Ingen hör mig på FT8

Hej!

Har du kollat att du använder rätt ljudkort? Om du kör en Signallink USB skall du använda detta som ljudkort, inte datorns egna ljudkort (konstigt nog kan man ibland få in signaler, fast väldigt svaga, om man konfat fel ljudkort, brukar då se ut som spektrat du visar...). Och du skall ju inte använda CW filter förstås. Om du använder split ("fake it" eller "rig", vilket jag rekommenderar att du gör) så skall du låta WSJT-X sköta detta helt själv, du ska inte manuellt ställa in riggen i split ovanpå inställningen i WSJT-X (fast WSJT-X brukar klaga om den upptäcker att man gjort så).

73 /Mats
 
Ett råd i all välmening; lär er telegrafi och kör Riktig Amatörradio istället...

View attachment 7626

Det där är en typisk kommentar som inte stämmer. Inget sköts automatiskt och kommer oftast från de som aldrig testat. Det var ingen som klagade när det kördes RTTY förr. Det är väl fritt fram att testa och experimentera med alla moder ? Både analoga och digitala ? Hur skall hobbyn överleva om man skall fortsätta i det förgångna med bara "riktiga moder". I all välmening...
 
Hobbyn kommer inte att överleva oavsett.
Myndigheterna bara väntar ut att vi OT:s ska försvinna.
De har även de betraktat åldersprofilen och dragit sina egna slutsatser...
 
Hej!

Har du kollat att du använder rätt ljudkort? Om du kör en Signallink USB skall du använda detta som ljudkort, inte datorns egna ljudkort (konstigt nog kan man ibland få in signaler, fast väldigt svaga, om man konfat fel ljudkort, brukar då se ut som spektrat du visar...). Och du skall ju inte använda CW filter förstås. Om du använder split ("fake it" eller "rig", vilket jag rekommenderar att du gör) så skall du låta WSJT-X sköta detta helt själv, du ska inte manuellt ställa in riggen i split ovanpå inställningen i WSJT-X (fast WSJT-X brukar klaga om den upptäcker att man gjort så).

73 /Mats
Jag har lyckats få till några stycken QSOs så det är inte helt dött men det är väldigt ofta jag svarar på CQ-anrop men andra änden inte hör mig. Mina inställningar är troligen till största delen korrekta och sannolikt är den största orsaken till min placering av antennen. Jag har kikat vidare på att försöka få en antenn placerad utomhus, fritt från tjocka betongväggar och armeringsjärn etc som kan skärma av.

När det gäller CW-filtet har jag upptäckt att det i flera fall kan gynna min mottagning. Jag har märkt att om jag får in signaler som i vissa fall överröstas av andra, betydligt starkare signaler som ligger en bit ifrån så kan jag aktivera CW-filtret och justera frekvensen på radion så att det jag vill höra ligger omkring 1500Hz och vinna uppåt en 6dB ibland.
 
Jag har lyckats få till några stycken QSOs så det är inte helt dött men det är väldigt ofta jag svarar på CQ-anrop men andra änden inte hör mig. Mina inställningar är troligen till största delen korrekta och sannolikt är den största orsaken till min placering av antennen. Jag har kikat vidare på att försöka få en antenn placerad utomhus, fritt från tjocka betongväggar och armeringsjärn etc som kan skärma av.

När det gäller CW-filtet har jag upptäckt att det i flera fall kan gynna min mottagning. Jag har märkt att om jag får in signaler som i vissa fall överröstas av andra, betydligt starkare signaler som ligger en bit ifrån så kan jag aktivera CW-filtret och justera frekvensen på radion så att det jag vill höra ligger omkring 1500Hz och vinna uppåt en 6dB ibland.
Kul att det iaf går att få QSO! Problemet med CW filtret kommer visa sig om du själv ropar CQ och väntar på att någon svarar. Då kan ju motstationen svara dig varsomhelst mellan ca 300Hz och 3000Hz och då behöver du ha flax för att motstationen av en slump råkar lägga sig precis inom CW-filtrets ganska snäva passband. Om inte så missar du stationen.
 
Hobbyn kommer inte att överleva oavsett.
Myndigheterna bara väntar ut att vi OT:s ska försvinna.
De har även de betraktat åldersprofilen och dragit sina egna slutsatser...
Konsultar du hos PTS nuförtiden ? Man kan ju undra. Hur vore det att se framåt och ta tillvara möjligheterna ? Att bara gnälla med att det var bättre förr, då hade amatörerna status osv för ju inget framåt. Med dina kunskaper skulle du istället arbeta för amatörerna ! Inte för myndigheterna...
 
