Ingen färg i HP Deskjet 710C

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Jag skrev för inte så länge sedan om att jag inte kunde hitta drivrutiner till min HP Deskjet 701C som skulle fungera i Windows 7-miljö. Det är löst.
Under en del år har jag använt mig av pirat-patroner (ink Again) som har fungerat utmärkt. Vid sista ombytet så försvann färgen ganska kvickt.

Min förvåning blev dock stor när jag efter inköp och imontering av HP:s original patroner (23 = färg och 45 = svart) åter fick dokument utskrivna utan färg. Finns här på forumet någon som känner till 710C:s "svagheter"?

Min HP Deskjet 710C har fungerat klanderfritt i många år, vad är det som helt plötsligt får den att bara lägga av. Jo, jag vet att det finns nya modeller, tex den som sambon har (HP Deskjet F4580), men den väsnas mer än min gamla och är långsammare.

Slutligen, ja jag har kollat att skrivaren är inställd på vanligt papper och färgutskrift.

Någon?
 
Om munstyckena för patronerna sitter i själva skrivaren och inte i patronen kan de mycket väl ha beckat igen av piratfärg. Det har jag råkat ut för. Då finns det två alternativ: Försöka lösa upp proppen som är hård likt koks med kemiskt ren bensin eller slänga skrivaren. Glöm aceton för det smälter plast. Det är ett otal skrivare jag har försökt att lösa upp intorkat bläck med kemiskt ren bensin med utan framgång. I värsta fall kan det behövas en injektionsspruta med fin kanyl för att komma in i alla kanaler.
 
Munstyckena sitter i själva patronerna......misstänker att kontaktstiften i skrivaren som ska ligga an mot patronerna inte har god kontakt (dåliga/gamla fjädrar)
 
Munstyckena sitter i själva patronerna......misstänker att kontaktstiften i skrivaren som ska ligga an mot patronerna inte har god kontakt (dåliga/gamla fjädrar)

Satt just och fixade med en skrivar som bäckat ihop.
Tog TOPS och LITE varmt vatten som jag tvättade huvudena med.
Nu funkar den ganska bra igen.
73 de SM0LRU/Kenta
 
Jag har tidigare jobbat på PC Verkstad och där brukade vi ta skrivarhuvudet och ställa på en fuktig trasa en stund , med munstyckena neråt.

Ett annat beprövat sätt är att ta ett tefat och häll på lite varmt vatten och ställa huvet på. Sedan är det viktigt att torka av det ordentligt och köra ett par sidor .

Det är inte ovanligt att man får beläggning på kontaktytorna till patronerna lite kontaktspray på en tops löser det.

// Freddy / SM7WDG
 
Back
Top