Ingen amatörradio i Ukraina

Status
Not open for further replies.

SM7DLK

Well-Known Member
I Dekret No. 63/2022 utfärdat av Ukrainas president är amatörradio förbjuden från den 24/2 och 30 dagar fram.
 
Jag tog ett beslut att inte köra några mer Ryska stationer, mitt sätt att markera mot Rysslands krig mot Ukraina.
Rätt eller fel får andra bedöma och det är inte en uppmaning till andra utan det är upp till var och en.
 
Jag tog ett beslut att inte köra några mer Ryska stationer, mitt sätt att markera mot Rysslands krig mot Ukraina.
Rätt eller fel får andra bedöma och det är inte en uppmaning till andra utan det är upp till var och en.
Det slutade jag med 2014 när Ryssland började invasionen av Ukraina. Det vi ser nu är en fortsättning.
 
För några år sedan hade jag å yrkets vägnar kontakt med person som hade varit soldat under belägringen av Sarajevo. Når jag råkade nämna att jag var radioamatör sken han upp och berättade att amatörradio var den enda telekommunikationen som fungerade under belägringen. Det var hans sätt att hålla kontakt med omvärlden. Det gjorde mig glad.

Ser att Elon Musk slår på Starlink i Ukraina och skickar internet-terminaler.

Jag är väldigt, väldigt orolig, men har inte helt tappat hoppet.
 
14.127 Mhz är det nu nån som håller föredrag om, ja vad vet jag.. (Oj, kanske hör mer hemma i den andra tråden om propaganda)!

/Sven.
 
Last edited:
Jag tog ett beslut att inte köra några mer Ryska stationer, mitt sätt att markera mot Rysslands krig mot Ukraina.
Rätt eller fel får andra bedöma och det är inte en uppmaning till andra utan det är upp till var och en.

Läser och himlar med ögonen.

Jag roade mig med att undersöka hur SSA ser på det här med "politiska markeringar" och bojkotter av andra länders radioamatörer. Saxar några rader ur stadgarnas ändamålsparagraf;

"Föreningen Sveriges Sändareamatörer (SSA) är en oavhängig, politiskt och religiöst obunden, rikstäckande ideell förening vars medlemmar sysslar med radiotekniska experiment på för amatörtjänsten och amatörsatellittjänsten upplåtna frekvensband."

Detta klingar väl i mina öron och jag måste erkänna att jag stöder SSA 100% i den frågan. Ungefär samma lydelser återfinns hos i stort sett alla ideella föreningar och delas möjligen i dess förlängning av de flesta medlemmarna.

Man kan undra över vilken påvisbar verkan nämnda bojkott mot ryska radioamatörer egentligen får. Omedelbart borde den medföra en minskad aktivitet på redan avfolkade amatörband och färre loggade förbindelser. En negativ effekt rent generellt. Att Putin skulle ändra åsikt pga att det avvecklas färre radiokontakter på amatörbanden är helt osannolikt och att ryska amatörer kan påverka utvecklingen av kriget låter långsökt.

Sen kan man fundera på vad som händer om jag själv skulle svara en ryss som ropar CQ eller om en ryss svarar på mina CQ och det blir QSO. Tänk om någon av mina radiovänner hör det. Blir jag klassad som "strejkbrytare" putinvänlig eller ännu värre då. Huuuu hemska tanke. Bäst att stänga radion och ta ner antennerna för säkerhets skull.

Jag funderar också på om det var moraliskt riktigt av mig att som ung BCDX-are på 60-talet tillskriva Radio Moskva och be om QSL-kort och kanske ännu värre Radio Peking som utöver QSL-kort och vimplar faktiskt också skickade Maos lilla röda i minimformat. Är det för sent att köra korten i pappersstrimlaren och elda upp den röda eller det är redan kört så att säga. Fy för den lede, det blir nog svårt att somna ikväll.

Som radioamatör efter 1969 har jag haft otaliga kontakter med amatörer i krigförande länder, vilka flera som initierat invationer av andra länder eller bara länder som regerats av de mest ruggiga diktatorerna med mord i blick. Även det väcker ju morasliska funderingar och kanske finns det fler än jag som syndat. Vad gör jag med mina tveksamma QSL-kort? I skåpet står en flaska rysk vodka. Vad göra. Hälla ut eller använda för att ta bort flussmedel från kretskort?

Det är onekligen ett stort moraliskt problem ADJ tar upp. Jag tänker på om det ens vore moraliskt riktigt att ropa på en kommande DX-pedition till P5 i Kims land. Tänk om det är det allra sista landet som behövs i den livslånga DXCC-kampen - kontakt med alla världens länder på alla band och alla trafiksätt.

Mer kännbart för Putin kanske det blir om ARRL beslutar att ta bort Ryssland från DXCC-listan och inte tillåta ryssar att delta i ARRLs tester.

Var och en får som ADJ skriver göra sina egna val. Själv väljer jag att fortsätta utöva amatörradio som SSA skriver med särskilt fokus på radiotekniska experiment. Blir nog bäst så. Vad tror ni?
 
