Infraljud, elfanternas Internet

SM4FPD

Well-Known Member
Jag hörde ett reportage om hur Elefanterna kommunicerar med ljud av låg frekvens.
Själv har jag länge funderat på att lyssna över infrafrekvensernas hemligheter.
Man talade om att Elefanterna kommunicerar med omkring 16 Hz.
De kan höra varandra på tiotals km avstånd och meddela olika saker, exvis jag har gått vilse, jga behvöer vatten, jag behöver hjälp, jag behöver en viril karl, och även känna igen varandra.
Visst kommunicerar vi radioamatörer med eleketromagentiska vågor, men inget hindrar väl att vi gör det med ohörbara ljud.
Örats känslighet är minst 60 dB lägre vid 20 Hz än 2 kHz, så vi kan inte höra infraljud särsklit bra. Dessutom har vi inte tid att vänta på de långsamma meddelanden som det innebär.

Med någon form av hjälpmedel skulle vi kunna avlyssna "bandet".
Man kan tänka sig att blanda upp infraljudet till hörbart, eller låta det frekvensmoduelra en hörbar ton.
Kanske "se" det på en dator.

Att man inom vissa myndigheter gjort experiment, och ganska stora sådana, för att avlyssna bandet vet jag. Det finns rykten om att man kan "höra" mellan länder.

Men har vi någon radioamatör som försökt sig på saken?
Någon som har förslag på mikrofon för under 20 Hz?
Dette ser jag just nu som största problemet, en mikrofon för 1 - 20 Hz?
Någon som experimenterar med Radio på ljud?

Samma sak med Ultraljud 16 kHz och upp till 150 kHz. Ett intressant band som ju faktiskt avlyssnas för att höra de djur som "pratar där".

Visst skulle man kunna köra SSB eller FM på 56 kHz ljud bärvåg.

de
Roy
 
Det finns mikrofoner som klarar låga frekvenser. För ca 10 år sedan kom jag i kontakt med sådana. Det var dock en kollega som hade dessa på sitt bord så jag kan inga data. Dock vet jag att man med dessa bl.a. kunde höra när Concorden startade eller gick igenom vallen i Paris respektive New York. Om jag inte minns fel skulle man även kunna höra kraftiga explosioner jorden runt. Sen vet jag inte om det bara var spekulationer eller konkreta planer på att lyssna på atmosfären som t.ex. på norrsken...

Beklagar att jag inte minns bättre, men det var som sagt inte på mitt bord och det är ju ett antal år sedan.

de Anders
 
Samma sak med Ultraljud 16 kHz och upp till 150 kHz. Ett intressant band som ju faktiskt avlyssnas för att höra de djur som "pratar där".
Roy

På mitt f.d. jobb på LTH forskas (forskades) det på delfiners kommunikation just med blandningsförfarandet.
 
Jo RNA, jag har hört de där sakerna om Concorden, bränningarna på Norges västkust, Helikoptrar på Kola etc.
Frågan är om detta inte är myter.

Jag skulle kunna tänka mig att bruset är ganska högt och att skilja på brus och en viss ljudkälla i ett annat länd var nog inte lätt.
Möjligen jobbande man med lägre frekvenser där 0,01 - 0,1 Hz kanske och uppdelat i band.

Jag har dock sett en sådan mikrofon, i Värmlandskogarna, finns nog inte kvar nu. Den får inte plats på ett skrivbord. Och kräver mark som en större skogsbonde har.

Jag tänkte mig något man kunde bygga.

Kan elefanterna så borde vi kunna.

SM7CRZ
Jo UL mickar med blandare används ofta för fladdermöss och Feldiner.
Även för att med riktverkan, med en korta våglängden får man stor riktverkan med en parabol på 20 cm, kunna höra vilken isolator det är överslag i på kraftledningar.

Jag har en halvbyggd sådan liggande.

Jag tänker mig en tryckdosa lik den i en barometer, men större.
En dykspole eller en kondensator som utgör del i en resonanskrets till en oscillator.
Som omvandlare till elektrisk signal.
Seriekopplade tryckdosor från barometrar kanske.
Kondensatormikrofoner som jobbar med oscillatorprincipen skulle funka, om man tillsluter den pneumatiska integreringen.
Det är ju möjligt att bygga en sådan tryckdosa med en meters storlek i alla fall.
Det är dock svårt att beräkna och veta vad som krävs för att höra något i bandet 1 - 20 Hz.


de
Roy
 
Jo RNA, jag har hört de där sakerna om Concorden, bränningarna på Norges västkust, Helikoptrar på Kola etc.
Frågan är om detta inte är myter.

Jag skulle kunna tänka mig att bruset är ganska högt och att skilja på brus och en viss ljudkälla i ett annat länd var nog inte lätt.
Möjligen jobbande man med lägre frekvenser där 0,01 - 0,1 Hz kanske och uppdelat i band.

