Injektor för matning via coax

SM0MDG

Member
Hej,

Jag håller på med sista-minuten förberedelser för CY9M St Paul Island expeditionen som startar nästa vecka. Jag måste skapa en injektor för att mata 12 volt på coaxen till en antennomkopplare för RX antenner.

Är det någon som har tips på en lämpliga värden för L och C för att den skall fungera bra mellan för låga band, 160 och 80 meter?

Eller om du har tips om någon injektor jag kan köpa för ändamålet. Har tittat på Televes LNA injektor som finns på Kjell & Co, men det fungerar ej för signaler under 10 MHz.

Mer info om CY9M St Paul Island hittar du här;
CY9M - St. Paul Island - July 26 to August 1, 2012

73 de Björn
SM0MDG
 
Guru är jag inte, men här kommer några tankar:

Trixet är att få till en induktiv komponent som inte har några resonanser över stora frekvensområden. Jag brukar seriekoppla några olika diskreta induktorer och avsluta
med likaledes paralellkopplade kondensatorer (av olika värden) i den kalla ändan (DC-matningen)

De applikationer jag har gjort bias-tee's för har aldrig haft med stora effekter att göra vilket gjort att jag sluppit ta med effekttålighet i beräkningarna. (Skullel Du köra QRO är det nog bara hemmalindat som gäller. I synnerhet små induktanser.)

Vad man också skall tänka på är att man skall ha en effektiv spärr även åt andra hållet, dvs överlagrad RF på DC-matningen skall inte kunna läcka in i RF-sträckan i biasnätet.

Det låter lätt, men då en mottagare har känsligheter i uV och man kan ha med ett switchat nätagg i andra ändan att göra som ofta ripplar i storleksordningen 100mV eller tom. mer (direkt eller via övertoner genererade som korsmodulation i en mottagare) måste man vara uppmärksam på att mäta läckaget noga. Det innebär att man måste blockera RF åt båda hållen, något som hemmafixaren inte alltid tänker på. I DC-sidan är det oftast ganska lågimpedivt, med impedanser på Ohm eller delar av Ohm, vilket gör att effektiv kapacitiv avkoppling kan vara svår att få till bredbandigt. Således bör man ha en kombination (DC) L-C(GND) -L (RF).

Biasboxen bygges lämpligen i exvis en Elfabox, och innan Du skruvar dit DC-kontakten, så sätt dit en BNC eller N och försök svep konstruktionen i en svepmätutrustning. Avsluta RF-sträckan med 50 Ohm och mät isolation till biassnittet och reflektion/transmission i RF-snittet.
 
Jag har gjort några liknande bias-T enligt GM3SEK för en applikation på mitt förra jobb.

Använde då 220 µH VHF-drossel Elfa 58-654-29 vilket fungerade helt OK med en övre gränsfrekvens i häraden 35 MHz.

Om det bara är "lågbanden" som kommer i fråga så tror jag även en 470 µH drossel 58-654-30 går bra fast då hamnar resonansfrekvensen runt 20 MHz.
Även den klassiska krysslindade HF-drosseln på 2,5 mH bör fungera utan problem.

Byggde enheterna i Elfas minsta gjutna låda med N-kontakter för HF-en och
RCA-kontakt för DC-matningen.

Isolationen mellan HF-och DC-sida var c:a 50 - 60 dB på 3 MHz.
Skulle detta inte räcka till så gör man enklast ett T-nät (L-C-L) med 2 drosslar mellan DC och HF. Då stiger isolationen till kanske 80 dB vilket bör klara även de högsta kraven.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för all input! Pga av kort tid slutade det med en beställning av två färdiga injektorer från DXE.

73 de Björn
SM0MDG
 
För skojs skull smätte jag isär en simpel bias-t från MFJ jag hade i junkboxen, enklare kontruktion än så här är svårt :)

mfj_bias-t.jpg
 
Kul att se att 1kV gissningen för kondingarna höll. Plus att man har parallellat två stycken för att sänka reaktansen :) Nåja, hur svårt kan det vara? Kanske dags att mäta ett par med miniVNA:n?

73 de Kai
 
Tack RCL, du gav mig ett "svepskäl" att mäta upp min bias-t :D

(Utan pålagd spänning)
TL (pdf)



Edit:
det är tre kondensatorer i parallell, märkta 103 så det är alltså 3nF totalt med märkspänningen 1kV.
Edit 2:
dumt att mäta med DC ut till VNA:n....den får ju spatt :p
jag "zoomade" in på det mest intressanta området, 100kc till 500kc, i övrigt var det nästan rak linje upp till VHF.
 
Last edited:
Vad synd att mina antenner är likströmsjordade. Annars hade det varit ett kul projekt...

73 de Kai
 
Vad synd att mina antenner är likströmsjordade. Annars hade det varit ett kul projekt...

73 de Kai

Det hade varit värre om din antenner vore växelströmsjordade..

Det är ju inget problem eftersom du då har en likadan i antennänden vänd åt andra hållet med DC ut till en preamp eller masttoppsbelysning eller vad man nu har...kanske en vindsnurra i masten som laddar batterierna i shacket? :D
 
Back
Top