Ingen amatörradio i Ukraina

Status
Not open for further replies.
Hur man än vrider och vänder på allt detta så kommer man aldrig att bli överens i sådana känsliga frågor. Finns ingen möjlighet. Det skapar bara mer polarisering i föreningarna
Precis min åsikt.

Amatörradion och andra hobbies bör vara en fredad zon där man inte ska behöva ta ställning i någon politisk fråga. De som vill diskutera politik, kan söka sig till något politiskt parti.
 
ZBBs inlägg är välskrivet och intressant på flera sätt men frågan är ändå om det är lämpligt att SSA engagerar sig politiskt för att via sanktioner eller bojkott indirekt påverka eller informera de tredje och fjärde gruppen så att de via inrikespolitiken på lång sikt skall kunna förändra den nationella politiken.
Amatörradion och andra hobbies bör vara en fredad zon där man inte ska behöva ta ställning i någon politisk fråga. De som vill diskutera politik, kan söka sig till något politiskt parti.

Precis min åsikt.

Amatörradion och andra hobbies bör vara en fredad zon där man inte ska behöva ta ställning i någon politisk fråga. De som vill diskutera politik, kan söka sig till något politiskt parti.

Notera att jag inte tagit ställning till huruvida SSA bör agera i frågan. Jag har helt enkelt inte tänkt klart här men delar av tråden har satt fart på tankarna som behöver fundera några varv. Särskilt den filosofiska frågan om huruvida det är politik att invända mot krig och övergrepp; Att politiken liksom upphör när kriget tar vid. Nå, är det då politik att vilja att kriget upphör? Eller är det ett sunt motstånd mot brott mot mänskligheten, och bör man då inte lägga sig i utan nöja sig med att titta på eftersom det är mer rättfärdigt att inte ta ställning?

Kärnfrågan enligt mig kokar ner till att fundera över om man kan göra skillnad, och i så fall hur? Jag är för gammal för att dra ut på barrikaderna men jag kan skänka en slant, jag kan medverka till positiv behandling av folk som flyr, jag kan tycka det är rätt att Sverige hjälper till med förnödenheter och militärt material för Ukraina att försvara sig med, och annat jag som gnällig gubbe möjligen kan göra.

Men ska jag ta ställning i en dispyt om huruvida en marginell hobbyverksamhet ska tycka si eller så eller hålla käft kring ett folkmord?
Frågan handlar inte om politik eller SSA:s stadgar, den handlar om civilkurage!
 
Notera att jag inte tagit ställning till huruvida SSA bör agera i frågan. Jag har helt enkelt inte tänkt klart här men delar av tråden har satt fart på tankarna som behöver fundera några varv. Särskilt den filosofiska frågan om huruvida det är politik att invända mot krig och övergrepp; Att politiken liksom upphör när kriget tar vid.

Det är alltid bra att tänka och filosofera flera varv. Fler borde göra det.

Jag förstår hur du tänker och har inga som helst problem med det. Jag håller även med dig i sak på många punkter. Man kan förmodligen enas om att orsaken till kriget eller specialoperationen som den kallades för av Putin, är orsakad av politik som inte nådde i mål. För att lösa upp och avsluta kriget behövs kanske återigen politik eller påtryckningar eller bojkotts, upplysning etc. Kalla det för vad du vill. Någonting behövs i alla fall.

Jag ser på hela denna frågan utifrån att jag som en enskild vanlig människa har funnit en intressant hobby kallad amatörradio där jag sysslar med tekniska saker och kommunicerar med andra likasinnade. Jag har inget personligt intresse och inga ambitioner att använda min radiohobby för politiska syften eller för att upplysa andra radioamatörer t ex i Ryssland om att de matats med propaganda på samma sätt som vi i västvärlden matas med propaganda men med motsatt polaritet. Exakt vad som är sanning är oerhört svårt att veta för oss vanliga nyhetskonsumenter eftersom båda sidor i en konflikt givetvis använder alla kanaler och till buds stående medel för att styra opinionen till sin fördel. Har man inte opinionen med sig så går det inte.

När vi sedan kommer in på SSA så är det en ideell förening som sägs vara samlande och skall tillvarata medlemmarnas intressen inom amatörradion så som den nu definieras. Bra så långt. Mina intressen är amatörradiorelaterade saker.

Nu har NRAU och SSA beslutat att utestänga vissa länders amatörer och det tycker en del medlemmar är jättebra medan andra tycker det är fel. Som jag ser på saken finns det ingen möjlighet att enas nu när beslutet väl är taget. Alternativet kunde vara att köra på med SAC som vanligt och hävda att man inte blandar sig i krig och politik. Hur gör man med SAC nästa år.

