Ingjutning av elektronik, med epoxy

SVF ser bra ut så radion lär klara detta utan ATU. Sen vet man så klart inte hur förlusterna fördelar sig mellan transformatorn och matarkabeln. Det är inte helt enkelt att mäta upp. Nu har du gjutit in transformatorn men annars kunde du lägga på t ex 100 W bärvåg 5-10 minuter och känna på kärnan. Bränns den inte så är förlusterna låga men om kärnan blir så het att du kan steka ägg på den så försvinner en stor del av effekten i förluster.

SM6APQ (SK) gjorde en del sådana försök för många år sedan och han berättade att några transformatorer med ganska stora kärnor blev ordentligt heta vid laster som avvek från den nominella impedansen. Körde han transformatorerna mot resistiva laster som gav god anpassning så ökade temperaturen inte så mycket. De blev varma men inte så det osade bränt.

Du får helt enkelt prova hur antennen fungerar i praktiken även om den nu hänger väldigt lågt med en medelhöjd av några meter. Med 100 W kommer du garanterat att kunna nå stora delar av Europa i alla fall. Möjligen lite knackigt på SSB men lätt på CW.
 
Nu är antennen uppe för test, resultaten är faktiskt som utlovade.
Qth frågas? Jag ställer upp som motstation på ngn frekvens. Tror inte du har ngt certifikat men ett allmänt anrop på ngn qrg du väljer vid önskad tidpunkt kan nog gå att lösa om du vill lyssna dej till prestanda nånstans när jag kör lite olika pådrag.
Då skulle du nog helst ha en referensantenn, t.ex en likadan dum tråd till , fulkopplad rakt i antennomkopplaren eller ngt.
Det är annars lätt att höja sin alldeles egna skapelse till skyarna även där den inte förtjänar det.
 
Antennen verkar fungera bra, jag bad en kompis att prova den. Längden påverkas lite av hur högt man kan montera den ena änden, men även om den blir en meter kort/lång så kan tunern hantera avstämningen. Vid en fast installation verkar man kunna få 4 band som fungerar utan tuner, åtminstone med en QRP radio.

Min lägenhet är ganska liten, och det finns inte något bra träd eller sådant vilket gör att max-höjd blir ett par meter bara. Detta är nog inte rätt antenn för mig, men det var hur som helst roligt att bygga den, göra mätningarna och experimentera med transformatorn :)

Tack för all hjälp! :)
 
Last edited:
Back
Top