Inga rävjägare här?

SM7SJR

Administrator
Staff member
Själv sprang/körde jag rävjakt på 80-talet. Då på 27MHz. Det var roligt när man var tvungen att ge sig ut i skogen mitt i natten med pannlampa, kompass och en handapparat. Vi var inte så sofistikerade på den tiden men satte räven antennen så det blev en del skumma reflektioner och ej vertikal polarisering och sen satte sig typ 2-300meter från farbar väg. Då blev det allt en hel del springande och klurande. Det va skoj å trevligt å träffa annat folk från klubbar "utsocknes".
 
Jag håller med. Du vart isf mkt mer sofistikerad än vi långhåriga muppar som planlöst irra omkring. 1980-tal vart detta för min del också.
Det vart roligt inför varje event med. Vi satt i skrivbordslampans sken och lödde i anslutningar till yttre S-meter.
Man gick på AGC’n har jag för mej…
En stor VU-meter från ngn stereogrej vart perfekt för att få stort utslag. Den belystes såklart med ’red-light’ med en radda röda lysdioder.
En vippa med ett motstånd för att få lite RF-gain löddes i .
Jag körde stenhårt med min Handic 24 men Zodiac & Lafayette va populära också.

Man fick lära sej hur vågutbredningen kunde spela spratt. När man själv satt räv valdes ofta ett ställe intill ett berg för att utnyttja reflektionen i det att skicka iväg signalen långt bort.

På transportsträckorna riggades antennen på min Ford Taunus….de kalla den bög-bilen…Ta-anus…på skuffluckan bak med rejäl lutning bakåt.
Akterut gick det då kasst men med mkt stark bäring rakt framåt.

Det förekom de som körde med pejlramar men det blev för mkt meck o springa runt med. Det vart ju tävling samtidigt , snabbt skulle det gå och man blev rätt duktig på att jaga med vanlig rak pinne också.
De stora rävjakterna hölls i Göteborgsområdet och efteråt samlades vi hos ngt klubbhus där det ibland fanns fullt utrustat café med bord o stolar ,flipperspel o grejer.


I lokala radiogänget många år senare har vi kört rävjakt men med mkt mer lekfull karaktär men då på 2m’s bandet.
Där vart pejlförfarandet likadant…man stod med handapparaten framför sej och höll den ’vanligt’ med antennen lutad framåt.
Bäringen blev då helt omvänd mot hur den blev på 27MHz. Där vart den ju rakt bakåt…men på 2m rakt framåt ist.
Motsvarande på 70cm eller eg. PMR446 har vi kört också…med modifierade mottagande radios med fullstor kvartsvågsantenn.
Där blev det en större utmaning då där fick man ej längre bäringen rakt fram eller bak - utan rakt i sidan…frågan vart då…höger eller vänster…?
Även det resulterade i pyssel i skrivbordslampans sken kvällen innan…med inlödd RG-58 till en fantasifull slags Yagi vi sprang runt med istället.
Jag gjorde ett fäste för Yagin att sätta på styret på min cykel jag trampa runt i byn med..
Uppståndelsen i byn vart stor när jag kom trampandes…
 
Last edited:
Hehe, känner igen mig själv i det du skriver, VRL. Dock har jag inte hållts med 2m rävjakt eller så. Vi åkte runt i södra Sverige... ända neråt Skåne som är en bra bit från mig (Kalmar-trakten), men kommer inte ihåg att vi var runt Gbg, tror inte det.
 
Back
Top