ingen repeateraktivitet i Göteborg?

SA2CEM

Well-Known Member
Har varit hela dagen här i Göteborg och radion har passat amtliga 2m o 70 cm repeaterkanaler samt simplexfrekvenser och inte ett enda anrop?
Har ropat till och från på dom repeatrarna ja kommer åt (3 st på 2m och 2st på 70cm) här ifrån Tidbloms hotell (Olskroken) utan svar.
Är det verkligen såhär illa?
Skall fortsätta passa radion ikväll/inatt och stora delar av morgondagen innan det bär iväg hemåt igen.
 
Last edited:
Det är nog tyvärr ganska nära sanningen, det är ingen sjudande kittel längre.
Några har stängt av radion för gott, andra är bara med på söndagsbullen, en del kör digitalt och några slösurfar på radiosidor och drömmer sig bort.

om jag minns rätt så brukar det vara lite liv på 145,650/114,8, men nu var det längesen jag lyssnade.
 
Det är nog tyvärr ganska nära sanningen, det är ingen sjudande kittel längre.
Några har stängt av radion för gott, andra är bara med på söndagsbullen, en del kör digitalt och några slösurfar på radiosidor och drömmer sig bort.

om jag minns rätt så brukar det vara lite liv på 145,650/114,8, men nu var det längesen jag lyssnade.

Problemet är nog att komma på vad man ska säga: "Kålle kåålling ...?"
 
Kors vad där vimmlar antenner idag - är det radio? Nej det är loppis!! - Ja, så kan det vara, men välkommen till Sveriges framsida, "SM0", där solen går upp före baksidan, och prova lyckan med ett QSO över någon av repitrarna, här är du alltid välkommen!!

/ Sven.
 
Är det verkligen såhär illa?

CEM:

Jo, precis så illa är det... och jag lovar dig, det har ingenting att göra med om man är SM2 eller SM6...

De senaste 10 åren då jag från och till åkte hem till mitt forna distrikt hade jag förhoppningen att prata med gamla kompisar i Alingsås och Göteborg med omnejd. Tog med mig duobandare för 2 meter och 70 cm och gjorde som du...

Jag överdriver inte om jag under 10-15 besök maximalt kört max 10 QSO på alla repeatrar i regionen... under 10 år...

De senaste 2-3 tillfällena har jag inte ens brytt mig om att ta med radion längre.

Så din reaktion delar jag till fullo, tyvärr...

Mikrofonskräcken breder ut sig :D

73 de SM6LRR (RM2D), Mats
 
Last edited:
Prova om du når till Ulricehamns (145.675) eller Borås repeatern på 145,775, där är det en hel del trafik.
 
Det hörs inte mycket på repeatrarna i Skåne heller. Trafiken är begränsad till små kompisgäng som känner varandra väl och som snackar en stund på morgnar och eftermiddagar, på väg till och från jobbet. Samma stenkaka (MP3-fil för de unga) spelas vid samma tid varje dag året om. -Jag passerar motorvägsavfarten vid IKEA nu.... typ.

Ang att svara på ett allmänt anrop från en utböling på genomresa så är det nog ingen som gör det längre? Jag upplever att det varit svårt att få svar de senaste 20 åren eller kanske ännu längre så det är inget nytt fenomen. När repeatertrafiken blomstrade på 70-talet så var aktiviteten mångdubbelt större än idag och nyhetens behag i kombination med den stora anstormningen av folk från privatradiobandet gjorde att det var väldigt lätt att få svar/kontakt. Man får komma ihåg att dessa pratande amatörer genom repeatrarnas tillkomst i ett slag fick en enorm utökning av räckvidden jämfört med mobiltrafik på PR-bandet.

Men tiderna har förändrats och de flesta som var aktiva förr har tröttnat och lagt av. Ganska många är döda. Några få som jag själv lyssnar ibland med svag volym. Jag stänger av radion när det snackas för länge. Händer dock sällan numera eftersom aktiviteten är i det närmaste noll.