Jag har dock sett en sådan mikrofon, i Värmlandskogarna, finns nog inte kvar nu. Den får inte plats på ett skrivbord. Och kräver mark som en större skogsbonde har.

Jag tänkte mig något man kunde bygga.

Kan elefanterna så borde vi kunna.

Duktiga elefanter som kan bygga. :)

Får hoppas det inte var en myt då mikrofonen fanns och på sikt var tänkt att produktifieras och säljas. Om jag minns rätt så påminde den om en lerduva eller trampmina i storlek och form.

Jaja, ett sidospår.

73 de Anders
 
Visst kommunicerar vi radioamatörer med eleketromagentiska vågor, men inget hindrar väl att vi gör det med ohörbara ljud.

Men har vi någon radioamatör som försökt sig på saken?
Någon som har förslag på mikrofon för under 20 Hz?
Dette ser jag just nu som största problemet, en mikrofon för 1 - 20 Hz?
Någon som experimenterar med Radio på ljud?

Hej
Här finns det ganska mycket att läsa om VLF till exempel antenn för 0,1 till 40Hz

RADIO WAVES below 22 kHz

När det gäller lågfrekventa ljud har det på senare tid funnits artiklar i Illustrerad vetenskap och liknande publikationer.

Senast på TV ett reportage om stora öron (paraboler i betong) som användes i England för att lyssna efter tyska flygplan under WW2.

Både de elektromagnetiska och de lågfrekventa ljuden går att "höra" med en dators ljudkort.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hej igen
Tänk, vad du kan få en att fundera Roy.

Mitt förra inlägg blev lite kort då annat kom emellan.

Jag har nu tagit en djupdykning i minnets arkiv och även sökt lite på nätet.

Det är konstigt vad mycket som skrivits på nätet om infraljud och dess verkningar utan att det finns något innehåll i texten.

Mycket av den information jag tidigare läst om infraljud och äldre teknik runt infraljud går numera inte att återfinna på nätet då den verkar dränkt av rappakalja, sponsrade länkar och ovetenskapligt tyckande.

Det finns dock några sidor på nätet med läsvärt innehåll skrivna av till exempel Thomas Lindblad Professor Emeritus KTH.

Följande sidor beskriver lite av och om infraljud.
http://www.particle.kth.se/~lindblad/5A1363/013_infrasound3.pdf

Infrasound Research

Observera att ett par av länkarna på den senaste sidan är växlade ”software” beskriver prylar och ”hardware” beskriver software

Det finns mycket annat på nätet för den som inte vill lyssna själv.

Swedish-Finnish Infrasound Network Infrasound source locator

Svenska radioamatörer på VLF frekvenser förutom på 135,7 till 135,8kHz? Jag vill minnas att det fanns ett gäng grottforskare varav några var radioamatörer som använde låga frekvenser för kommunikation under mark. För ett antal år sedan fanns det även en artikel i någon tidning om ett lågfrekvenssystem för kommunikation i tunnlar.

Mikrofoner för infraljud efterfrågades

Vanliga billiga electretmikrofoner verkar gå fint att använda. En del behöver modifieras lite.

Hittade följande sidor med beskrivningar på mikrofoner och förstärkarutrustning

Titta på hur rörsystem används för att kompensera bort vindljud.
http://online.physics.uiuc.edu/cour...osphericInfrasound_by_ChrisOrban_2003Fall.pdf


Infrasonic Microphones

Lycka till med läsning och byggande
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack för all intressanta kommentarer och länkar!
Anders med info om att IL-micken var stor som en lerduva var intressant information!!

Som ofta vid säkning på nätet om lite mer "udda" saker blir det mest skäp som sökresultat.

Exvis sökte jag en tid på riktmikrofoner, sådan som består av ett knippe rör.
Exvis säkord rörmikrofon, supercardioid, direktion michrophone, men det är omöjligt att få tag på seriös info. Man kan få svar om rörmikrofoner som innehåller eleketronrör, hi hi.
Logiskt kanske.
En sådan rörmikrofon beskrevs i tidningen Radio television på 60 talet och det ligger en hemma sedan dess.

Nå man får väl funderna och se om det blir någon mottagarstation för infraljud i framtiden. Blir nog att kionstruera från scratch. Samt se om det går att sända med en basshögtalare, räckvidder etc.


Någon nämde grottkommunikation på LF, det sker med radio på 9 kHz, antenner är stora spolar så det är nog mer magnetiskt. Dock bärvåg, SSB och AM.

Nu har NASA landat på Mars, med Curiosity, så vi får väl dra igång mottagaren för dess frekvenser för att se vad den sänder för bilder.

de
FPD
 
Back
Top