Installation av Icom M802 i båt

Gunga Din

Member
hej är grön radioamatör........

jag håller på o installera min Icom 802a i båten

har monterat 2 Dynaplates i aktern för bra antennjord ihop med AT 140an

i manualen står det att AT'n o radiodelen av 802an skall ha samma jordpunkt för att man
skall slippa galvaniska strömmar mellan olika jordplattor......

från jordplattorna i aktern upp till AT ämnar jag använda kopparband.....

nu till frågan;

från dessa jordplattor i aktern, måste jag använda kopparband fram till radion oxo eller
håller det med vanlig tjock kabel.......
radioenheten skulle jag vilja ha framme vid navigationsbordet (i ett skåp)

sen nästa fråga.....

från radioenheten till AT'n vilken typ av koax skall jag ha här....det framgår inte av manualen.

tacksam för svar

S/Y Gunga Din
 
Hej Gunga Din
Vad nu det betyder, kanske du har en anropsignal?
Det är inte nödvändigt med kopparband som jordledning mellan antennavastämmare och jordplattor.
Avsikten med sådana är att få ner indukatensen i ledningen, men det handlar ju om en till två meter och då duger en vanlig FK. Exvis 2,5 - 6 mm2.
Dock är det bra om det finns en kondensator på den ledningen så at tlikström inte kan flyta till jordplattna och vidare.
Koaxen till radiolådan är ju bara 5 - 7 meter och där duger ju RG-58 utan vidare.
Viktigt är att likströmsförsörja radion så att inga som helst spänningsfall uppträder.
Att linda HF spärrar på koax och manöversladdarna mellan antennavstämamre och radio är ett bra sätt att slippa HF i chassit på radion och störnigar på annan eleketrnik.
 
I den engelska S/V-filmen - En bengalisk lanciär -
(som handlar om engelsmännens invasionsförsök av Afganistan för c:a 100 år sedan) förekommer en liten pojke, vars uppgift är att serva soldaterna med friskt vatten.
Pojken bär namnet Gunga Din.

Att döpa en båt till just Gunga Din är alltså dubbelt vitsigt:
dels gungar en båt, dels brukar båtar finnas "i närheten av vatten".

73 de SM0ETT / Hans
 
SM4FPD said:
Hej Gunga Din
Vad nu det betyder, kanske du har en anropsignal?
självklart......SA6ALH, men på marinbanden lyssnar jag mest efter "Gunga Din"........

"Indisk vattenbärare" har jag fått lära mig på äldre dar....men varför jag döpt alla mina båtar i mer än 40 år till Gunga Din står här http://baatplassen.no/i/index.php?s=&showtopic=3335&view=findpost&p=36238

men det dröjer nog några veckor innan jag får 802an till o funka.......

från jordplattorna upp till Icom AT140an ha jag inga (läs midre) problem att dra kopparband....men i manualen står att jag helst skall jorda radioenheten och AT i samma punkt för att slippa galvanisk korrision.......

så frågan är räcker det med kabel (helst!) eller bör jag dra kopparband från 'Dynaplate'sen fram till radioenheten oxo.........

och kommer jag få mindre "störningar" i båten för övrigt om jag använder bättre koax än RG58 ????? ur AT'n kommer en liten stump RG58+en PL-kontakt

att jag skall ha bra strömförsörjning av radioenheten vet jag, där skall det bli "tjocka kablar"

är det ngt annat jag bör tänka på..........exempelvis kommer jag få mindre störningar om bord om jag bygger in radioenheten eller AT i en låda klädd med Al-folie????
 
Oavsett koaxen kvalitet så kommer den inte att fungera som en koax om mna misshandlar den.
Och det är just vad man gör om man låter den vara jordplan i ett antennsystem.
Jag tycker inte mna skall "jord " radion i samma jordplatta som antennen.

Likström som går vägen genom jordplattan vattnet och in i proppellern slipper man inte hur man är jordar inombords.
Då hjälper bara kindensatorn.

