Ingen hör mig på FT8

SA7ELF

Well-Known Member
Vet inte riktigt vilken sektion den här tråden bör ligga i eller vad jag egentligen borde sätta för rubrik men som fullständig novis upplever jag att ganska få hör min svar på CQ-anrop på 80m där jag för tillfället försöker sända. Jag tycker mig "höra" relativt bra och tar emot stora delar av Central- och Öst-europa men när jag svarar är det sällan andra änden verkar höra mig. Särskilt illa upplever jag att det är österut (vilket delvis beror på min antenn och dess riktning). Jag kan få in sändare på +5dB enligt WSJT-X men hur jag än försöker så får jag inga svar tillbaka.

Jag kör med en väl avstämd loop och en Yaesu FT-818. SWR/PWR-mätaren visar att jag sänder ut med knappt 3W vilket bör stämma med specarna för radion. Är detta helt enkelt för lite effekt för att den andra sidan ska uppfatta mig i havet av signaler? På bilderna jag hittar på de jag försöker svara till så verkar folk sitta med monster till rikt-antenner så jag tycker att de borde lyckas plocka upp min signal eller? Förstår att det är svårt att generalisera men är det ofta så att forna Sovjet-stater kör med över 100W på FT8 och helt enkelt når till mig till stor del pga utsänd effekt men sedan inte hör mina 2-3W tillbaka? Jag har hört och läst om folk som lyckats köra jorden runt med Yaesu FT817/818 och mindre loopar än jag sitter på så jag tycker det borde gå men begriper inte riktigt vad jag gör fel.

(Min antenn är just nu i rakt nord/sydlig riktning och det är tyvärr inget jag med rimliga medel kan ändra på)

Jag har skummat igenom följande "manual" och försökt begripa det mesta så gott det går för en nybörjare: FT8-tips
 
Last edited:
Fick tips om att använda Split Mode och hittade en sida som jag tyckte bra beskrev vad funktionen i WSJT-X innebär

Split Mode

Ett problem jag upptäckt när jag aktiverar det i min setup och satte TX och RX frekvensesn 1kHz ifrån varandra med TX lägst var att för varje sändning så vandrade radion 1kHz ner i frekvens så rätt snart jag jag utanför den designerade frekvensen och sände FT8.

Jag tror att split-inställningen gör vad jag försökt göra manuellt på min radio genom att ställa in frekvensen några hundra hertz över 3.573
 
Går du ut alls? Är alla mikrofoninställningar korrekta?

Kolla om du hörs nånstans överhuvudtaget på pskreporter.info :)
 
Som VJE skriver kolla psk reporter. Den är bra. Då kan du få en hum om hur du går ut. 3 W är nog lite klent. De flesta kör förmodligen 100W eller mer. Det är förvisso "bara" 15 dB skillnad. På 80m har väl folk inga jätteantenner med riktverkan så en hel del brus och störningar har nog de flesta också. Och tidvis är ju bandet "fullt" så då kommer även QRM in. Lägg dig in bandkanterna, det brukar var lite lugnare där.

Jag har gjort några försök att sända med min 190m Beverage antenn på framför allt 160m. Den har usel verkningsgrad och jag matar den bara med 5W för att inte elda upp termineringen. Jag räknade ut att jag har ca 0.75 W EiRP i riktning 320 grader (NA). Jag har dock lyckats köra 16 DXCC inklusive USA men rapporterna är i stort sett alltid -20 dB eller lägre. Oftast är då motstationen +15 dB eller mer hos mig. Så det går med låg effekt men blir otroligt "trögt" då många tappar en innan QSO:t är klart.

Kolla att du har rätt timing också. Men antar det funkar då du verkar läsas stationerna bra...
 
Glömde kommentera split. Man kör alltid FT8 split. Dvs du sänder inte på motstationens frekvens (för det gör tillräckligt många andra). Däremot skall du sätta "Fake It" i WSJT-x. Detta för att din modulation skall genereras i det bästa området i passbandet. Annars riskerar du att få harmoner i hela bandet om du tex sänder på en låg frekvens. Följden av det blir att frekvensen ibland flyttas på riggen för att åstakomma detta.
 
Tiden och inställningar i stort är korrekta. Rubriken är aningens missvisande för jag har lyckats med några QSO men de flesta är inom ca 70 mils radio och jag tycker jag borde komma längre än så.
 
Har kört en del JT65 med FT-817 och med 40+20m fan-dipol lyckades jag köra en hel del DX från tillfälligt QTH i Storlien men jag har aldrig haft
någon bra antenn för 80m, tror dock att 80m är lite väl svårt att köra QRP på även om man har en bra antenn.
Numera kör jag FT8 på en IC-7000 ifrån Storlien ibland och då brukar jag ligga på 20-50 W och via en ganska ineffektiv Chameleon Balun+MIL-whip men på dom högre banden brukar det bli en hel del interkontinentala DX ändå.
 
Jag lyckas inte stämma antennen på 40m men jag kanske borde korta ner den lite och testa på 40m alternativt kapa till nya rör då den inte är ihoplödd än.
 
Har du provat 80 på den mörka delen av dygnet?

Jag har 30 meter tråd, motvikt och 5 watt från en ic703... Jag har kört hela världen på denna setup, men man är beroende av konditioner... 80 meter dagtid är mest lokalt,framåt natten går det bättre ...
 
Generellt så kör många mer effekt än de behöver. De hör helt enkelt inte pga störningar eller annat. Ibland känns inte "etern" helt reciprok heller. Det går bättre åt ena hållet. Det tror jag fler håller med om. 80m är ju tidvis knökfullt på FT8 delen som tex nu. Inte lätt att komma fram i all QRM med låg effekt även om de algoritmer som nu finns kan "gräva" fram en signal 20-25 dB under en annan.

1640972441928.png

Just nu inga DX direkt (nån VK) och i princip samtliga signaler ovan är under 10 dB...så ingen som utmärker sig...

1640972682478.png
 
Ser ut som du har nåt starkt på runt 200 kHz ? Känsligheten ser lite ojämn ut över bandet också. Kör lite snabbare så ser man lite bättre, typ N Avg 2.
 
Hm. Vilket läge står riggen i? Usb, lsb, cw?

Nånting är uppenbart fel här, du skall hörs mer än så
 
Hm. Vilket läge står riggen i? Usb, lsb, cw?

Nånting är uppenbart fel här, du skall hörs mer än så
 
WSJT-X är konfat med CAT mot radion. Mode är satt till Data/PKT och radions inställnignar för DIG är USER-U (USB)

Jag har fått in en hel del signaler häromveckan. Det varierar kraftigt mellan dagarna och tid på dygnet. Ljudet till och från radion går via en SignaLink. Jag har valt att skippa PTT via SignaLinken eftersom CAT fungerade MINST lika bra via WSJT-X istället. Alla CAT-inställningar verkar stämma för den ställer in frekvensen via programmet och startar och stoppar sändningen som den ska.

Just nu verkar jag få in lite mer.
ft8_20211230_4.gif
 
Det känns spontant som att det är något med min antenn. Den är inte helt perfekt men enligt min nanoVNA borde den prestera hyffsat. Man får stämma om den lite då och då men när man väl gjort det är den nästan helt perfekt. Jag har dock inte lyckats få den till 50 Ohm precis vid resonansfrekvensen men jag ligger väldigt nära i alla fall.

3573MHz.gif
 
Back
Top