Installation av antennrotor

SM0UTY

Active Member
Hej,

Jag undrar hur jag ska installera en HAM-3-rotor.

Jag bor i ett kedjehus och de nuvarande antennerna sitter på sidan av huset, ovanpå garaget - ganska praktiskt. F.n. består antennsystemet av ett rör på fem meter, som sitter monterat på husgaveln, för att komma åt antennerna kliver jag upp på garaget och ställen stege mot väggen och lossar fästena för röret och drar ner röret.

Nu har jag som sagt fått tag i en rotor, och då uppstår ju "problemet" att lista ut hur jag ska montera den.

Antennerna jag f.n. planerar att ha är:
- nån slags 2m-yagi
- nån slags 70cm-yagi
- rundstrålande vertikaler för 2m/70cm/23cm m.fl.
- för kortvåg har jag f.n. en OCF-dipol och jag har (just nu) inga planer på att ha några kortvågs-beamar.

Är det nån som har tips på hur man bör göra? Jag vill helst kunna fälla upp/ner masten på nåt hyfsat enkelt sätt - jag gillar att experimentera med antenner. Budgeten är ganska begränsad.

jag hade ett långt rör bakom garaget, röret stod på rotorn och rotorn satt i en ledbar fot (en kort rörstump med en bult som led), längre upp på röret fanns ett stagfäste med kullager. idag har jag samma princip fast på skorstenen och betydligt kortare rör, men fortfarande rotor i botten och en kullagrad stödpunkt.

ed. antenner på röret är 6el 144Mhz, 4el 50MHz, 2 el 28MHz.

Last edited:
Jag tycker man ska sätta rotorn strax under de antenner som behöver roteras.;-)

Jag körde många år med en HAM-3. Ett par decimeter ovanför den en 5 el CueDee yagi för 28 MHz (6,5 m bom) och ytterligare ca 1 meter ovanför den en 15 el CueDee yagi för 144 MHz.

Funkade perfekt i ca 20 år, tills den plockades ner.
Sture

En variant som jag använt mig av är att ha rotorn relativt långt ner.

Scenen är följande:
Husgavel, maströr som är lagrat i taknocken.
Rotorn sitter ca 150cm från marken.
Maströret under rotorn fäst i en gjuten plint med ett så kallat spikbläck/järn som röret kan ledas i. (Ser ut som ett "U" )
När du ska grejja släpper du lagringen (som har ett överfall) i nocken.
Det hela hålls med lämplig lina eller wire samt eventuellt en winch i botten och ett block i husnocken intill lagringen.
Då slipper du tyngden som rotorn utgör i toppen på röret samt att rotorn är mekaniskt
avlastad med lagringen från sidobelastning såsom starka vindar.

Är du med..? (Svårt att förklara)

SM6VKC, jag har funderat på nåt i stil med det du beskriver. Dock befinner sig hela rasket i mitt fall ovanpå garagetaket, och jag vill inte fästa nåt i taket - det är ett tjärpapptak med ca 3 grader lutning som redan är i dåligt skick...

Det jag tänker mej att fästa ett undre fäste ca 1-1.5 meter på väggen ovanför garagetaket, samt en lagring vid nocken. För att kunna fälla den lossar man först lagringen upptill precis som du beskriver. En vinsch av nåt slag bör kunna hjälpa till att resa/fälla masten säkert och bekvämt.

orsaken att ha rotorn i botten är just momentet i punkten där man står och ska hålla i röret när det ska vikas upp/ner, min rotor väger 5.5kg och i toppen på ett 6-9m rör + antenner är det en väsentligt skillnad i moment utan rotorn. Hade inget spel utan använde en kort stödmast för att lägga ner röret men inte vika sig på mitten halvvägs.

Det var det jag hävdade i min komentar/citat.
Hoppas det framgick av min förklaring.

Med ett stödlager i nocken matar man skarvbara rör "jätte högt" underifrån utan att behöva resa masten i full-längd.
Mata en bit, upp och skruva på ett stödlager med stagline fästen, mata vidare...
Funkar kanon!

/ Peter

Back