Ingen amatörradio i Ukraina

SA0BUX

Old Member
Under kalla kriget så var det ingen större risk för politiska diskussioner med amatörer från östblocket.
Engelska kunskaperna var oftast obefintliga och det fanns till och med böcker som skulle underlätta ett qso med rysktalande.

SM0UAN

Well-Known Member
Alltihop hänger väl rätt mycket på varför man genomför ett QSO överhuvudtaget. Om jag rent hypotetiskt ropade allmänt anrop och fick svar av en rysk station, skulle jag sannolikt inte dissa vederbörande rakt av. Jag är intresserad av hur/när man kan skapa kontakt på viss frekvens och med viss utrustning och effekt, inget annat. Att motstationen skulle nämna kriget verkar högst osannolikt, att jag skulle uppfostra operatören om förhållandena i världen är helt otänkbart - det är inte därför jag gjorde anropet. Avvikelser från normal procedur, som "odefinierade suffix" eller nåt, skulle jag däremot säkert fråga om, dvs om /Z ska tolkas som stöd för angreppskriget är det ett bra skäl att släppa kontakten enligt min uppfattning. Men jag tror fortfarande att betydelsen av hur man behandlar ryska radioamatörer inte har någon som helst inverkan på situationen.

SM6MUY

Well-Known Member
Jag kör ju en del FT8 och då pratas det knappast politik i varje fall. Jag ropar inte aktivt på ryska stationer men gav upp att ignorera dem vid CQ. De slutar aldrig att ropa helt enkelt. Däremot vägrar jag köra ”piraterna” i typ Donetsk med "D" prefix. Det var ju många igång nu med signaler som D077xx osv. ”D1” + ”DX” är ju en annan som hörs på många band nästan 24/7. De ropar heller nästan aldrig upp utan ligger bara och mal på med sina CQ:n. Tyvärr ser man många som gladligen ropar in, även SM stationer. Om det är av okunskap eller att man inte bryr sig vet jag inte. Var o en får förstås göra som dom vill...

SM5DFM

Active Member
En hel del är trots myndighetsförbudet aktiva från Donetsk- och Lugansk/Luhansk med sina Ukrainasignaler (-I respektive -M efter siffran). Jag har också nyligen kört ett par stationer från Kiev/Kyiv (-U efter siffran). Gäller CW och FT8, hur det är på SSB känner jag inte till. Har inte noterat någon aktivitet från västra Ukraina dock.

SM5DFM

Active Member
I höstens (2022) CQ-tester är ryska och vitryska radioamatörer åter välkomna. CQ har ändrat sig, helt enkelt. Utomordentligt klokt, enligt min mening.

SM0NOR

Well-Known Member
I höstens (2022) CQ-tester är ryska och vitryska radioamatörer åter välkomna. CQ har ändrat sig, helt enkelt. Utomordentligt klokt, enligt min mening.

Utomordentligt oklokt att Ukraina är utestängda och inte välkomna pga Ryssland

SA0BUX

Old Member
Utomordentligt oklokt att Ukraina är utestängda och inte välkomna pga Ryssland
Om det fortfarande är "förbjudet" enligt Ukrainas myndigheter så kan man visserligen förstå att CQ inte vill locka Ukrainska amatörer till en olaglig handling.
Rent formellt räknas dom väl som "svartfötter" om dom kör.

SM5DFM

Active Member
För det första är CQ ingen myndighet eller nationell förening utan ett privat företag. Men eftersom man ordnar den allra största testen så är ju deras hållning mycket viktig. Amatörer i Ukraina har vad jag vet aldrig varit bannlysta av CQ. Och som alla som är aktiva på kortvågsbanden känner till är det för tillfället ingen brist på aktivitet från Ukraina. Det gäller både från de områden som Ryssland säger sig ha inkorporerat och de områden som är under Kievs kontroll. Ett fåtal i Donetsk- och Luganskregionerna kör med hemgjorda D1- prefix men de flesta använder sina tidigare Ukrainaprefix. Jämfört med tiden för mitt tidigare inlägg ovan (17 maj) så är mitt intryck att aktiviteten från hela Ukraina ökat en hel del. Samma braklapp som tidigare dock: jag kör inte foni utan bara CW och FT8.