Last edited:
Var och en väljer ju själv, som sagt. Personligen tycker jag det är rätt tydligt att "den särskilda militära insatsen" eller vad nu kriget ska kallas, inte är skapad av ryska folket, utan drivs i princip helt av herr P och den närmaste ledningen. Det är möjligt att kontakter med ryska hams skulle vara en liten byggbit i ett vettigare informationsflöde än vad som annars är tillgängligt i ryssland idag och sålunda vara en välgärning, men sånt kan man kanske inte veta alls.
 
På FT8, dyker det ibland upp ryska call med /Z. Normalt är ju /P, /M, /QRP, /MM, /AM osv som man sett förut...På CW, SSB mm är det vanligt även där med /Z ? Min tolkning är kopplingen till den "speciella operationen" som pågår men jag har kanske fel...

1651273073569.png
 
Jag tror att de flesta av oss är upprörda över det krig som pågår i Ukraina och därför är positiva till de olika sanktioner som nu riktas mot Ryssland. Ett intryck jag har är att sanktionerna i första hand drabbar personer högre upp i samhället, d v s dem som har större penningtillgångar, yachter o dyl, som kan beslagtas.

Det kan inte vara fel att vi åtminstone symboliskt även uppmärksammar gemene på man att vi i övriga världen inte sympatiserar med detta krig. För t ex idrottsrörelsen handlar det ofta om mycket stora pengar att göra något, och ändå tar man risken. För oss radioamatörer är en ickeaktivitet - som uteslutande ur tester m m - däremot helt gratis, krasst uttryckt.

Och till de ryssar som nu kör med /Z i signalen är mitt förslag, att de istället bör följa SM7EQL:s råd och ägna sig åt t ex radiotekniska experiment.

73,
Rolf
 
Last edited:
Tillägg till anropssignalen ska väl vara definierat på nåt sätt, med en för gemenskapen känd betydelse. Får man en /Z som kontakt lär man kanske fråga vad som avses, och sedan efter eget skön avbryta QSO. Jag tror fortfarande att tanken att dissa alla ryssar kan vara kontraproduktiv. Det är nog mer herr P's krig än det är "medel-Ivans".
 
Hej UAN,

För att nu citera Ukrainas president, ”Vi hade en dålig president, då valde vi en annan. Nu förväntar vi oss att de gör likadant”.

Det är här jag tror att medel-Ivans medverkan förväntas.

73,
Rolf
 
Last edited:
Håller helt med där, självklart... Men om Ivan kan påverkas lite? Få info och impulser från andra håll än Pravda?
 
UAN,

Det är inte osannolikt att just motgångar, som att portas i CQ-tester, att anropen nobbas o s v, kan bidra till att medel-Ivan börjar undra över vad som står i Pravda och då söka alternativa förklaringar till att vi i övriga världen är så ”dumma mot Ryssland”.

73,
Rolf
 
Last edited:
Var och en kan ju köra ryska stationer eller avstå. Eller, för att ta ett annat exempel på pågående grym krigföring, saudiarabiska stationer. Först när SSA (i vårt fall) agerar blir det kinkigt. Jag föreslog häromdagen på SSA Forum att årets SAC skulle ställas in. För om det inte finns enighet om att alla får vara med så är det bättre att avlysa det hela, den polska föreningen har gjort så en gång i vår. Och idén om att icke-ryska radioamatörer på något sätt ska kunna ”uppfostra” ryska kolleger i politiska frågor – är den verkligen seriös?
 
Jag vet inte om nån av mina kommentarer tolkades som att man skulle ägna sig åt "uppfostran", men det var inte så jag tänkte. Däremot är det väl inte fel att fråga om ett eventuellt odefinierat suffix eller att ha -eller inte ha- QSO med vemsomhelst på det individuella planet. Hur man gör med organiserade event är väl upp till organisatören och till dem som vill -eller inte vill- delta.
 
Så sant. Men om organisatören är en nationell förening? I QTC 5/2022 heter det i ett SSA-protokoll att EDR (den danska föreningen) önskar att ryska och belarusiska amatörer inte ska få delta i SAC. Som jag ser saken skulle ett sådant beslut skapa ett prejudikat som avgjort hotar att splittra amatörradion enligt politiska linjer för lång tid framåt. Frågan är så viktig att den rimligen inte kan överlåtas åt tävlingskommittén utan bör hanteras av SSA-styrelsen (och motsvarande i de andra arrangörsländerna) efter öppen medlemsdiskussion. Jag vill uppmana styrelsen att ta fasta på dessa argument och därför verka för att årets upplaga av SAC ställs in.
 
rysslands invasion av Ukraina är som sagt avskyvärt.
I teorin för amatörradio licensen jag läser står att man inte ska prata politik på radion.

Om jag nu haft signal och fått QSO med ryssland hade jag vänligen och bestämt givit s-värde och förklarat att jag är mot/fördömer/ tar avstånd från rysslands invasion av Ukraina och snarast avsluta samtalet.
Man kan om möjlighet finns upplysa om nyheter på kortvågen från övriga världen, då det i ryssland är straffbart att säga fel ord...

Mina bekanta i Ukraina bedömer att troligtvis 80% av rysslands befolkning tror på putin som en följd av fel information genom pravda.

//JAL
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top