Ingen hör mig på FT8

Jag famlar lite i blindo än så länge eftersom jag har så dålig möjlighet till att komma ut i luften att FT8 är det enda jag fått att fungera hittils. Det är i stort sett ingen som någonsin lyckats lyssna till mig och jag har inte direkt försökt ropa på på 80m heller så jag vet inte alls hur jag låter i andra änden.

Eftersom jag bor på andra våningen i ett sjuvånings hyreshus blir det en utmaning att få upp något på taket men jag tror inte det är omöjligt.

Jag ska försöka ta med mig radion till någon som har lite bättre antenner för att utröna ifall det är radion eller min antenn och placering av den som är problemet. Det finns vissa indikationer på att radion eventuellt inte är helt frisk.
 
Hur har det gått så här långt?
Har du fått testat hos någon med lite bättre antenner? Följer tråden nyfiket
 
Inte testat på annat QTH med andra antenner än. Jag har fått några få kontakter på FT8 och även FT4 men upplever att jag dränks av alla som sitter med bättre antenner och trycker ut flera hundra watt.

Har fokuserat mer på VHF på senare tid men absolut inte gett upp HF. Jag har fortsatt labba med min antennkonstruktion och balunen och ska framöver prova lite olika kärnmaterial för att lista ut vad som fungerar bäst för lägre halvan av HF-banden.

Jag trodde att FT8 var ett lågeffekts-mode men det verkar som att de allra flesta tar den enkla vägen och eldar på med mer effekt för att överrösta alla andra och den typen av "kapprustning" klarar jag mig utan.
 
När jag började med FT8 körde jag 5 watt till en 10 m tråd som jag dragit ut genom fönstret till en lyktstolpe vid cykelvägen intill. Jag bor två trappor upp i ett flerfamiljshus. Det gick fint att köra hela Europa och också ett och annat QSO med Nordamerika, Sibirien och Japan. Så om du inte lyckas komma ut så är det något som svajar med din installation. Om jag vore som du skulle jag be någon lokal mera erfaren sändaramatör att komma hem och kolla.
 
Fick tips om att använda Split Mode och hittade en sida som jag tyckte bra beskrev vad funktionen i WSJT-X innebär

Split Mode

Ett problem jag upptäckt när jag aktiverar det i min setup och satte TX och RX frekvensesn 1kHz ifrån varandra med TX lägst var att för varje sändning så vandrade radion 1kHz ner i frekvens så rätt snart jag jag utanför den designerade frekvensen och sände FT8.

Jag tror att split-inställningen gör vad jag försökt göra manuellt på min radio genom att ställa in frekvensen några hundra hertz över 3.573
Du sätter TX frekvens genom att "högerklicka" i spektrat på skärmen. Använd *INTE* VFO ratten för detta ändamål. Som påpekats skall man undvika att sända på exakt samma frekvens som den station man anropar. Och notera att den inbyggda funktionen "split" inte har något med detta att göra, Vad den gör är att den "justera" frekvens på radio och/eller ljudkortet för att se till att din utsignal hamnar i centrum för passbandet på din sändare.
 
Jag trodde att FT8 var ett lågeffekts-mode men det verkar som att de allra flesta tar den enkla vägen och eldar på med mer effekt för att överrösta alla andra och den typen av "kapprustning" klarar jag mig utan.
FT8 är ingen låg-effekts mode. Utan snarare en mode för att detektera svaga signaler. Precis som på andra moder tex SSB/CW så är vissa signaler S9+40 dB, andra knappt hörbara. Att köra stationer oavsett mode kräver tålamod. Man får inte alltid svar direkt. Jag körde USA med 50mW (ERP) på 160 m med min beverage för ett par år sen. Jag matade ca 5 W och antennen som har ett beräknat gain på ca -20 dB. Så med dina wattar, hur mycket kör du på CW/SSB ? Får du bättre resultat där så kan man ju misstänka nåt annat fel. Man får också tänka på att många hör dåligt pga störningar. För 30-40 år sen räckte 5W betydligt längre än idag vilket är en tråkig utvecklig. Efter ett kommit igång igen efter många års QRT så räcker inte ens 1 kW för att komma fram ibland. Det oavsett mode. Man behöver stora antenner också. Men allt beroende vad man har för ambitioner förstås. Jag tycker ändå att med FT8 att man kan experimentera med effekten o annat. Många lyssnar på "frekvensen" och man kan dra ner effekten till ett minimum och se om man får svar på ett CQ. I slutändan är det också hur "attraktiv" man är. Hade du suttit i SV2/A så hade du förmodligen fått betydligt fler svar än i SM...
 
Last edited:
Sedan skrev SA7ELF att han körde på 80 meter, jämfört med andra kortvågsband högre upp så kräver det nog mycket
mera för att köra DX jämfört med med dom kortare våglängderna.
Dessutom är störningsnivån för mottagning normalt mycket högre där.
Som jag skrev tidigare så har jag kört en hel del JT65 och senare FT8 på 40-10 meter med QRP och enkla antenner några meter ovanför marken i Storlien. Dock hade jag fördelen att ha en radio miljö som var princip utan störningar.
 
80m är kanske värre men präglas ju av långsam QSB vilket inte är helt fel. En kompis har en W3DZZ antenn och kör USA med 25W hyfstat lätt. Men det gäller ju som vanligt att vara på vid rätt tidpunkt (morgonen :) ) Att köra EU på 80m med nån watt är ganska enkelt. Men antenen spelar förstås stor roll. Ropar jag (FT8) CQ på kvällen så få man oftast "flaggor" från både JA och VK. Då med 100W. VK6EI har jag kört många ggr på 80m och han hör dessutom bra. Så med rätt conds så säkert körbar med väldigt låg effekt. Att köra ihop 50 DXCC med några watt borde inte vara några problem. Med 100 W, 100 DXCC !? allt beronede på conds/tid o tålamod förstås.
 
Back
Top