sinusformad AC och det är väl bra ...
Den var (och är) skrymmande, tung, förbrukade dyrbar metall (lackerad koppartråd) och något mindre dyrbar dito (tunn stålplåt), hade en icke försumbar tomgångsström och gav ofta ifrån sig ett påtagligt brum (magnetostriktion). Vid långvarig eller kraftig överbelastning gjorde den sig dessutom påmind genom en omisskännlig lukt och blev sig sedan aldrig riktigt lik.

Till fördelarna hörde en snygg och i det närmaste sinusformad last, när strömstöten vid tillslag väl klingat ut, och utifall säkringen var tillräckligt trög för att hålla även denna gång. Sedan hade man inte bara en pålitlig spänningsomvandlare, utan även en rejäl ballast i apparatlådan, ibland intressant asymmetriskt placerad. Det kunde bli överraskande att intet ont anande och i all hast lyfta en sådan. Tur att tårna sitter kvar.

/ Göstha
 
Om det som står i den första länken skulle gälla alla aggregat skulle väl våra älskade linjära aggregat leva farligast. Man bränner ju massor med effekt i transistorerna och vid låg belastning så blir trafons verkningsgrad dålig. Vet inte vad energiförbrukningen på ett klassiskt 25A nätaggregat är utan last, men det är nog inga roliga fakta för oss heller.
 
Men Anders tror du inte att vi talar om stby strömmen, och de allra flesta nätagg med trafo och de för högre strömmar har en strömbrytare.

Så låt mig komplettera min fråga om vad det är för fel på en järntransformator med: vad är det för fel på en rätt monterad strömbrytare?

Ang trafon Gösta så visst har du rätt, men jag tänker på att man borde kunna ha en strömbrytare före trafon, det hade man ju förr.
Förr fanns så små nättrafon att de satt i kontrolllampshållare, dvs som tre sockerbitar, bara för att kunna ha lågspänningslampor.
Jag har några 1 - 3 Watt trafon liggande och skall kolla stby strömmen. Återkommer
Men visst kan det vara dyrare att linda och tillverka små trafos. Bygger vi själv exvis små skrivbordslampor med LED som ljuskälla borde valet vara lätt.

Rent teroetiskt borde en sådan liten trafo inte dra någon ström vid stby, men i praktiken finns förluster som dock är små om trafon är rätt gjord, limmad och bladad så brummar den inte.

Klart är dock att SW mdoe nätagg visst har fördelar, men det verkar vara så att de byggs utan störningshänsyn.

Och om vi återgår till Stefans inledning så är det olyckligt att man tillåter högre stby ström än som nu är vanligt. EU borde ställa rimliga och högre krav.


Hur mycket drar 5 miljioner nya elmätare? Och vem betalar detta?
 
... om trafon är rätt gjord, limmad och bladad så brummar den inte. ... Hur mycket drar 5 miljoner nya elmätare? Och vem betalar detta?
Magnetostriktion är en fysikalisk egenskap hos kärnmaterialet och "stombrummet" vid magnetisering under mättnadsnivån låter sig alltså inte påverkas. Däremot kan man givetvis till stor del hindra att brummet fortplantas till omgivningen med vibrationsdämpande upphängning. Men glöm inte att byta gummibussningar när de åldrats och blivit hårda.

Mätarnas strömförbrukning betalas givetvis i slutänden av abonnenten, precis som installation och underhåll, och inte utan "affärsmässiga" pålägg. Allt bidrar till att elproducentens vinstmarginal med råge skall överskrida alla rimliga gränser, bonusar oräknade :mad:

/ Göstha
 
Last edited:
Vad kan det vara för verkningsgrad på de här trådlösa ladd-plattorna som är på gång då? Dvs laddning med hjälp av induktiv koppling till objektet. Man lägger sin mobil, iPod osv på plattan över natten så är den laddad på morgonen. Jag har motsvarande till en elektrisk tandborste och den tar evigheter att bli full-laddad (typ 20h)

/Micke
 
För att kontrollera strömmen i en LED borde det räcka med en seriekondensator som släpper igenom rätt mängd milliampere vid 50 Hz? Lägg dioderna skavföttes så lyser de under hela perioden ungefär. Man kan seriekoppla ett hundratal lysdioder så är det bara att koppla in dem till 230V direkt. Eller man kanske ska gå över till 1.8-2.2 V likspänning i väggarna hemma - lite beroende på vilken färg man vill ha på belysningen:)

/Micke
 
... Eller man kanske ska gå över till 1.8-2.2 V likspänning i väggarna hemma - lite beroende på vilken färg man vill ha på belysningen:) ...
Då ska det till grovt alternativt supraledande kablage i väggen fram till uttaget för QRO-PA:t! :cool:

/ Göstha
 
Men Anders tror du inte att vi talar om stby strömmen, och de allra flesta nätagg med trafo och de för högre strömmar har en strömbrytare.

Men då är ju istället frågan om saker och ting ska ha riktig strömbrytare inte vilken teknologi som används och då tappar ju linjära agg ännu mera eftersom de bränner bort så mycket i värme vid belastning.

Jag har noterat och faktiskt retat mig på där det oxo saknas riktig strömbrytare. T.ex. batteridrivna verktyg och mätverktyg. Jag har ett elektriskt skjutmått som jag verkligen tycker är bra. Men det finns ingen riktig brytare så när man ska använda det så är ju strömmen slut så klart. Samma med köksvågen. Jag har börjat pilla ur batteriet ur dessa, men de är inte riktigt gjorda att användas på det viset.

Men det är ju som sagt samma med handapparaten. Det är slut där med när man får för sig att ta fram den.

Föresten så lovade du energimätning i stand by på några riggar förra gången denna fråga var upp. Nåt du har tittat på?
 
Då ska det till grovt alternativt supraledande kablage i väggen fram till uttaget för QRO-PA:t! :cool:

/ Göstha

Vi har tittat på en induktionsugn med supraledare genom mitt arbete.
Det tog ju ganska mycket energi i anspråk att kyla supraledaren.:rolleyes:
Dessutom tog det några dagar innan man var nere i tillräckligt låg arbetstemperatur så att man kunde köra igång anläggningen.
Men ledningarna var ofattbart tunna för den energi som skulle passera jämfört med
en konventionell elledning.:confused:
Intressant teknik är det i alla fall.

/Emil
 
... Det tog ju ganska mycket energi i anspråk att kyla supraledaren.:rolleyes: ...
Hög tid att lägga den "energin" och litet till på att hitta material som kan göras supraledande vid vanlig rumstemperatur (länk)! När (?) det väl är klart, kommer forumtrådar som denna att vara glädjande irrelevanta. Tills dess får vi hjälpas åt att försöka begränsa "kedjereaktionen" av konstant nätanslutna små energitjuvar.

/ Göstha
 
Last edited:
Back
Top