Inte musik, kanske Intruder?

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Denna "signal" hörs så gott som överallt på HF-banden. Denna är avlyssnad på 3567kHz CW. Någon i forumet som vet vad detta är.

Att signalen är S9 plus en massa kanske inte är så konstigt?

73 de Bjarne

Är det verkligen ingen som känner igen oljudet som även hörs på 30m omkring 10,112-10,113MHz?

73 de Bjarne

Jodå!
Jag hör "skördetröskan" på 30m.
Tyvärr vänjer man sig.
På tal om intruders så hörde jag några damer som talade ett välkänt språk på 40m
(med USB) CW-delen.
"Hackspetten" var jobbig. Vi får hålla tummarna att den inte återkommer!

/Ingvar

Klart att man känner igen den där. Men VAD är det?
Verkar vara någon dataöverföring med fler bärvågor, om man tittar på ljudfilen. Men det låter som det är samma som brölar hela tiden.

Riktning? Öster eller?

Den har funnits ganska länge om jag inte minns fel.

Jag har själv tänkt ställa frågan om dessa ändare, till forumet. Så jag hoppar på tåget nu.
I området där jag ibland lyssnar på BC pirater finns många av dessa brölande sändningar.
6200- 6400 kHz exvis. Med spekken på IC-756PROIII finner na att de har en bandbredd som en AM station, men de kan låta lite olika.
I pricip överallt under 10 MHz kan man hitta dem.
Någon form av modemliknande signal, fjärrskrift?

de
SM4FPD

Har fått tips om att det eventuellt är ett ZyxEL ADSL-modem som stör, de finns ju nästan överallt.

73 de Bjarne

Skulle de ha så smal bandbredd?
6 - 10 kHz ger väl inga hastigheter som man vill ha för datoröverföringar.
Nej vi talar nog om äkta kortvågsädningar, olika signalstyrkor på alla, QSB etc.
de
SM4FPD

Aha.....ok Roy. Jag är öppen för alla förslag.......den på 10,112MHz....hörs alltid här.....men den på 80m hörs inte alltid...

73 de Bjarne

Efter lite Googlande fann jag att ryska flottan använder sig av modem för radio som kan sända något som heter "MS-5" som är "12 tones, spaced 200 Hz, at 75 Bd speed and a pilot tone at 3300 Hz".
(C3 Systems of the CIS Navy)

Det verkar inte helt olikt vad jag såg i spektrumet på den medsända filen. Kunde visserligen bara räkna till 11 bärvågor.

Sändningar med STANAG 4529 skall ha förekommit på 10112 KHz men den låter inte sådär.

Last edited:
Så här ser signalen ut i Spectrum Lab:

spektrum.jpg

Är det inte sju toner?

Här är några exempel som jag hittade som hastigast vid 1830 tiden
3555, 3568, 3821,3825, 3865, 3918, 6230, 6245, 6256, 6274, 6336, 6383, 6440, 7150, 7175, 10113, 10012 kHz. De kan låta lite olika men är likartade.
Att de är någon form av modemsändningar är nog helt klart, men så många och alltid igång, verkar konstigt. Förr fanns det nummersändare i nästan lika talrika antal.
En del låter mer likt det råa ljudet av en diselmotor som belastas vid hög effekt.
Andra lite lenare brusartat.

De
SM4FPD

Tolv !
De övre kanalerna är lite svagare, jag tror dom finns på riktigt. Är väl ett lågpassfilter i radion som drar ner. Om det inte är någon mysko skugga, pilottonen syns inte däremot.

Om jag haft radioapparateriet skulle jag spela in o titta själv.

capt00.jpg

(Hoppas det funkar med bilden nu.

Last edited:
Här är en översikt med ljudprov på de vanligast förekommande "moderna" eller systemen. Digital*Modes*Samples

Denna typ av sändningar har ökat rejält den senaste tiden på bl a 80 m och där omkring. Men de har ju lika stor rätt att använda bandet som vi har. Så några Intruders i egentlig mening är det väl knappast tal om.

/Bengt

Edit: Och här är mer att gräva i; DIGITAL MODES GENERAL INDEX

Last edited:
Spektrat ser ut som ett ODFM-modem, förmodligen med exakt 100 Hz mellan bärvågorna,
vilket skulle medföra en datatakt av max c:a 60 Baud eller jämna bråkdelar därav per bärvåg.

Ett sådant system är "Link-11" som används av bl.a. NATO för taktiska datalänkar.
Det förekommer också adaptiva system som anpassar antalet underbärvågor med hänsyn till störmiljön och signalstyrkan.

Slutligen är inga av dessa signaler "intruders" i reglementenas mening.
80m-bandet är delat mellan amatörradio och fast + mobil trafik på "co-primary basis" inom region I.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Info om HFLINK

På DX-segmentet av 80m CW-delen poppar det upp signaler av typen MIL-STD188-141B ALE MIL-STD 188-141A / MIL-STD 188-141B 2G ALE audio samples. Ofta när man gräver efter något svagt DX. Jag har alltid trott att det är något NATO-system, som står och tuggar, men nu har jag förstått att det även kan vara amatörradiosignaler: ALE CHANNEL ZERO - HIGH FREQUENCY NETWORK

Hej

Som en av Pilotops innom HFN (ALE Channel Zero...), så vet jag att de "enda" frekvenser vi skickar soundings på innom REG1 är

3596
3617

Ovan frekvenser är inom "subbandet för digimode" en bandplan

Enda frekvens som finns med i våra kanallistor som hamnar innom DX-segmentet är

3791

Men denna är endast avsedd för talkommunikation & nöd-trafik alltså inget som används utav det automatiska systemet av oss "PILOT-OPS"

Värt att notera är också att frekvenserna är noga utvalda för att "störa" annan trafik / modes så lite som möjligt & koordinerade med IARU

73 de SM0TSC

Last edited:
Hej Johan !
Jag blev nyfiken och försökte läsa på lite igår men fick inget riktigt grepp om
vad ni gör med ALE och vad det är för något.
Du skulle inte vilja beskriva lite kort vad ni sysslar med :confused:

/Emil

Back