Ineffektiva nätaggregat ska bort.

Jag mätte strömmen på några små nätrafos i går.
En på 3 Watt och en på 5 watt storlek som en tändsticksask. Tomgångseffekten låg på 3 Watt. Lite övaraskane faktiskt, jag trodde de skulle ligga lägre. Belastar man då dessa med märkeffekten skulle då verkningsgraden ligga på 50 procent c:a.
Jag tror att stora trafos som finns i eldistribitionen har betydliogt högre verkningsgrad.
3 Watt blir på ett år omkring 20 kWh, dvs grovt räknat en tjuga. Med tio sådan så blir det en slant.
Med strömbytare före komemr man försåss ner till en tiondel kanske.

Visst har du rätt Anders att seriereglerade nätagg har stora förluster jämfört med sw mode. Men det är ju bara när de är igång, och belastas.

Själv tycker jag att när man använder något eleketriskt kan man aceptera att betala för det, exvis när en lampa är tänd kan det kosta, men när den är släckt skall det inte kosta.

En avstängd digitalkonverter till TV som drar 15 Watt dygnet runt är oacceptabel.

Ang LED de större typerna 1 - 5 Watt är mycekt kritiska till att matas med konstant ström, med ett motstånd blir strömmen ostabil och den kan gå händan. Det behövs en strömregualtor. Så det går inte med LED spänningar, (3,7 Volt) i vägguttagen.
Jag tror oxo att man försöker lära markanden att LED ljus mäts i Watt, det är häftigare med en 5 Watts LED än 100 st små fjantar. Förmodligen är det en kostnadsfråga oxo.
Även om en lkuskälla som vi bygger själv med en näve små LED kan ge ett mjukare och mer spritt ljus och vara mindre kritisk på matningen. Att seriekoppla 62 st för att driva direklt på 230 Volt, nja, går en sönde slockna alla. dessutom kan nog 50 vara nog då det behövs en strömregulator där oxo, för att få 20 mA genom LED:arna, men då duger et motstånd.

Jag skulle vilja fråga om det är någon som lababr med LED ljuskällor här, exvis skrivbordslampa, läslampor i Husvagn Husbil etc? I de sistnämnda blir det ganska mycekt kräm kvar i bilbatteriet till radiostationen om man ersätter glödljus med LED.
Såg någon som slagit bort glaset på 5 - 10 watt Ba15 lampor och satt dit led så passar dom i armaturerna. Mer ljus till en tiondel av förbruket.


En framtid för eldistributionsnätet kunde kanske vara allström och ostabil spänning, exvis 200 - 400 Volt AC eller DC allt beroende på tillgång och efterfrågan och årstid, det blir mindre och mindre krav på 50Hz. Men ihopfasningen av kraftverken kanske kräver 50 Hz?
Skulle jag bygga ett hus idag så skulle jag nog dra in ett alterantivt elnät.
 
Utvecklingen går mycket fort när det gäller LED-belysning. Exempelvis hade nästan 100% av alla som sprang nattsträckor på tiomila i orientering i år pannlampor med LED. De ger fem gånger så mycket ljus som en halogenlampa (typiskt 1500 till 2000 lumen) för samma strömförbrukning. Ska man springa 18 km i skogen vill man ha så lätt batteri som möjligt med sig.

73, Roland SM0BRF
 
Om man tycker det är för tyst på banden så kan man ju köpa sig en störsändare, kolla här finns en:
Störsändare för mobiltelefoni, GPS! Slipp bli övervakad! på Tradera.
Visste faktiskt inte att sådana här var godkända CE märkta R&TTE typade etc.
Hur ren den är inom specade band är en bra fråga det berättar inte den välskrivna specifikationen. Trots att den får vissa saker att bli osynliga. Men man kan ju hoppas att nätagget i alla fall stör ut HF.
 
Jag var lite ironisk Fredrik givetvis är det inte en laglig sak, det går dock att få tillstånd till sådan störsändare i exvis fängelser, men det är nog inte enkelt.
Bra ide att anmäla det på TRADERA
Samma säljare har minst tre eller fyra auktioner med sådana pryttlar.
 
Bra. det finns ju flera aspekter på att använda störsändare.

1 Det är inte tillåtet att sända bredbandigt
2 störsändare är ej tillåtna
3 detta bör ju likna vid att klippa av sladden för den som vill ringa och det kan ju inte vara tillåtet
4 En sörsändare kan omöjliggöra nödsamal om någon blir sjuk.
5 Den lär vara så bred att den förhindrar annan radiotraik oxo, exvis komradio Tetra.
6 Införsel av icke CE märkta prylar
7 Införsel av radiosändare som inte är typade R&TTE

Så det finns nog inte ens nog med fula ord mot den som försöker sälja sådant.

Däremot borde det vara lite mer stil på de som använder mobiltelefoner där det inte är passande.
 
Utstörda elmätare

Det är inte bara vi radioamatörer som har ont av div
störande nätadaptrar.
Läste i Smålands-Tidningen att man i Nässjö, citat:
"måste byta ut 1000 elmätare, för systemet störs ut av
enkla hushållsapparater som t ex mobilladdare, detta
gäller mätare som överför signalerna via elnätet och
som nu skall ersättas med trådlösa mätare vilka inte
störs ut så lätt".
Eftersom mätarna är utstörda så kan man ju undra om
kunderna har fått betala för rätt elförbrukning.

Skönt att detta kommer upp, nu kanske Elsäkerhetsverket
får upp ögonen för dessa problem.

SM7XFD/ Stefan
 
Elräkningarna stiger i takt med att fjärravläsning med nya elmätare monteras.
Noggrannheten av avläsningarna har 5 procents tolerans.
Tänk om bensinautomaterna tilläts ha samma tolerans. Vilket ramaskri bland bilisterna! :eek:

/Ingvar

Elmätaren får visa fel
 
Man kan ju undra om mätarna verkligen klarade CE-märkningen eller om de
är CE-märkta över huvud taget.
Vad jag har fått lära mig så innebär ju CE-märket inte bara att utrustningen
inte får störa andra elektriska apparater utan den måste ju även själv tåla en
viss störnivå utan att fallera.
 
Man kan ju undra om mätarna verkligen klarade CE-märkningen eller om de
är CE-märkta över huvud taget.
Vad jag har fått lära mig så innebär ju CE-märket inte bara att utrustningen
inte får störa andra elektriska apparater utan den måste ju även själv tåla en
viss störnivå utan att fallera.

Det var nog "inombandssignaler". På samma sätt som det inte hjälper om vi kör med CE-märkta apparater om grannen skaffar en plasma-TV som hörs över hela kortvågen.

73, Roland SM0BRF
 
Back
Top