ingen repeateraktivitet i Göteborg?

Radioklubben Fox är aktiva i Göteborg och på Västkusten. Dessvärre inte på på 145 eller 434 MHz. När jag var där förra sommaren kunde jag hålla låda i radion från Falkenberg via Göteborg och halvvägs till Skara.
 
Fast "hålla låda", vad är det?

Visst, när man är ute och åker är det kul att få kontakt, prata bort en stund, men desto roligare om man kan prata med någon som är intresserad av radio, antenner, vågutbredning osv.

Nu har jag för en tid sedan bytt jobb och börjat tågpendla, men under nästan fem år har jag bilpendlat mellan Björklinge (Uppsala) och (Norrtull) Stockholm. Har ofta skannat på 2m och 70cm, och väldigt sällan på någon av stockholmsrepeatrarna hört samtal som gäller amatörradio. Visst, några har man hört hållit låda, men det har handlat om annat. Ibland har jag ropat på någon jag hört och ibland fått svar på ett CQ. Men väldigt sällan har vi hittat ett gemensamt intresse. Jag minns att jag hade ett intressant QSO med SA0BYC (SA3BYC?) om antenner, loopar mm, ett QSO med SM0OFV (tror jag det var) där det blev lite teknikprat, kanske också något QSO med SM0HXO .... I övrigt har jag liksom inte hittat någon gemensam nämnare med de jag fått kontakt med. Jag fick även kontakt med SM5HP en gång när vi båda var på väg norrut från Stockholm och gick över till Uppsalarepeatern efter en stund. Då fanns det också teknikintresse i grunden. Jag tror jag blev desperat en gång i Stockholm och ropade på SM0AOM, men fick inget svar! ;-)

Allt som allt kanske fem intressanta amatörradiorelaterade QSO på fem år.

På Uppsalarepeatern är det bättre. Där finns det flera, både gamla och nya radioamatörer, som klarar av att kombinera det sociala med teknikintresse och prat om det.

Ungefär så är min repeatererfarenhet, de senaste fem åren. ;-)

Sture
 
Jag tror jag blev desperat en gång i Stockholm och ropade på SM0AOM, men fick inget svar! ;-)

Tala om desperation...

Risken att träffa på mig på Stockholmsrepeatrarna är nog helt försumbar.
När jag rannsakar mitt minne erinrar jag mig att jag kört ett (1) QSO över någon repeater i "modern tid", i mitten av 90-talet.

Jag hade just bytt batteri i min handapparat och ville se om den fortfarande fungerade.

Den råkade stå inställd på SK0RIX visade det sig, och ett QSO med SM5CIV/0 i ena änden höll på
att avslutas. Efter att ha spetsat öronen ropade jag på Erik som jag känner från min Örebro-tid på 60/70-talen.
Vi utväxlade artigheter och avslutade kontakten.

Detta har varit mitt bidrag till kanaltrafiken i SM0.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Kanske dags för batteribyte snart igen då, Karl-Arne?

Jag kom på att jag skulle till Kramfors ett par dagar förra vintern och bilade upp. I Sundsvall blev det nästan "pile up" när gamla amatörradiokompisar som SM3GSK, SM3EVR och några till ropade in. När jag ett par dagar senare sneddade ner mot Härjedalen fick jag svar av SM3GDT! Fortfarande chockad ... nästan utbränd! ;-)

Sture
 
Och p.g.a. den kolossala aktiviteten och risken att störa varandra när vi pratar, har det utgått ett påbud att alla repeatrarna skall göras ännu svårare att komma in på och öppna. Och ajabaja om detta inte följs av repeateransvariga - då kan man få offentliga bannor av den självutnämnde Svenska Repeaterpolisen.

Så när man väl lyckats hitta rätt frekvens skall man alltså numera hitta rätt subton. Listan har man ju glömt hemma. 1750 har ju Polisen förbjudit. Och ibland också ställa om radion till något konstigt skift, när man upptäcker att man inte kommer in på repeatern man hör. Fast att den inte hör mig beror på fel subton eller skift talar den dumma repeatern inte om.
Sedan gäller det att hitta några likasinnade som just i samma ögonblick OCKSÅ fått samma QSO-behov och tagit sig igenom samma nålsöga. Hur stor sannolikhet är det ?

Och hela tiden undrar den skypande och på telefonen surfande jobbarkollegan bredvid: "Varför gör ni radioamatörer det så krångligt ?".....:confused:
 
Tyckte det skulle bli skoj att åka söderöver i vårt vackra land. med min IC2325 (eller vad lådan heter) den sitter f.n. monterad i min pickup, som i sin tur är avställd över vintern.

Men ska det va så här tjorvigt så låter jag nog "det stycket stå"..