Vi vet också att många andra länder runt om i världen har initierat krig och elände i alla tider. I konsekvensens namn kan man ju då fundera på var gränserna går för att även andra länders radioamatörer skall uteslutas från tävlingar etc. Ger man sig in i sådana diskussioner så undrar jag om det ens är möjligt att finna lösningar som inte skapar mer problem än de löser. Detta är svåra saker.

---
ZBB: En liten odningsfråga. Du citerar mig och påstår att jag skrivit; "Amatörradion och andra hobbies bör vara en fredad zon där man inte ska behöva ta ställning i någon politisk fråga. De som vill diskutera politik, kan söka sig till något politiskt parti." Det har jag inte skrivit. Det var faktiskt FLM som skrev så. Sen använder du FLMs inlägg för att "bekräfta" det som du påstår jag skrivit men som han själv skrev. Det blev helt fel där men kanske bara var ett redaktionellt klipp och klistra misstag? :)
 
Last edited:
ZBB: En liten odningsfråga. Du citerar mig och påstår att jag skrivit; "Amatörradion och andra hobbies bör vara en fredad zon där man inte ska behöva ta ställning i någon politisk fråga. De som vill diskutera politik, kan söka sig till något politiskt parti." Det har jag inte skrivit. Det var faktiskt FLM som skrev så. Sen använder du FLMs inlägg för att "bekräfta" det som du påstår jag skrivit men som han själv skrev. Det blev helt fel där men kanske bara var ett redaktionellt klipp och klistra misstag? :)
Ojdå... Ber om ursäkt. Fick inte till hur man citerar två inlägg från olika sidor så det blev lite klipp och klistra med fatalt resultat.
 
Ryssland och Ukraina tillhör Europas mest korrupta länder. Ryssland är nr.1. Ukraina är nr.2. Båda länderna har en djup institutionaliserad korruption och utbredd oligarki och en månghundraårig historia av motsättningar och konflikter. 60% av befolkningen i östra Ukraina är etniska ryssar. Nazismen är utbredd i Ukraina vilken man enkelt kan ta reda på själv genom att googla och läsa otaliga nyhetsartiklar före 2022

Här talas det om att stå på den rätta och ”goda” sidan. Ryssar ska ”brännmärkas” och vi ska inte putsa på den ryska glorian. Vi ska visa ”civilkurage!” När man läser en del kommentar i tråden kan man nästa tro att Ryssland anfallit Vatikanen.

Hat är den starkaste och mest destruktiva mänskliga känslan. När hatet kommer in i beslutsprocessen då är slutet inte långt borta. Retorisk fråga: Om Ukraina anfallit Ryssland hade vi då stått på den Ryska sidan? Hade vi visat ”civilkurage”?

Det är politiker som startar krig, aldrig civilbefolkningen. Ryska radioamatörer tillhör civilbefolkningen och de vill också ha fred. Krig och konflikter startas genom sanktioner, diskriminering, förolämpningar och ”brännmärkning” Fred och välstånd skapas genom frihandel, diplomati, respekt och samarbete. Tredje världskriget är nu inte långt borta. En del verkar vilja starta det så snabbt som möjligt. Kanske lika bra att få det överstökat med. Då blir det definitivt slut på all mänsklig galenskap.

PS. Körde några QSO i WAE testen i helgen. Ryssar körde européer. Européer körde Ryssar. Europeiska Ryssar körde jänkare. Det var positivt och glädjande att höra. Det finns kanske lite hopp. Eller tycker SSA, NARU och diskrimineringsförespråkarna annorlunda?
 
Ojdå... Ber om ursäkt. Fick inte till hur man citerar två inlägg från olika sidor så det blev lite klipp och klistra med fatalt resultat.

Ja jag misstänkte det var så enkelt och inte mer sofistikerat som klipparen Marjasin sysslade med 1996.... :)
 
SM3PZG, detta är ingen idrottstävling där man håller på den ena eller andra sidan. Det pågår folkmord.

Nu gör jag ett tredje försök, har skrivit och raderat. Det här engagerar eftersom jag har träffat hundratals människor på flykt, fått mängder av historier om ohyggligheter i Rwanda och andra afrikanska stater, Mellanöstern, Östeuropa, Afghanistan och bortre Orienten. De enskilda historierna är fruktansvärda men oväsentliga i denna tråd precis som bakomliggande storpolitiska orsaker. Det väsentliga är om vi ska acceptera krig eller inte.

Citerar vår avhållne humanist Tage Danielsson:
"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den."
 
Citerar vår avhållne humanist Tage Danielsson:
"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den."