Att svara någon jag inte känner som ropar allmänt anrop över en repeater känns väldigt avlägset om jag skall vara helt ärlig. Det har nog inte hänt de senaste 30 åren. Jag tror att det har att göra med att förväntningarna på en meningsfull förbindelse numera är så låga att det inte lönar sig att svara. Vi kan på förhand räkna ut att stationen som ropar vid ev svar talar om sitt namn och var han befinner sig. Kanske några ord om att riggen är en ICOM och antenn av något slag. Kan det inte vara så enkelt. Vi har inget att prata om mer än väder och vind. Inget gemensamt intresse. Bäst före datum för repeatrarna har gått ur för länge sedan och några få eldsjälar försöker hålla liv i något som är mer eller mindre stendött. Så hänger det nog ihop.

Någon som har andra teorier varför det inte svaras på allmänna anrop?
 
Jag tror att det har att göra med att förväntningarna på en meningsfull förbindelse numera är så låga att det inte lönar sig att svara. Vi kan på förhand räkna ut att stationen som ropar vid ev svar talar om sitt namn och var han befinner sig. Kanske några ord om att riggen är en ICOM och antenn av något slag. Kan det inte vara så enkelt. Vi har inget att prata om mer än väder och vind. Inget gemensamt intresse.

Jag vill nog påstå att detta är en träffande beskrivning av situationen.
"Nyhetens behag" har gått över, de flesta samtalsämnen är uttömda, radioamatören i gemen är ganska blasé
och sannolikheten att råka på en motstation som är intresserad av något annat än plastradio är så liten att den betraktas som försumbar.

"Vad håller vi på med" är en fråga som allt som ofta korsar mitt medvetande...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag kan ju bara se på mig själv, internet tar all den hobbytid som jag inte lägger på elektronikkonstruktion och rörbyggen/renoveringar, nästan i undantagsfall så blir det något radiorelaterat som byggs, det ligger ett transceiverbygge på bänken men det händer varken mycket eller fort.

min QSO-rate ligger stadigt på 5 i veckan och då nästan uteslutande på HF :eek:
 
För en del blir ett QSO så svårt och invecklat och när man ska säga mer än - CQ, sin egen signal, motpartens signal, fem-nio & 73, då kanske det är enklast att strunta med svar på allmänt anrop. - Substansen i ett QSO kan ju variera och gillandet likaså, utifrån sina egna preferenser. Själv gillar jag inte heller alla radio&TV-program.

- Stäng av radion och gör något annat!!

/Sven.
 
Stäng av radion och gör något annat!!
/Sven.
Vad då stäng av radion??? Kan man väl inte göra??? Vad är det du säger!!!

Vi har ju världens bästa hobby! vore ju lika traumatiskt som att dra lödkolven ur vägguttaget annat än under 3 veckor på semestern i Juli.

/Johan
 
Åkte på lunch med jobbar kompisar en dag, å hade magnetantennen liggandes på baksätet i bilen.

Kompisen säger: jaa, det är till komradion, håller du på med det än??
Finns det någon som håller på med radio i dag??

Det säger väl allt om hur allmänheten i en storstad ser på amatörradio i dag.
 
Åkte på lunch med jobbar kompisar en dag, å hade magnetantennen liggandes på baksätet i bilen.

Kompisen säger: jaa, det är till komradion, håller du på med det än??
Finns det någon som håller på med radio i dag??

Det säger väl allt om hur allmänheten i en storstad ser på amatörradio i dag.

Amatörradio finns inte på kartan hos "allmänheten" sedan ganska länge.

Det förstärker min allmänna uppfattning om att amatörradion numera agerar på en "marknad utan efterfrågan",
det är bara radioamatörerna själva som är intresserade av verksamhetens bedrivande.
Den låga aktiviteten är även ett tecken på att amatörradio numera knappt efterfrågas ens av denna grupp.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Många gånger kan ett allmänt anrop vara av så dålig kvalitet, forcerat - oartikulerat, pratar innan PTT tryckts in och efter att den släppts. Chansen att då få ett svar minskar avsevärt. Vad gäller repeatertrafik i övrigt så underlättar det också om man kommer in till mottagaren i systemet och att där presentera sig och ett allmänt anrop. - Krångligare än så behöver det inte vara..

