Ingen TX vid CW på min IC-737A

SM4WII

Well-Known Member
Förlorade TX vid CW på min IC-737A för ett par år sedan, har på grund av familjesituationen aldrig hunnit titta på detta men i vinter kanske man skulle göra slag i saken.
Hade lite labbsladdar låg på mitt radiobord efter ett experiment så det kan finnas en möjlighet att en 12V-sladd skulle kunnat komma i kontakt med själva nyckeln av misstag, det är i alla fall huvudhypotesen än så länge.

Någon som har liknande erfarenheter av något annat problem tidigare eller är min huvudmisstänkte troligaste orsaken ännu?
 
1. Låter sidetone när du försöker nyckla Morse i CW-läget?
2. Ger radion effekt i andra trafiksätt?
3. Har du provat alla frekvensområden?
4. Kolla om jordledningen från telergafnyckeln är avbränd, motståndsmät mellan chassi och nyckeljord, skall vara nära noll Ohm

SM4FPD
 
Last edited:
1. Näe ingen sidetone, däremot ändras bruset något när man nycklar.
2. Japp! Inga problem, även autotunern går ut.
3. Näe, det är nog bara de lägre banden som jag testat, får återkomma.
4. Får återkomma även med detta.

/Mvh, SM4WII
 
Du har förmodligen kommit åt jord på telegrafnyckeln med plus 12 V.
Jordledningen är därmed avbränd inne i radion, dvs tråden från 1/4 tums jacken till ett kretskort.
Denna väg har eventuellt en liten drossel, (EMI-komponent) vilken då är avbränd.
Eller så är kretskortsfolien avbränd från 1/4 jacken för telegfanfnyckeln.

Prova att motståndsmäta mellan jord på telergafnyckeln och radions chassi. Skall bli nära noll Ohm.

SM4FPD
 
Eminent!
Tackar och bockar, skall kolla upp hur det ligger till med saken!
/Mvh, SM4WII
 
Visst var det så!
Lödde ihop jordplanen igen och så funkade allt. Tack vare det kunde jag vara med på SKD idag :)
/Tack och 73!
 

Attachments

  • DSC_0143s.JPG
    DSC_0143s.JPG
    447,2 KB · Views: 30
Back
Top