Ett råd i all välmening; lär er telegrafi och kör Riktig Amatörradio istället...

View attachment 7626
Jag är faktiskt väldigt bra på telegrafi vilket inte hindrar att jag under 2021 körde ca 5000 QSO med FT8 och bara ca 100 på CW (test-QSO oräknade).
FT8 är annorlunda men det finns ingen anledning att racka ner på oss/dem som håller på eller försöker komma igång.
Beträffande rigg så var mina första ca 1000 FT8-QSO med 8 W eller mindre till en 12 meter koppartråd som jag drog från mitt fönster via grannens balkong ner till en lyktstolpe. Jag körde i princip endast 30 och 40 meter och det gick bäst på dagtid. Att hävda sig på 40 efter mörkrets inbrott var svårt med en sådan blygsam rigg, inte helt lätt ens sedan jag hottat up stationen till 60 W och en dipol vilket är vad jag kör med nu. Jag skrev lite om mina FT8-försök i QTC 9-21.
 
Mitt första försök på HF från nuvarande lägenhet bestod i ett 10m metspö med kabel ut genom fönstret inkilat under ett bord för att inte ramla ner på gatan. Som motvikt slängde jag ut en kabel längs husfasaden.
Detta möjliggjorde relativt god mottagning på HF-banden men även några qso.
Vad jag vill säga med detta är att du kan förmodligen tillfälligt få upp ytterligare en antenn bara för att jämföra med din loop.
Kanske finner du att loopen har stora brister eller så har du ett fel i din övriga utrustning.
Jag var på resande fot några år och medförde en KX1. Hotell är ingen vidare miljö för att köra radio, dessutom var en enkel och diskret antenn nödvändig. Jag använde en tunn tråd jag sänkte utanför hotellfönstret med ett 5 grams blypäron som vikt, andra polen anslöt jag till hotellrummets värmeelement. Ytterst torftigt och försök inte ens räkna på det, men ett och annat QSO blev det, egentligen var störningarna från hotellet värsta problemet.

Den som triggade mig för detta var mr. Cebik, W4RNL som i en artikel beskrev exakt samma problem han haft som resande. I hans fall gällde boende på amerikanska motell, alltså i markplan. Han resonerade att man gör vad man kan och använde det han kallade Grass antenna. Helt enkelt samma lösning som min fast han drog en tråd i gräset utanför motellfönstret och kunde så köra radio om än med samma torftiga resultat som mina. Faktum var att detta var vad jag gjorde när jag köpte min första tranciever då jag var het på att lyssna innan jag fick mitt cert. 15 m tråd på backen räckte för att lyssna på USA på 20 m. Och det var ju också vad vi gjorde som DX-are på 70-talet, hängde ett par hundra meter tråd över lägdorna för att lyssna, men då försökte vi ju hitta sätt att få upp tråden från backen. Det kunde inte mr. Cebik som la den direkt på gräset. Det krävdes att jag var diskret, skrev han.
 
Den som triggade mig för detta var mr. Cebik, W4RNL som i en artikel beskrev exakt samma problem han haft som resande. I hans fall gällde boende på amerikanska motell, alltså i markplan. Han resonerade att man gör vad man kan och använde det han kallade Grass antenna. Helt enkelt samma lösning som min fast han drog en tråd i gräset utanför motellfönstret och kunde så köra radio om än med samma torftiga resultat som mina. Faktum var att detta var vad jag gjorde när jag köpte min första tranciever då jag var het på att lyssna innan jag fick mitt cert. 15 m tråd på backen räckte för att lyssna på USA på 20 m. Och det var ju också vad vi gjorde som DX-are på 70-talet, hängde ett par hundra meter tråd över lägdorna för att lyssna, men då försökte vi ju hitta sätt att få upp tråden från backen. Det kunde inte mr. Cebik som la den direkt på gräset. Det krävdes att jag var diskret, skrev han.
Jag kunde inte låta bli att prova.
Jag har en BOG (tråd på marken) som är 30m lång och har god anpassning till matningskabeln på 160m. När jag jämförde med min 28 m vertikal med toploading hos SM2BYCs SDR skilde det 25 dB till vertikalens fördel.
Jag var mellan S8 och S9 på BOGen. Effekten var 100W.
Tråden ligger på berg med ett tunt moränlager. Som motvikt finns ett kort jordspett och ett antal trådar 5-10 m.
 