SM3ZBB: Ja man kan fundera på vad Tage Danielsson hade sagt gällande kriget. Hade han stått på barrikaderna och ropat på mer vapen och ammunition till Ukraina och "brännmärkning av ryssar" eller hade han manat till besinning och diplomati?

Ditt ställningstagande är utifrån en personlig, känslomässig och moralisk utgångspunkt. Min utgångspunkt är rationell. Jag till varje pris vill undvika en eskalering och tredje världskriget. Då är det QRT för alla.

Jag citerar Albert Einstein med samma budskap som Tage Danielsson: "Jag vet inte med vilka vapen det tredje världskriget kommer att utkämpas, men det fjärde världskriget kommer att utkämpas med påkar och stenar."
 
De enskilda historierna är fruktansvärda men oväsentliga i denna tråd precis som bakomliggande storpolitiska orsaker. Det väsentliga är om vi ska acceptera krig eller inte.

Så är det. Det är enkelt att välja alternativet att "vi" inte skall acceptera krig baserat på vad du skriver. De flesta av oss vanliga medborgare (vi) gör sannolikt samma val i våra tankar. Men sen får man ha klart för sig att krig också är en synnerligen lönsam affär för krigsindustrin och som leds av helt andra intressen än vi, vanligt folk. Samma intressen som har ett starkt grepp om politikerna i de flesta länderna. Ju mer vapen och ammunition som kan skickas iväg till fronten ju mer kommer att förstöras av motparten och ju mer måste lagren ersättas med nyproducerade vapen osv. Det är så klart ruggigt men ändå logiska sanningar. De som har aktier i krigsindustrin har chans till god avkastning. Follow the money - typ.

Jag har förstått det som så att "WWIII" pågått sedan decenier tillbaka i form av ett lågintensivt informationskrig, indoktrinering, hjärntvättning, polarisering etc och olika sorters finurlig påverkan av såväl oss vanlig medborgare som resp parter i konflikten. Allt detta blir tydligt när man börjar gräva djupare i geopolitiken och läser källmaterial och rapporter. Vi får hoppas att det inte eskalerar ytterligare och övergår i ett riktigt storkrig där allt lätt kan gå överstyr på några få sekunder.

Men frågan är ändå hur du och vi andra kan omsätta de vackra orden och civilkuraget vi anser oss värna till praktisk handling när det gäller amatörradio. NRAU och SSA valde att utestänga vissa radioamatörer men jag har inte sett någon tydlig motivering till hur man resonerat och försök till konsekvensanalys. Är beslutet verkningsfullt eller är det bara ett sätt att visa sitt moraliska stöd ungefär som du själv är inne på. Någon skrev att det var ett svårt beslut för NRAU då de olika mötesdeltagarna tyckte olika?

Att gå ut i demonstrationer med plakat är ett sätt att omsätta ord till praktisk handling men det är ju liksom inte riktigt applicerbart på amatörradionhobbyn. Så långt skulle SSA aldrig gå heller. Jag kan dock se en möjlighet för enskilda radioamatörer - de som vill - att föra fram olika sorters budskap på sina QSL-kort med syfte att upplysa de som saknar väst syn på saken och enbart förlitar sig på den interna ryska propagandan.

Det skulle då betyda att ju fler ryssar som körs på banden och ju fler QSL-kort som skickas till BOX88 ju fler blir upplysta. Det var ju precis den linjen som Bahnhof funderade på och där man sökte möjligheter att använda amatörradiofrekvenserna för informationssändningarna. Är det lämpliga vägar att gå eller finns det kanske andra mer effektiva sätt att omsätta ord till handling och som kan göra skillnad i verkligheten. Jag tycker detta är svåra frågor.
 
Ditt ställningstagande är utifrån en personlig, känslomässig och moralisk utgångspunkt. Min utgångspunkt är rationell.
För att vara rationell så är du märkligt osorterad i dina inlägg. Ditt sista uttalande tolkar jag som att känslomässig och moralisk avsky liksom motstånd är irrationellt. Tidigare var du inne på att båda länderna minsann är så vidriga att man inte ska ta ställning för något av dem, liksom missuppfattningen om att jag skulle mena att Ukraina skulle komma undan med ogärningar i motsatt riktning.

