Inloggning på Ham.se och Firefox

SM2DLA

Well-Known Member
Jag kör Firefox 1.5.0.1 webbläsare. Den har en inbyggd lösenordshanterare som fungerar på alla mina andra siter som kräver det, men inte på Ham.se!

Jag skriver alltså in ett huvudlösenord och sedan fyller Foxen in lösenordet på sidan. Första gången jag loggar in måste jag dock skriva in PW manuellt och blir sedan tillfrågad om jag vill spara lösenordet. Denna fråga kommer inte på Ham.se.

Någon som ver varför?
 
Hej!
Körde "Rensa ut känslig data" inkl "Kakor". Fungerar fortfarande inte!

Bockar du ur rutan "Kom ihåg mig" innan du klickar på Logga in? Jag vill ju att Foxen skall hantera detta och inte att lösenord skall ligga oskyddade i datorn.
 
Hmm, det är nog rätt som du säger. Jag har bockat i "Kom ihåg mig" på ham.se.

Kolla under Verktyg, Inställningar, Sekretess, Lösenord. Min Firefox har lösenordet sparat.....
 
Last edited:
Min Firefox har inte sparat Ham.se:s lösenord.

Måste nog fråga moderatorn för forumet, om han nu inte läser det här och ger ett svar...
 
sm2dla said:
Min Firefox har inte sparat Ham.se:s lösenord.

Måste nog fråga moderatorn för forumet, om han nu inte läser det här och ger ett svar...

Ptjaaa, moderatorn är inte så insatt i detta. Blir nog till att skicka det vidare till administratörerna.

Tommy! Hoho

Personligen kryssar jag i rutan kom ihåg mig. Då sparas en kaka på HDn och jag behöver aldrig skriva anv/lösen. Detta gör jag naturligvis bara på "mina" datorer. Är man ute i offentligheten är det ju inget problem för där låter man ju varken kakor eller FF/IE spara lösenord eller hur!?

73
Uffe
 
Last edited:
Uffe skrev:
Personligen kryssar jag i rutan kom ihåg mig. Då sparas en kaka på HDn och jag behöver aldrig skriva anv/lösen. Detta gör jag naturligvis bara på "mina" datorer.
Det funkar till dess man kör Ccleaner eller 'Rensar ut känslig data' i Foxen och det gör jag ganska frekvent, så då blir det att skriva in uppgifterna på nytt.

Nu har jag kört FF ganska länge och det är en fröjd att bara behöva skriva in lösenord EN gång och sedan fylls de in automatikst i de forum och andra sidor med inlogning. Med Ham.se som nästan enda undantag! (Banken funkar inte heller...)

Så om du kunde höra med administratörerna om det går att fixa så vore det kanon!
:)

/EDIT/ När man loggar ut från Ham.se, så raderas cookies. Inte konstigt att "Kom ihåg mig" inte fungerar!
 
Last edited:
Websidan ham.se använder tydligen cookies för att logga in dig som användare, dvs man använder INTE Firefox's ( eller alla andra browsers ) inbyggda funktion att komma ihåg lösenord.

Jag använder enbart SuSE Linux 10.1 med samma version av FF som beskrivs här. Jag har även testat med Mozilla ock KDE's Konqueror.
Om man rensar cookies så får man logga in igen.

Under KDE och Linux så förvaras i normala fall lösenord i en krypterad "Wallet" som man måste kvittera när den öppnas. Vid inloggningen på ham.se aktiveras inte denna funktion vilket tyder på att säkerheten kanske inte är helt genomtänkt! Detta eftersom cookies kan läsas av en främmande webserver när man loggar in. Om man gör på rätt sätt så sparas lösenordet i krypterad form lokalt i din egen dator, inte bara som en cookie utan skyddad av operativsystemet.

Man skall ju aldrig kritisera andra webmonkeys men jag skulle aldrig själv godkänna en cookie lösning för password hantering!

Så, det enda rådet blir då att inte rensa cookies. Då funkar ham.se's automatiska inloggning.


Cheers

Dan / M0DFI
 
M0DFI said:
Man skall ju aldrig kritisera andra webmonkeys men jag skulle aldrig själv godkänna en cookie lösning för password hantering!

Så, det enda rådet blir då att inte rensa cookies. Då funkar ham.se's automatiska inloggning.

Det är ju inte precis några affärshemligheter som avhandlas i detta forum så att möjligheten med kaka som sparar lösenordet är ju bekväm även om säkerheten blir lidande.