73 / Uffe
 
Själv har jag dragit mig för att ta med mig min duobandare Kenwood TH-F7E i bilen det senaste halvåret. Mottagningen hade blivit usel så jag misstänkte fel på antennen, antingen på kabeln eller på själva antennpinnen, men märkligt nog klagade ingen på sändningen. För en stund sedan hittade jag felet. Jag hade råkat aktivera dämpningen i mottagaren ...

Tyvärr beror den dåliga aktiviteten nog inte på sådana elementära misstag, men jag börjar nog ta med mig apparaten igen.

/ Göstha
 
Ja Göstha, jag skall nog följa ditt exempel -" Tyvärr beror den dåliga aktiviteten nog inte på sådana elementära misstag, men jag börjar nog ta med mig apparaten igen".
-men blir ledsen om det är dött efter vägen. Brukar åka till en dotter och hennes familj i Karlskrona,(120 mil enkel) så tycker det borde finnas en hel del repeaters på vägen men här låter det lite svart(black), om jag säger..

73 / Uffe
 
Last edited:
RIN skrev; "Sedan gäller det att hitta några likasinnade som just i samma ögonblick OCKSÅ fått samma QSO-behov och tagit sig igenom samma nålsöga. Hur stor sannolikhet är det ?"
----

De raderna RIN fick ihop kan även appliceras på 80 m SSB och alla övriga amatörband för den delen. Passar även in för att beskriva verksamheten i den typiska lokalklubben. Hur stor är sannolikheten att träffa någon likasinnad där som delar ens eget smala intresse? Den gemensamma nämnaren på amatörbanden är allmänt snack om ingenting och på klubbarna dricks det mest kaffe och pratas om inget särskilt där heller. Taxehöjningar på kommunens parkeringsautomater var ett hett ämne på klubben i Lund för några år sedan. Att diskutera radioteknik var ointressant och jag är inte medlem längre.

Att det är tyst på repeatrarna och ingen svarar får nog sökas i det faktum att amatörradion av idag består av väldigt många inriktningar och nischer där utövarna i allmänhet inte går på djupet någonstans. Skrap på ytan här och där. Så i brist på tyngre samtalsämnen som val av optimal arbetspunkt i en linjär förstärkare så återstår bara att bråka om subtonernas vara eller icke vara. Enkla diskussioner men där alla kan vara med och tycka även de som inte ens äger en komradio och är aktiv på repeatrarna.

Dock finns det fortfarande likasinnade att finna även om de inte är lika många som förr i tiden. Likasinnade (som har ungefär samma intressen inom amatörradion) träffas regelbundet på egna kanaler där de pågående projekten diskuteras ostört och som alternativ till klubbarnas kaffemöten så går det bra att träffas hemma hos varandra. Detta ger ett högt S/N-förhållande och god verkningsgrad och sammanhållning inom gruppen.

Så man kan då fråga sig om repeatrarna behövs. Tillgången verkar vara betydligt större än efterfrågan känns det som... Konstgjord andning?
 
Många har slutat att använda repeatrarna här i Göteborg,det var stor osämja mellan klubbarna och många som tjuvtryckte föratt skapa oreda.
 
Många har slutat att använda repeatrarna här i Göteborg,det var stor osämja mellan klubbarna och många som tjuvtryckte föratt skapa oreda.

Det passar in i bilden av att inget skapar så mycket splittring och osämja storstadsradioamatörer emellan som repeatrarna.
Göteborgsklubbarna är inte de enda som "förökat sig genom delning".

Varför tillåts då sådana överetableringar av fullständigt kontraproduktiva företeelser?

SSA:s agerande i frågan tror jag, som så mycket annat, är grundat i rena kontrollbehov.
"Kontrollfreaksen" frodas inom amatörradio i allmänhet och inom repeaterverksamheterna i synnerhet.

Det var betydligt bättre förr innan repeatrarna fanns.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är inte bara FM-trafiken på 145 MHz som sett förändrade
"sociala" mönster. Vid veckans årsmöte i VMG (Västkustens
MikrovågsGrupp) konstaterades att detta mönster även börjat breda
ut sig på smalbandsmoderna.

En granne som kör EME berättade att
han efter att ha lyssnat på ett QSO ropade en av de andra stationerna
men fick inget svar.

En annan berättade om erfarenheter från ett
tillfälle när det var condx över kattegatt och han ropade efter
två OZ på 10 GHz. Då kom kommentaren att "Det er QRM på frekvaensen".

Ett annat nytt fenomen är att det hörts "59" på en aktivitetsfrekvens
men utan att någon annan information meddelats. Orsaken är/var att
folk ropar upp varandra på "chatten", kopplar upp och utbyter
växelvis information över internet och annan över radio.
Därefter blir det tyst.

