Injustering av rotor

SM4VYS

Active Member
Jag har en liten rotor som heter Sky King SU-2000 5E. Den såldes bl a på Clas Ohlson förr. Den fungerar i allt väsentligt men jag tycker det är lite klurigt att justera in den så rotorn följer kontrollpanelen riktigt. Det finns två trimpotar inne i kontrollpanelen. Undrar om det finns ett rekommenderat tillvägagångssätt för att få till det på enklast möjliga sätt? Jag hittar en bruksanvisning på nätet men den besvarar tyvärr inte min fråga.
 
Är det den där med identiska AC motorer i varje enhet, ute i rotorn såväl som inne i kontrollpanelen?
Sån har jag men heter ngt annat. Den kalibreras med att köra fullt åt bägge hållen.
Nog inte det du undrar heller men ngn annan justering handgripligen inne i grejorna har jag inte hittat i min iaf.

Nu blev man sugen på att rota fram den…den har legat i sin låda i 25 år..
 
Är det den där med identiska AC motorer i varje enhet, ute i rotorn såväl som inne i kontrollpanelen?
Sån har jag men heter ngt annat. Den kalibreras med att köra fullt åt bägge hållen.
Nog inte det du undrar heller men ngn annan justering handgripligen inne i grejorna har jag inte hittat i min iaf.

Nu blev man sugen på att rota fram den…den har legat i sin låda i 25 år..
Nej, jag vet vilken du menar men det är inte den.
 
Är det den där med identiska AC motorer i varje enhet, ute i rotorn såväl som inne i kontrollpanelen?
Sån har jag men heter ngt annat. Den kalibreras med att köra fullt åt bägge hållen.
Nog inte det du undrar heller men ngn annan justering handgripligen inne i grejorna har jag inte hittat i min iaf.

Nu blev man sugen på att rota fram den…den har legat i sin låda i 25 år..
Den här är det!
 
Den med motorer för indikeringen har 3 trådar. Den med 5 trådar har jag. Pottarna ställer in ändlägena. Justera pottarna så rotorn stannar med ratten i ändlägena. Vrid på ratten om den går mot mekaniska ändläget, så du inte bränner trafo eller motor. Överlapp på ändlägena är minimalt, så pekar den fel är det bara att vrida mekaniskt så det pekar rätt, eller gradera om skalan vid ratten.

Har du haft isär rotorn är det viktigt att motera ihop med pot i rätt läge. Annars är det risk att knäcka potentiometern!

Hälsningar
/Jan
 
Den med motorer för indikeringen har 3 trådar. Den med 5 trådar har jag. Pottarna ställer in ändlägena. Justera pottarna så rotorn stannar med ratten i ändlägena. Vrid på ratten om den går mot mekaniska ändläget, så du inte bränner trafo eller motor. Överlapp på ändlägena är minimalt, så pekar den fel är det bara att vrida mekaniskt så det pekar rätt, eller gradera om skalan vid ratten.

Har du haft isär rotorn är det viktigt att motera ihop med pot i rätt läge. Annars är det risk att knäcka potentiometern!

Hälsningar
/Jan
Tack Jan! Jag tog isär och gjorde rent och smorde lagringarna men försökte få ihop allt som det var innan, hoppas det blev rätt. Jag får hålla på med justeringen tills jag är nöjd helt enkelt.
 
Back
Top