Ingen counterpoise på end fed = bättre?

Tidigare släpade jag ut auto-tuner och en massa olika antennalternativ...
Hmm... känner igen det där. Det blir alltid så mycket man släpar med sig, men ändå glömmer man titt som tätt nått då och då. Själv försöker jag hitta en effektiv lösning som är lätt att ha med sig (allt i en väska), snabbt att sätta upp och går att köra med. Främst för 40.
 
Jag kör en KX3:a, ett LiFePO4-batteri, 40+30 meter 0.5mm² antenntråd, och om jag vet med mig att det inte finns träd dit jag ska, ett 10-meters "metspö". Ska jag vara ute flera dagar brukar jag ta med en liten 15W solpanel som får ladda battiet på dagarna. Solpanelen är från Clasohlson och regulatorn modifierad så den ger max 14.5V.
Allt, utom metspöt då, går ner i en liten laptopväska, och allt tillsammans väger mindre än bara den gamla blyaccen jag brukade släpa på :)
Jag brukar sätta upp antennen i form av en delta-loop med matning i nedre hörnet, för att slippa ha någon antennkabel. Trådenparet är bara tvinnat de första metrarna, och också lindat genom ett par olika toroider (om jag kommer ihåg rätt; material 43 + N30 för att få bra CM-dämpning över hela kortvågen).
 
Med låg effekt behöver man en effektiv antenn, en horisontell är så gott som alltid bättre än en vertikal (om man inte sitter vid havets strand) och en balanserad antenn är ur störningssynpunkt bättre än en obalanserad. Jag tar med en lättvikts-W3DZZ med RG-58, slangbåge med kapslad haspelrulle och blypäron samt polyesterlina från Biltema. Det räcker med ett enda träd där matningspunkten kan hissas upp 10-15 m även om två träd ger bättre effektiv höjd. Antennanpassare behövs inte på 80 m och 40 m om antennen är korrekt tillklippt och balun har jag klarat mig utan.

Lennart
 
Ja en dipol på bra höjd är rätt oslagbart. Men jag hittar sällan bra fästpunkter, och jag vill inte behöva släpa på en lång koax eller bandkabel. Eftersom koaxen i W3DZZ används för att matcha den höga impedansen för dipolen på 20 meter så kan förlusterna i den faktist bli ganska stora även för W3DZZ. Så jag tror delta-loopen och W3DZZ presterar ungefär likvärdigt på 20 meter. På 40m är säkert W3DZZ bättre.
 
Här föreligger tydligen ett missförstånd. W3DZZ har 95 ohm på 14 MHz och 115 ohm på 21 MHz, vid användning av de banden är 75 ohmskabel lämpligare men i inget fall drabbas man av höga förluster.
 
Jag hade bestämt för mig att den använde en 75ohms koax de första metrarna för matchning, men det är jag som blandat ihop den med en annan variant. Då blir ju förslusten i koaxen något beskedligare 0.8dB per 20 meter RG-58 på 14MHz :)
Dock kör jag mycket på 30-meter (så fort det är contest, därav 30 meter tråd till loopen) och där blir inte W3DZZ så bra.
 
Kunde inte låta bli att sticka ut en runda idag. Var ju extremt fint väder.
Men denna gången så minimalt som möjligt. QRP-tunern, 20+10 meter endfed antennen och radion med det inbyggda batteriet, och papper/penna så klart. Körde 40 såklart, men testade även 20 för omväxlingen.

Blev inte många stationer körda då alla var starkare... inte lätt att va QRP med 2.5w, ibland 5. Sen var det mycket QRM och QRN idag. Men skönt att bara njuta av vattnet också. Antennen slängde jag upp i denna sak.. vad det nu är? Hög var den i alla fall (nej, inte den i toppen, min tråd syns knappt).
qrp8_1.jpg


Men.. på frågan/svart innan så går det bättre med counterpoise efter alla tester. Det är fortfarande skumt att jag fick bättre värden utan. Men det har också bara hänt en gång, och det var då.
qrp8_2.jpg
 
Varför kunde det bli bättre utan "motvikt"?
"Motvikt" är alltid en del av antennen. Antennen är, som alla andra elektriska kretsar, beroende av en "sluten krets" för att det ska flyta ström genom ledarna. Det behövs två poler. Om man inte har en balanserad antenn, eller ens en antenn med en "motvikt" man själv bestämt, så blir "motvikten" det som finns tillgängligt. Det kan vara utsidan på en koax, höljet på en transceiver, och alla ledare och kablar som anslutits till transceivern. Det kan vara sladdar till hörlurar eller varför inte sladdar till nätaggregat eller batteripack. Ibland kanske man till och med lyckas på luftledningar till telefonnät eller elnät som "motvikt". Om det blir bättre eller sämre än en kvartsvågs tråd eller två som motvikt är ju svårt att veta. Har man tur så blir det bra! ;-)
 
Back
Top