SM4FPD
Well-Known Member
Jag hörde ett reportage om hur Elefanterna kommunicerar med ljud av låg frekvens.
Själv har jag länge funderat på att lyssna över infrafrekvensernas hemligheter.
Man talade om att Elefanterna kommunicerar med omkring 16 Hz.
De kan höra varandra på tiotals km avstånd och meddela olika saker, exvis jag har gått vilse, jga behvöer vatten, jag behöver hjälp, jag behöver en viril karl, och även känna igen varandra.
Visst kommunicerar vi radioamatörer med eleketromagentiska vågor, men inget hindrar väl att vi gör det med ohörbara ljud.
Örats känslighet är minst 60 dB lägre vid 20 Hz än 2 kHz, så vi kan inte höra infraljud särsklit bra. Dessutom har vi inte tid att vänta på de långsamma meddelanden som det innebär.
Med någon form av hjälpmedel skulle vi kunna avlyssna "bandet".
Man kan tänka sig att blanda upp infraljudet till hörbart, eller låta det frekvensmoduelra en hörbar ton.
Kanske "se" det på en dator.
Att man inom vissa myndigheter gjort experiment, och ganska stora sådana, för att avlyssna bandet vet jag. Det finns rykten om att man kan "höra" mellan länder.
Men har vi någon radioamatör som försökt sig på saken?
Någon som har förslag på mikrofon för under 20 Hz?
Dette ser jag just nu som största problemet, en mikrofon för 1 - 20 Hz?
Någon som experimenterar med Radio på ljud?
Samma sak med Ultraljud 16 kHz och upp till 150 kHz. Ett intressant band som ju faktiskt avlyssnas för att höra de djur som "pratar där".
Visst skulle man kunna köra SSB eller FM på 56 kHz ljud bärvåg.
de
Roy
Själv har jag länge funderat på att lyssna över infrafrekvensernas hemligheter.
Man talade om att Elefanterna kommunicerar med omkring 16 Hz.
De kan höra varandra på tiotals km avstånd och meddela olika saker, exvis jag har gått vilse, jga behvöer vatten, jag behöver hjälp, jag behöver en viril karl, och även känna igen varandra.
Visst kommunicerar vi radioamatörer med eleketromagentiska vågor, men inget hindrar väl att vi gör det med ohörbara ljud.
Örats känslighet är minst 60 dB lägre vid 20 Hz än 2 kHz, så vi kan inte höra infraljud särsklit bra. Dessutom har vi inte tid att vänta på de långsamma meddelanden som det innebär.
Med någon form av hjälpmedel skulle vi kunna avlyssna "bandet".
Man kan tänka sig att blanda upp infraljudet till hörbart, eller låta det frekvensmoduelra en hörbar ton.
Kanske "se" det på en dator.
Att man inom vissa myndigheter gjort experiment, och ganska stora sådana, för att avlyssna bandet vet jag. Det finns rykten om att man kan "höra" mellan länder.
Men har vi någon radioamatör som försökt sig på saken?
Någon som har förslag på mikrofon för under 20 Hz?
Dette ser jag just nu som största problemet, en mikrofon för 1 - 20 Hz?
Någon som experimenterar med Radio på ljud?
Samma sak med Ultraljud 16 kHz och upp till 150 kHz. Ett intressant band som ju faktiskt avlyssnas för att höra de djur som "pratar där".
Visst skulle man kunna köra SSB eller FM på 56 kHz ljud bärvåg.
de
Roy