Ingen amatörradio i Ukraina

Status
Not open for further replies.
Under kalla kriget så var det ingen större risk för politiska diskussioner med amatörer från östblocket.
Engelska kunskaperna var oftast obefintliga och det fanns till och med böcker som skulle underlätta ett qso med rysktalande.
 
Alltihop hänger väl rätt mycket på varför man genomför ett QSO överhuvudtaget. Om jag rent hypotetiskt ropade allmänt anrop och fick svar av en rysk station, skulle jag sannolikt inte dissa vederbörande rakt av. Jag är intresserad av hur/när man kan skapa kontakt på viss frekvens och med viss utrustning och effekt, inget annat. Att motstationen skulle nämna kriget verkar högst osannolikt, att jag skulle uppfostra operatören om förhållandena i världen är helt otänkbart - det är inte därför jag gjorde anropet. Avvikelser från normal procedur, som "odefinierade suffix" eller nåt, skulle jag däremot säkert fråga om, dvs om /Z ska tolkas som stöd för angreppskriget är det ett bra skäl att släppa kontakten enligt min uppfattning. Men jag tror fortfarande att betydelsen av hur man behandlar ryska radioamatörer inte har någon som helst inverkan på situationen.
 
Jag kör ju en del FT8 och då pratas det knappast politik i varje fall. Jag ropar inte aktivt på ryska stationer men gav upp att ignorera dem vid CQ. De slutar aldrig att ropa helt enkelt. Däremot vägrar jag köra ”piraterna” i typ Donetsk med "D" prefix. Det var ju många igång nu med signaler som D077xx osv. ”D1” + ”DX” är ju en annan som hörs på många band nästan 24/7. De ropar heller nästan aldrig upp utan ligger bara och mal på med sina CQ:n. Tyvärr ser man många som gladligen ropar in, även SM stationer. Om det är av okunskap eller att man inte bryr sig vet jag inte. Var o en får förstås göra som dom vill...
 
En hel del är trots myndighetsförbudet aktiva från Donetsk- och Lugansk/Luhansk med sina Ukrainasignaler (-I respektive -M efter siffran). Jag har också nyligen kört ett par stationer från Kiev/Kyiv (-U efter siffran). Gäller CW och FT8, hur det är på SSB känner jag inte till. Har inte noterat någon aktivitet från västra Ukraina dock.
 
I höstens (2022) CQ-tester är ryska och vitryska radioamatörer åter välkomna. CQ har ändrat sig, helt enkelt. Utomordentligt klokt, enligt min mening.
 
I höstens (2022) CQ-tester är ryska och vitryska radioamatörer åter välkomna. CQ har ändrat sig, helt enkelt. Utomordentligt klokt, enligt min mening.

Utomordentligt oklokt att Ukraina är utestängda och inte välkomna pga Ryssland
 
Utomordentligt oklokt att Ukraina är utestängda och inte välkomna pga Ryssland
Om det fortfarande är "förbjudet" enligt Ukrainas myndigheter så kan man visserligen förstå att CQ inte vill locka Ukrainska amatörer till en olaglig handling.
Rent formellt räknas dom väl som "svartfötter" om dom kör.
 
För det första är CQ ingen myndighet eller nationell förening utan ett privat företag. Men eftersom man ordnar den allra största testen så är ju deras hållning mycket viktig. Amatörer i Ukraina har vad jag vet aldrig varit bannlysta av CQ. Och som alla som är aktiva på kortvågsbanden känner till är det för tillfället ingen brist på aktivitet från Ukraina. Det gäller både från de områden som Ryssland säger sig ha inkorporerat och de områden som är under Kievs kontroll. Ett fåtal i Donetsk- och Luganskregionerna kör med hemgjorda D1- prefix men de flesta använder sina tidigare Ukrainaprefix. Jämfört med tiden för mitt tidigare inlägg ovan (17 maj) så är mitt intryck att aktiviteten från hela Ukraina ökat en hel del. Samma braklapp som tidigare dock: jag kör inte foni utan bara CW och FT8.
 
Enligt vad som framgår av SSA:s sajt kommer inte sändaramatörer från vissa länder att få delta i SAC 2023. Beslutet sägs komma från NRAU.
Enligt min mening är det ett stort misstag att lämna amatörradions icke-politiska hållning. Jag framförde sakargumenten i diskussionen inför förra årets SAC och upprepar dem inte.
 
Enligt vad som framgår av SSA:s sajt kommer inte sändaramatörer från vissa länder att få delta i SAC 2023. Beslutet sägs komma från NRAU.
Enligt min mening är det ett stort misstag att lämna amatörradions icke-politiska hållning. Jag framförde sakargumenten i diskussionen inför förra årets SAC och upprepar dem inte.
Det argumentet hade sin bäring under Kalla kriget då det var olika ideologiska system som stod mot varandra och ingen avlossade skott. Men argumentet har spelat ut sin roll i dagens läge då en stat mördar hänsynslöst. Det politiska spelet, om man vill kalla det så, kan fortgå just på grund av att medborgarna lämnat ifrån sig sitt självbestämmande till staten. Ingen medborgare tar på sig något ansvar och menar att det är någon annan som bär ansvaret. Precis samma argument hörde hördes efter 1945: "Vi vanliga medborgare hade ingen inget ansvar. Det var ju politikerna som genomförde detta".
Och sport har aldrig var separerat från politik. Ockupationen av Krim föregicks av OS i Sotji 2014. Precis som ockupationen av Sudetlandet föregicks av OS i Berlin 1936.
Därmed måste alla förstå, radioamatörer likaså, att man själv har ett eget ansvar att agera för att åter bli en del av världssamfundet.
 
