Instrument

SM7WSJ

Well-Known Member
Hej

Jag skulle behöva ett instrument för att mäta fältstyrka vid antenn samt elektrisk våglängd i matarkabel.

Någon som kan rekommendera mig något bra köp! eller vad jag ska leta efter.

(frekvens 144mhz) 73 Håkan SM7WSJ
 
Hej Håkan,

är ingen direkt expert i ämnet, men skall försöka svara dig så gott jag kan.

För att mäta fältstyrka, behöver Du dels ett instrument som kan mäta RF-nivå, dels ett kalibrerat antennsystem.

Du skulle kunna, i princip använda din amatörrig, om mottagarens indikering av RF-nivå (S-metern) är kalibrerad, Eftersom mottagarnas S-metrar generellt inte beter sig speciellt konsekvent när det gäller nivåmätningar, så får man referensmäta upp olika nivåer mot en kalibrerad signalgenerator.

Leter Du efter ett specifikt instrument, så skulle jag rekommendera Dig en mätmottagare eller en spektrumanalysator. dock pratar vi hör om mycket pengar. Att mäta RF är dyrt.

En mätmottagare, avsedd att nyttjas på en specifik frekvens, har konstruerats, till skillnad från spektrumanalysatorn, med ett ingångssteg med efterföljande smalare filter för att dämpa bort intilliggande signaler.
En spektrumanalysator är avsedd för att visa vad som finns över hela spektrat - den skall visa både en svag signal korrekt, trots att det alldeles intilll ligger en mycket stark signal. Vi vet ju hur våra amatörmottagare reagerar är vi försöker lyssna till en svag signal på kortvågen , med en S9+20-signal några kHz därifrån. Utan mycket smala filter är det mycket svårt.
Således finns inte en frontend av den typ vi nämnde innan, utan signalerna går i princip "rakt in" i instrumentet.
Spektrumanalysatorn är därför betydligt vassare i sin konstruktion än mätmottagaren, för att kunna tåla och korrekt visa mycket svaga signaler - trots starka signaler i det direkta grannskapet. Den måste ha, vad man kallar, hög dynamik, alltså klara av både mycket svaga, och mycket starka signaler - samtidigt. Tyvärr har vissa billigare instrument inte alltid den dynamik man efterfrågar. Du ser plötsligt signaler på analysatorn som inte finns där - det har bildats blandningsprodukter i analysatorn.

Det kan således vara bättre att satsa på ett äldre, begagnat instrument, men som förmodligen har bättre prestanda.

En lämplig professionell mätmottagare är Rohde & Schwarz ESVP, som inte tillverkas längre, men kan hittas begagnad på diverse siter. ESVP:n används dock mycket fortvarande av myndigheter och företag för fältstyrkemätningar.
Det är nog lättare att hitta en begagnad spektrumanalysator, förmodar jag, då spektrumanalysatorn är att betrakta som "RF-ingenjörens multimeter", dvs i princip nödvändig för att ha koll på RF-verkligheten ...

Där finns det fler begagnade att hitta på surplusmarknaden, även i Sverige.
här talar vi dock om priser på allt från 5000:- och uppåt, speciellt för mätmottagare.
En ny spektrumananalysator (3 GHz) kan fås från lite över 50 kkr (R&S FS300).
Du kan hitta en bild och data på ESVP på http://www.used-line.com/ sök "ESVP".

Som Du kanske noterat, talar vi om mycket pengar för instrumenten här.
Det mest realistiska är nog att Du försöker låna en signalgenerator från någon kompis över en helg, och kalibrerar s-metern på Din rig ( S1= x dBm, S2= y dBm, S3...)

Jag skriver dBm (dB milliwatt, 0dBm= 1 mw över 50 Ohm, -107 dBm= 1uV/50 Ohm) då signalgeneratorerna och spektrumanalysatorer arbetar med denna enhet. Ibland har man möjlighet att få dem presenetrade i uV, men detta är mer en extra "feature".

Med signalgeneratorn och din mottagare kan Du sedan, hjälpligt, konstruera ett kalibrerat antennsystem, bestående av en antenn för 2m, och en påhängande antennkabel.
Du skapar det kalibrerade antennsystemet genom att i en tabell lägga in förstärkningen på antennen vid olika frekvenser (se specifikationen från tillverkaren), samt antennkabelns dämpning vid dessa.
Den senares dämpning kan du få fram om Du kopplar in den mellan generatorn och Din, numera, kalibrerade mottagare. Nu ser Du, hur mycket kabeln dämpar, om du mäter på samma frekvenser som tidigare. Lägg in dessa värden i tabellen, och subtrahera dämningen från den förstärkning antennen har vid de olika frekvenserna.

Denna summering ger Dig ett färdigt antennsystem, där Du tagit hänsyn till förstärkning och dämpning i systemet, och således kan Du räkna ut "baklänges" vad Du har för nivå i "luften".

Till sist en kort fråga: Vad vill Du mäta på kabeln, när Du talar om "elektrisk våglängd" ?
Är det vågutbredningsfaktorn Du är ute efter ?

hälsningar,

Kenneth -GXZ
 
Back
Top