Last edited:
BRF.. när du skriver att tråden ligger på berg minns jag att artikelförfattaren, vem det nu var, menade att hans tråd låg ovan mark då gräset höll den något ovan jord. Fan trot.... :) Men poängen är väl att trots taskig verkningsgrad kommer du ut?
Mina inlägg om hotellantenn respektive Grass Wire syftar mest till att hänga på SM0GLD:s inlägg att "If there is a will, there is a way!"
 
Tror det var på Stora Björnmötet på Tossebergsklätten någon gång
på 80-talet. Startkablar till släpvagnsdragkulorna ska ha fixat saken.

En av mina "lumparkompisar" stämde av räcket till en järnvägsviadukt 1976 med användning av ATU:n till en Ra 620-buss.
 
Provade med att lägga ut ett CQ på FT8 med min BOG och ca 50W. Körde en tysk som var +4 dB och fick -12 tillbaka. Fick spottar från hela Europa. Torde motsvara 0,1 till 0,2 W ut till min ordinarie antenn för 160. Så visst går det.
 
Tror det var på Stora Björnmötet på Tossebergsklätten någon gång
på 80-talet. Startkablar till släpvagnsdragkulorna ska ha fixat saken.

En av mina "lumparkompisar" stämde av räcket till en järnvägsviadukt 1976 med användning av ATU:n till en Ra 620-buss.
Då,har vi smalat in det lite, skall leta lite i gamla qtc :)
 
Vet inte riktigt vilken sektion den här tråden bör ligga i eller vad jag egentligen borde sätta för rubrik men som fullständig novis upplever jag att ganska få hör min svar på CQ-anrop på 80m där jag för tillfället försöker sända. Jag tycker mig "höra" relativt bra och tar emot stora delar av Central- och Öst-europa men när jag svarar är det sällan andra änden verkar höra mig. Särskilt illa upplever jag att det är österut (vilket delvis beror på min antenn och dess riktning). Jag kan få in sändare på +5dB enligt WSJT-X men hur jag än försöker så får jag inga svar tillbaka.

Jag kör med en väl avstämd loop och en Yaesu FT-818. SWR/PWR-mätaren visar att jag sänder ut med knappt 3W vilket bör stämma med specarna för radion. Är detta helt enkelt för lite effekt för att den andra sidan ska uppfatta mig i havet av signaler? På bilderna jag hittar på de jag försöker svara till så verkar folk sitta med monster till rikt-antenner så jag tycker att de borde lyckas plocka upp min signal eller? Förstår att det är svårt att generalisera men är det ofta så att forna Sovjet-stater kör med över 100W på FT8 och helt enkelt når till mig till stor del pga utsänd effekt men sedan inte hör mina 2-3W tillbaka? Jag har hört och läst om folk som lyckats köra jorden runt med Yaesu FT817/818 och mindre loopar än jag sitter på så jag tycker det borde gå men begriper inte riktigt vad jag gör fel.

(Min antenn är just nu i rakt nord/sydlig riktning och det är tyvärr inget jag med rimliga medel kan ändra på)

Jag har skummat igenom följande "manual" och försökt begripa det mesta så gott det går för en nybörjare: FT8-tips
Hej Mikael, vi kan testa om du vill. Slå en pling om du vill.
 
Hej Mikael, vi kan testa om du vill. Slå en pling om du vill.
Tack så mycket för erbjudandet. Ikväll sitter jag i klubbstugan å lyssnar på fredagsringen tillsammans med Gabriel men jag kör gärna ett test i helgen om det funkar.
 
Tack så mycket för erbjudandet. Ikväll sitter jag i klubbstugan å lyssnar på fredagsringen tillsammans med Gabriel men jag kör gärna ett test i helgen om det funkar.
Visst det går bra du kan bara slå en pling. Tele kan vara fel i medlemsmatrikeln men det är rätt i SSA Callbook.
 
Ser också ut att vara lite för lite gain i Rx, kolla stapeln i huvudfönstret längst ner till vänster,bör visa runt 20 dB och du skall ha full SSB bandbredd, spectrat ser lite ojämt ut. Låter utsignalen rent i en annan mottagare ? kolla med WSJT-X tune läge. PC tiden är viktig jag kör med NetTime.
Det finns kanske något tips här också https://blog.templaro.com/setting-up-ft8-on-ft-817/
 
Last edited:
Back
Top