Last edited:
SM0NOR: Det finns mycket att kommentera i din historiebeskrivning, men eftersom detta är en forum för amatörradio låter jag bli.
Du får gärna tycka vad du vill. Jag bryr min inte.
 
Håller med DFM. Amatörradion liksom sporten ska hållas utanför politiken. Enskilda personer ska inte drabbas av politikers spel.
Så de Ukrainare som dödas av Putin drabbas inte av politikers spel??
 
För mig är amatörradio en hobby och fritidssysselsättning. Mina primära intressen är radiotekniska experiment och vågutbredningsförsök. Jag deltar inte i några av de krig stormakterna initierat och kan inte se att jag vare sig har något ansvar eller kan påverka utvecklingen. Det gör att jag utan att få dåligt samvete kan kommunicera med likasinnade radioteknikintresserade radioamatörer från USA, Ryssland, Kina, Nordkorea osv.

Undantaget kan möjligen vara med länder där telemyndigheten inte tillåter amatörradio.

Blandar man in politiska ställningstaganden i hobbyn så finns det inga gränser för möjligheter till bojkott och i förlängningen osämja.

Under en Aurora-öppning på 2 m i våras körde jag en handfull ryssar liksom många andra SM gjorde.

Enligt vissa filurer i denna tråden var det så klart fel men jag är så generös att jag tillåter alla ha en egen åsikt så länge jag får ha min.
 
Man kanske ska avliva myten om att "amatörradio är opolitiskt".

Likt idrotten har amatörradion använts för mer eller mindre grumliga
politiska syften genom hela sin existens.

1689837699938.png

Själva orsakerna bakom att vi har våra privilegier är politiskt grundade,
och jag ser inga skäl att hymla om det. Dock bör man nog
i rent självförsvar undvika att öppet blanda in politik i amatörradio, helt
enkelt därför att det skapar ännu mer osämja radioamatörer emellan, vilka
redan är ett "grälsjukt släkte".
 
Var och en bör kunna ha sin åsikt, och få uttrycka det. Ord skadar ingen.

Den sjukdom som finns i vårt samhälle idag, när alla ska tycka lika, är förödande. Och inte nog med det, om man tycker "fel", så ska man förföljas och smutskastas, av de som tycker de har "rätt". Mycket obehaglig. Dessutom har de som har "rätt", mage att kalla det för demokratiskt!
 
Bra och viktig diskussion. Det är upp till var och en att känna var man har sitt hjärta i denna fråga. Men att diskutera och förklara varför man ser det på ett visst sätt ser jag som självklart och borde inte skapa osämja. Bara det faktum att SAC-kommittén har vacklat fram och tillbaka visar väl hur svårt det är? Det viktiga är att man är sann mot sig själv och är nöjd med sitt beslut. Jag är nöjd med mitt - Jag svarar artigt på anrop från Rysslnad. Men jag ropar inte själv. Jag är med i tävlingar där jag inte behöver logga ryska stationer; t ex ARRL contest och nu i år SAC. De andra tävlingarna hoppar jag över.
 
Ord skadar ingen
Så kan det vara, men man ska rent allmänt inte bortse från att
ord faktiskt har konsekvenser.

1689871121393.png

Att aktivt försöka undertrycka åsikter och likrikta ("Gleichschaltung")
diskussioner är däremot helt kontraproduktivt, och brukar likt bumerangen träffa förövaren i nacken när den minst anar det...
 
Likt idrotten har amatörradion använts för mer eller mindre grumliga
politiska syften genom hela sin existens.
Så är det absolut. PTS föreskrifter reglerar bara ”sändareffekt och frekvensband”. Sen är det upp till var och en att välja hur amatörradio används. Håller man sig till det egentliga syftet med hobbyn - att syssla med radiotekniska experiment och kommunicera med likasinnade så undviker man också att politisera hobbyn.

Sen är det ju inget som hindrar att man missbrukar amatörradio för politiska syften. Den som mår bra av att t ex bojkotta ryska stationer får väl göra det.

Jag var på väg att skriva att jag bojkottar alla radioamatörer som röstar på MP men hejdade mig i sista stund. Eller S eller SD eller M osv. Upplagt för osämja med andra ord.

Samhället är sjukt och det gäller att stå med båda fötterna på jorden och ha råg i ryggen om man skall överleva på sikt.
 
Last edited:
Samhället är sjukt och det gäller att stå med båda fötterna på jorden och ha råg i ryggen om man skall överleva på sikt.
Man kan även fundera på hur lång denna "sikt" kan bli eftersom det ganska sannolikt blir ett storkrig. I så fall blir amatörradio ungefär lika intressant som "förra veckans Lotto-rad".
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top