Inkräktare på 70cm

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
SM7UWR hörde detta på 70cm häromdagen. En kvinnlig dataröst som rapporterar höjd.....någon som vet vad det är?
 
SM7UWR hörde detta på 70cm häromdagen. En kvinnlig dataröst som rapporterar höjd.....någon som vet vad det är?

En altimeter i ett ballongprojekt/radiostyrt plan.

Jag gissar på segelflyg då altimetern piper för uppvind?

Radion i planet är säkert en billig kina/pmr med voxfunktion

OBS! Bara gissningar och spekulationer.

Det skulle kunna vara ett fullstort segelplan med en nybörjare som övervakas från marken eller ett annat plan
 
Den frekvensen ligger i LPD-bandet 433,075 - 434,775 MHz och delas med amatörradion.
Sådant får vi leva med. :-(

/Kenth
 
Jo det är en altimeter för modellsegelflyg.
Höjder på upp till 400m är inte helt ovanligt då kärrorna är mellan 4-8m i spännvidd.

Uteffekten lär vara ca 100mW från dessa prylar.
LPD effekten är max 10mW om jag inte missminner mig.
Vissa av dessa altimetrar går att köra på PMR-frekvens också och då är det 500mW som gäller men då måste apparaten vara handhållen.
Jag är fast förvissad om att dessa altimetrar inte justerar uteffekten när man väljer LPD eller PMR-frekvens


Både uteffekten och antennhöjden är LITE utanför reglementet.

/Micke
 
Last edited:
Idag är faktiskt hela 15mW ERP tillåtet.
Iofs. oväsentligt om det är 10 eller 15mW, men hur kan antennhöjden vara utanför reglementet?

Både uteffekten och antennhöjden är LITE utanför reglementet.
/Micke
 
Idag är faktiskt hela 15mW ERP tillåtet.
Iofs. oväsentligt om det är 10 eller 15mW, men hur kan antennhöjden vara utanför reglementet?

OK, hela 15mW nu.

Som jag skrev så misstänker jag att uteffekten är högre än 15mW.
Om så är fallet så hamnar produkten under PMR-regler och då skall apparaten vara handhållen.

Jag har tidigare kollat upp dessa produkter (i eget modellflygintresse) och konstaterat att det är mycket lätt att via web-butiker köpa dylika apparater som inte uppfyller kraven här i Sverige.

/Micke
 
Modellflyg

Just nu är det en vecka där modellflygsentusiaster samlas på Helsingborgs modellflygfält. Som gammal modellflygare och väldigt aktiv när det begav sig hade jag även en radiostyrd segelflygmodell.

En februaridag när det var solklart och stark termik höll min segelmodell på att försvinna uppåt. Jag fick verkligen dyka för att "komma hem". Då är det säkert någon med ett modellsegelflygplan som har en dylik altimeter som sänder ut info till piloten.
 
Det är en variometer modell äldre, vi använde sådana på tidigt 90 tal !

dom moderna sändarna sänder på 2.4 Ghz och har där vid sidan om styrningen en telemetri länk som används för information,

man kan plugga in moduler som ger: höjd, avstånd, temp, RX spänning etc, infon kommer som tal eller bara larmar på ett förinställt värde,

riktigt smidigt faktiskt ,fast det är ju en debatt om hur viktigt det egentligen är eller om det bara är radiofabrikanterna som vill sälja mer apparater.
 
Back
Top