/Sven.
 
>>>Den låga aktiviteten är även ett tecken på att amatörradio numera knappt efterfrågas ens av denna grupp.

A solution looking for a problem... Vi som varit med i gemet ett tag har väl alla noterat att de spontana aktiviteterna vilka kräver en stor dos av kreativitet i hög grad ersatts av skapade aktiviteter - vilka bara kräver att man kan följa ledarfåret.

Amatörradion av idag är i allra högsta grad en händelsestyrd sysselsättning. Lyssnar man över valfritt band så är det glest mellan stationerna förutom vid de tillfällen då något ledarfår skapat en aktivitet åt massorna. Det kan vara Fyrhelger, SOCWA, SMFF, DX-peditioner eller vanligt contesting...

När det gäller repeatertrafiken så skapar t ex SSA-bulletinen en kort stunds hög aktivitet med sin incheckning. Samma sak på 80 m SSB. Först incheckning före bulletinen där man utväxlar 59 med varandra. Sedan ytterligare en incheckning efter bulletinen där man tackar för bulletinen och återigen utväxlar 59 med varandra. Någon sorts social grej som verkar viktigare än själva innehållet i bulletinen.

Om man klarar av att se på detta med lite distans och med nyktra ögon så blir frågan - Vad håller vi på med - berättigad.

Själv är jag fullt sysselsatt med mina egna intresseområden inom hobbyn och här finns ju hur mycket kul som helst att pyssla med som Johan BYC var inne på.
 
Ytterligare en orsak till att inte få svar är då den som gör anropet(CQ), och inte får svar inom 3 millisekunder, utan istället gör QSY eller QRT. - Det är viktigt att lyssna av den aktuella frekvensen under en tid efter sitt anrop. Långtifrån alla sitter med fingret på avtryckaren och svarar!!

/Sven.
 
Själv har jag mer eller mindre slutat att lyssna på repeatertrafiken, det är mest samma personer som pratar där varje dag, och samtalsämnena varierar inte heller nämnvärt.

OM jag har på radion och hör att någon ny station ropar upp, så svarar jag givetvis, det är alltid kul att prata med nytt folk och besökare, men det blir ju inte så ofta om man har slutat att bevaka frekvensen tyvärr.

Jag ska försöka bättra mig, men ett tips/råd till dom som använder repeatern till snabbtelefontrafik kan ju vara att kanske ropa upp kompisen på repeatern och QSY'a till en direktfrekvens om det går, eller att scanna en direktfrekvens så att man kan ropa upp där direkt.

En annan sak som har gjort att jag slutat bevaka repeatern är plingplong-system som automatiskt startar upp repeatern för att meddela tid och temperatur en gång i timmen, vi har ju en ihoplänkad repeaterkedja här och en av repeatrarna gör så.

Jag skulle helst se den repeatern urkopplad ur länkkedjan, men det verkar finnas dom som tycker att det är en bra finess, men som Umeåbo har jag väldigt lite intresse av att veta vad temperaturen i Pitå är..
 
... En annan sak som har gjort att jag slutat bevaka repeatern är plingplong-system som automatiskt startar upp repeatern för att meddela tid och temperatur en gång i timmen, vi har ju en ihoplänkad repeaterkedja här och en av repeatrarna gör så.

Jag skulle helst se den repeatern urkopplad ur länkkedjan, men det verkar finnas dom som tycker att det är en bra finess, men som Umeåbo har jag väldigt lite intresse av att veta vad temperaturen i Pitå är..
Jag förstår dig, i synnerhet sommartid om termometern sitter på Pite havsbad. ;)

/ Göstha
 
Back
Top