För övrigt är Über-admin ute på världsturne just nu (sågs senast i London) men jag skickar en påminnelse till mini-admin (NZB) :)
 
Modfi skrev:
Websidan ham.se använder tydligen cookies för att logga in dig som användare, dvs man använder INTE Firefox's ( eller alla andra browsers ) inbyggda funktion att komma ihåg lösenord.
Det "lustiga" är att när man loggar ut från sidan så uppmanas man att rensa cookies, sannolikt beroende på de nya kraven v. g. cookiehantering.

Se här:







Om man som jag anammat detta med säkra lösenord (typ "7/he*t0Q"), så krävs det hjälp att fylla i dem och då är Foxens lösenordshanterare till ovärdelig hjälp!

SM7SEK skrev:
Det är ju inte precis några affärshemligheter som avhandlas i detta forum så att möjligheten med kaka som sparar lösenordet är ju bekväm även om säkerheten blir lidande.
När man på vissa forum läser om den hätska stämning som finns mellan somliga hams, så kan nog ett säkert lösenord behövas för att slippa att någon skriver i ens namn...

Well, vi får vänta och se när 'Über-admin' ätr tillbaka i Svedala. Nog överlever jag utan att Foxens PW-hantering fungerar på denna sida, men som gammal felsökare blir jag nyfiken på varför det fungerar på de ca 15 andra webbsidor jag loggar in på men inte Ham.se...

73 de Sören
 
Last edited:
sm2dla said:
När man på vissa forum läser om den hätska stämning som finns mellan somliga hams, så kan nog ett säkert lösenord behövas för att slippa att någon skriver i ens namn...

Well, vi får vänta och se när 'Über-admin' är tillbaka i Svedala. Nog överlever jag utan att Foxens PW-hantering fungerar på denna sida, men som gammal felsökare blir jag nyfiken på varför det fungerar på de ca 15 andra webbsidor jag loggar in på men inte Ham.se...

73 de Sören

Japp jag är också väldigt nyfiken på varför det inte vill sig. Välj ett starkt lösen och låt det sparas i en kaka på egen dator, bekvämt och ganska säkert. Skulle man slarva bort sin dator är nog inte lösenordet till ham.se det största problem.

Skulle ni misstänka att något inte står rätt till med era konton så byt lösenord genast och hör av er till mig eller NZB direkt. Alla IP loggas och kan enkelt plockas fram och jämföras med alla konton i databasen.

I övrigt hoppas jag inte att ni tycker att det råder en hetsk stämning på ham.se
Jag försöker hänga med och läsa alla inlägg men skulle ni av någon anledning
hitta något som inte "passar in" är det bara att höra av sig.

73 de Uffe
 
Hej Uffe!

Du skrev:
Japp jag är också väldigt nyfiken på varför det inte vill sig. Välj ett starkt lösen och låt det sparas i en kaka på egen dator, bekvämt och ganska säkert. Skulle man slarva bort sin dator är nog inte lösenordet till ham.se det största problem.
Håller med dig om att ett lösenord för ett forum inte är så viktigt, det finns andra sidor som det är värre om lösenordet skulle komma i orätta händer.

Men du missade "moment 22" i historien! Om man gör an korrekt utloggning så RENSAS HAM.SE:s COOKIES i datorn!

Du skrev vidare:
I övrigt hoppas jag inte att ni tycker att det råder en hetsk stämning på ham.se
Jag var lite oklar där, det var inte Ham.se jag avsåg. Men det finns fler amatörforum...

HaD!
/Sören
 
sm2dla said:
Men du missade "moment 22" i historien! Om man gör an korrekt utloggning så RENSAS HAM.SE:s COOKIES i datorn!

Så sant, så sant. Man får helt enkelt, mot allt sunt förnuft, låta bli att logga ut. Då finns kakan kvar när man vill in igen i forumet.

73 de Uffe
 
OK Tommy!

Då vet vi det! Tack i alla fall!

Minst problem får man om man aldrig loggar in på Ham.se... ;)

73 de Sören
 
Yippie!!!! Nu fungerar Firefox lösenordshanterare i Ham.se!

Om det beror på att Ham.se är fixad eller att jag uppdaterat till V2 av Foxen vet jag inte. Men slutet gott, allting gott!

Tack om det är så att "Über-admin" eller någon annan har fixat Ham.se!
 
Back
Top