Jag tar det igen och skriver långsamt.. Detta är ingen idrottstävling där man är supporter för den ena eller andra sidan. Det pågår ett folkmord och oavsett vilket land eller folkgrupp som är angripen är det vanligt folk som får betala priset.
Det skulle då betyda att ju fler ryssar som körs på banden och ju fler QSL-kort som skickas till BOX88 ju fler blir upplysta. Det var ju precis den linjen som Bahnhof funderade på och där man sökte möjligheter att använda amatörradiofrekvenserna för informationssändningarna. Är det lämpliga vägar att gå eller finns det kanske andra mer effektiva sätt att omsätta ord till handling och som kan göra skillnad i verkligheten. Jag tycker detta är svåra frågor.
Ja, det där är dilemmat som gör att jag inte tagit ställning för om en bojkott är bra eller dålig, det förtjänar att tänkas igenom. Men om den modellen ska fungera så krävs ju någon slags markering, ungefär som /Z blivit. Jag skulle i så fall se en mer informativ markering hur den nu skulle se ut? Ja svårt. Men det känns svårare att titta bort.
 
Nazismen är utbredd i Ukraina vilken man enkelt kan ta reda på själv genom att googla och läsa otaliga nyhetsartiklar före 2022

Det här är off topic, men kan inte få stå oemotsagt. Jag vet inte var du hämtar din information, men jag befarar det värsta.

Nazismen är förbjuden enligt ukrainsk lag.
Ukrainias president är jude, barnbarn till överlevare från förintelsen och har ryska som modersmål.
https://euvsdisinfo.eu/key-narratives-in-pro-kremlin-disinformation-nazis/

Partier som betecknas som högerextrema (Svoboda) har en (1) plats av 450 i det ukrainska parlamentet och deras kandidat fick 1,62 % av rösterna i presidentvalet 2019.
https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Ukrainian_parliamentary_election
https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Ukrainian_presidential_election#Results

73,
Jonas SM5PHU
 
Om ryssland upphör med sin aggression slutar kriget. Om ukrainarna upphör med sitt försvarskrig, upphör Ukraina. så enkelt är det. Att vimsa om nazism i Ukraina är rena dravlet, ursäkta uttrycket. Den här gången funkar det inte att relativisera. Bromsar man inte Putin & co nu, ligger baltikum och i slutänden skandinavien illa till. Men visst, andra länder har gjort fruktansvärda saker också... trots allt måste man nog ändå till slut ta ställning - annars gör nån annan det åt en.
 
Men visst, andra länder har gjort fruktansvärda saker också... trots allt måste man nog ändå till slut ta ställning - annars gör nån annan det åt en.

Jo det har Sverige och de flesta andra länders regeringar, EU och NATO redan gjort, men här handlar det ju mer om vad vi enskilda radioamatörer eller föreningar kan eller bör göra som har potential nog att förändra något i verkligheten. Det är klart att var och en som så önskar öppet kan deklarera en tydlig ståndpunkt som t ex ZBB gjort och på det sättet känna att man gjort något och så att säga står på rätt sida. Jag tycker nog ungefär samma sak som ZBB där men ser ändå inte hur min ståndpunkt i så fall kan förändra något. Det krävs något mer än bara uttala en åsikt...?
 
Jag vet inte var du hämtar din information, men jag befarar det värsta.
Jag hänvisar till Reuters och NBC. Var det dem du menade när du befarade det värsta?
https://www.reuters.com/article/us-cohen-ukraine-commentary-idUSKBN1GV2TY

Och kärnfrågan varför Ryska och Belarusiska radioamatörer ska diskrimineras i SAC kvarstår att besvara. Exakt på vilket sätt bär Ryska och Belarusiska radioamatörer ansvaret för invasionen av Ukraina? Är det etnicitet och att vara född i Ryssland och Belarus?

Frågan lär aldrig bli besvarad. När hatet och känslorna kommer in i beslutsprocessen då upphör sunt förnuft att existera.
 
Jag hänvisar till Reuters och NBC. Var det dem du menade när du befarade det värsta?
https://www.reuters.com/article/us-cohen-ukraine-commentary-idUSKBN1GV2TY

Det där är inte en nyhetsartikel. Det är en opinionstext. Det framgår av själva texten och understryks med extra tydlighet av friskrivningen efteråt: "The views expressed in this article are not those of Reuters News."

Författaren har valt ut ett antal exempel för att belysa att Ukraina måste ta problemen med högerextremism på allvar. Det är inte samma sak som att "nazismen är utbredd i Ukraina".

Man kan dra parallellen till att Sverige måste ta problemet med koranbränningar på allvar. Det är inte samma sak som att svenskar i allmänhet bränner koranen.

Om man läser artikeln finner man för övrigt följande konstaterande: "To be clear, the Kremlin’s claims that Ukraine is a hornets’ nest of fascists are false".

Kärnfrågan om ryska och belarusiska amatörer ska uteslutas från SAC kan absolut diskuteras. Som jag och flera andra har uttryckt här, är det en svår fråga, där det finns goda argument åt båda håll.

73,
Jonas SM5PHU
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top