Där jag bor är det "adressmässigt" ganska
tätt med signaler, men aktiviteten är i princip noll. Varje lördag
har den lokala klubben ett nät. Samma fåtal stationer ropar in,
meddelar att det inte varit någon aktivitet och efter några minuter
avslutas ringen.
 
GXV skrev; "Orsaken är/var att folk ropar upp varandra på "chatten", kopplar upp och utbyter växelvis information över internet och annan över radio. Därefter blir det tyst."
----

Jodå och det beror sannolikt på att radio inte längre är den primära kanalen för kommunikation radioamatörer emellan. Numera finns ju en mängd andra betydligt mer effektiva kommunikationskanaler att tillgå. Var och en med sina fördelar och nackdelar så klart. Med mobiltelefonen (primär kanal) i fickan når man alla sina kompisar när som helst och förbindelsen är alltid 59. Textchatten i Skype är också effektiv för överföring av korta meddelanden inom den intressegrupp man tillhör. Sedan har vi ett antal Internet-forum, vissa publika andra mer eller mindre slutna, där vi kan skriva inlägg idag och någon annan kan svara omgående eller om ett år. Texten står kvar och kan läsas när tid finns.

I ljuset av dessa moderna kommunikationskanaler blir ju radiokommunikation på kortvåg eller repeatrar ganska fattigt och framförallt en komplicerad form av kommunikation. Det krävs speciell utrustning och för de lägre frekvenserna blir antennerna otympliga. Problem med störningar m m.

Det enda som kan motivera användning av amatörradio för kommunikation skulle vara någon sorts uttalat intresse för det radiotekniska och vågutbredningsfenomen m m i kombination med "mystiken med radio" (i den mån den fortfarande existerar) och överraskningseffekten av att ev få kontakt med någon man inte känner men som av någon outgrundlig anledning delar ens eget intresse så det kan uppstå ett samtal med substans i.

Amatörradio kan kanske jämföras med en trådlös version av "Heta linjen" som Televerket erbjöd på kopparnätet en gång i tiden. Säkert kul som en social grej för att fördriva tiden och kanske träffa någon kul prick men samtidigt hopplöst oanvändbar som mer seriös kommunikationskanal.

Kvar för de pratande radioamatörerna blir väl då att tävla och jaga DXCC-länder, rutor och sånt medan de mer tekniskt intresserade bygger radioapparater som de provar någon gång då och då genom att ringa till en kompis och be denne lyssna på sändingen eller lägga ut en bärvåg en stund så som vi gör på mikrovåg. :)
 
Last edited:
.
Varje lördag har den lokala klubben ett nät. Samma fåtal stationer ropar in,
meddelar att det inte varit någon aktivitet och efter några minuter
avslutas ringen.

Sak samma på det månatliga mötet. Meningslöst att åka dit för att enbart dricka kaffe.
 
Med tanke på de kommunikationsprotokoll som ligger bakom en skype eller mobiltelefonförbindelse så borde en repeateramatör på 2m/70cm vara överlycklig, och att bara behöva hålla reda på shift och subton på respektive repeaterkanal. Som radioamatör är det ju upp till bevis att klara något på egen hand också!

/Sven.
 
Minns att det var mycket hög aktivitet på 80-talet och det var populärt att bygga om gamla mobilstationer (450 MHZ) till 70 cm sändtagare.
Många aktiva är numera SK.
Har själv hållit mig borta från all form av repeatertrafik, utom vid samband. Var under några år aktiv på NAC testerna, telegrafi.
 
En klubbaktivitet i handhavande av 2m/70cm radiosar skulle passa bra för många och att tillsammans gå igenom hantering av inställningar och varför. Tyvärr är användargränssnitten dåliga och de flesta leverantörer så simpelt säljer hjälpmedel som optiontillbehör, kabel+program på CD/DVD, och vettlöst dyrt dessutom. Det krävs annars att man sätter sig in i manualen och medelst handknappning lägger in önskade inställningar på själva radion vilket förståeligt kan kännas jobbigt för många då man varit van endast bärvågs/1750Hz öppning. - Med detta sagt, något vettigt mellan kaffesölet borde kunna åstadkommas, och som Gunde så klämmigt säger, - ingenting är omöjligt!!

/Sven.
 
Sak samma på det månatliga mötet. Meningslöst att åka dit för att enbart dricka kaffe.

Det som behöver göras i klubblokalen och i antennparken har eldsjälen/eldsjälarna oftast redan gjort så det enda som återstår är ju att dricka kaffe och snacka om det som borde göras :rolleyes:
 
Med tanke på den höga medelåldern så är det väl närmast en ersättning för fika(samtalen)
man tidigare hade på sin arbetsplats.

Detta gäller både QSO-innehåll som klubbverksamhet.

Som XUN skrev, det mesta har redan gjorts eller är numer förenat med så stor risk att de avstår.
 
Back
Top