Har du jordplattan ansluten likströmsmässigt till jord, komemr strömmen från radion, att ha två vägar till batteriets minuspol.
En genom de "tjcka" svarta rån radio till batteri.
En väg genom kpacens skärm och manövesladdens minus till AT-140 och vidare till jordplattan.
En svag ström gneom vattnet och in i propellerns till motorblocken som är kopplat till batteriets minus.

Har du isolerat backslag, elelr två poligt DC system i motorn så är det inga problem.
 
SM4FPD said:
Oavsett koaxen kvalitet så kommer den inte att fungera som en koax Likström som går vägen genom jordplattan vattnet och in i proppellern slipper man inte hur man är jordar inombords.
Då hjälper bara kindensatorn.
.
Hej igen SM4FPD

det är ngt sådant här du föreslår, om jag förstår dig rätt........

mg_image011.jpg

http://members.cox.net/pc-usa/station/marine grounding.htm

kan jag sen jorda både radion o ATn i en punkt ovanför dessa kondensatorer?
(förutsatt att kondensatorerna ligger närmast grundplattorna!)

sen ngt som jag inte fått kläm på än är hur känslig radiodelen är för jord kan jag dra vanlig kabel eller måste jag ha kopparband för den oxo
(alla långseglare säger att man skall använda kopparband om man skall få det att funka bra)

hur gör jag detta?
"Att linda HF spärrar på koax och manöversladdarna mellan antennavstämamre och radio är ett bra sätt att slippa HF i chassit på radion och störnigar på annan eleketrnik."
 
Du skall inte jorda något mer än antennen i denna ledning.
Antennen börjar där avstämmaren sitter och jordas precis som mna jordar en antennfot på bil för VHF.
Ingen kommer på tanken att dra en extra sladd dit från radion.
Det skulle i så fall förstöra effekten av RF chokarna.

Dessa gör du gneom att linda koax och manöversladd 10 - 15 varv med diamtern 10 cm.
Det blir då 4 st sådana spolar.
De skall sitta direkt vid antennavtämmaren och direkt bakom radion.
 
hej igen SM4FPD

kanske att jag inte kan förklara rätt...är som sagt ny på området
men Icom skriver i manualen

For best results, use 50 or 75 mm (2 or 3 inches) wide
copper strap and make the connection as short as
possible. Ground the transceiver and antenna tuner
to one ground point, otherwise the voltage difference
(in RF level) between 2 ground points may cause
electrolysis.

se här sidan 54-55 finns även en bild där
http://www.icomamerica.com/downloads/manuals/marine/ic-m802.pdf

menar du att man inte skall göra så?
 
Nej jga tycker att mna skall göra som jag erfarit.
Dvs inte jorda radion med en sepsrtat sladd till jordplattan.

ÄR man osäker, och ahr möjlighet, exvis när du nu håller på med installationer i båten.
Ja då kan det vara lämpligt att dra in lednigar som gör det möjligt att experimentera senare.
Exvis en ledning från kölen fram till avstämmaren, en extra sladd elelr koppartejp från radio till jordpunkt, etc.
Som man sedan kan prova att koppla in och se om dee tblir skillnad.

HF är ett stort frekvensområde att försöka få plats med på en båt.
En antenn som skall klara allt detta är en komplicerad sak som kan vara svårt att få att funka på alla frekvenser.
Det kan vara så att det krånglar på en eller fler frekvenser och då kan det vara bra att ha möjligheter att ändra saker på ett praktiskt sätt.

Skriv direkt till mig så har jag en sammanställning av HF i båten under 30 år som jag skrivit ihop.
Som används av de stora varven som köper ICOM radio av oss.
roy.nordqvist@srsab.se
 
På min M802:a finns en jordledning tillsammans med ledningen som går mellan tranceivern och AT-140:an. Jag har ingen annan jordledning till tranceivern, bara mellan dynaplate och AT-140. Det har funkat jättebra i två år under segling via Grekland i Medelhavet till Västindien.
SA0ABK Krister
 
Back
Top