Intet är nytt under solen...

Du har rätt, vertikal-geometrin, VDOP, blir sämre på högre latitud men HDOP blir faktiskt bättre.
Mitt på polen ser man ju inga satteliter rakt upp bara runt horisonten.

De 24 (eller snarare 32, inklusive reserver) GPS-satelliterna är ju placerade i 6 banor, jämt fördelade över jorden, och inte geostationära. Latituden borde alltså inte påverka varken VDOP eller HDOP. Anledningen till att VDOP alltid är sämre än HDOP är att alla satelliter ju alltid är "uppåt".
 
Givetvis är dom inte geostationära. Dom går i banor som skär ekvatorialplanet med 55 grader och ingen satellit flyger över polerna, där blir det liksom tomt.
På grund av detta blir den geometriska konstellationen ogynnsamt fördelad då man helst vill ha minst en satellit rakt över huvudet.
Om man bara navigerar på satelliter vid horisonten kan man inte räkna ut höjden med någon precision alltså blir VDOP sämre.


http://ccar.colorado.edu/asen5050/projects/projects_2007/sud_proj/
 
Last edited:
Visst, jordens rotation gör att man ibland har tur på lägre breddgrader, men när man använder GPS för navigation måste man ju räkna på worst case, vilket blir samma oavsett latitud.
 
Tack för info. Den ser fullt användbar ut och inte alltför dyr heller. Många kul prylar på deras sida för de större instrumenten.
 
Jag tror den avståndsmätaren är lite stor och tung. Lite större än en kompaktkikare och väger över 200 gram. Jag skulle föreslå en sån här istället:
https://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMA9575
Väger 4 gram och har en helt ok noggranhet (~1m).

Vad skulle man köra för typ av drönare? Jag skulle rösta för "modell flygplan". En quadrokopter har för dålig batteritid och för lite lyftkraft skulle jag tro.
 
Oj det var en kul grej! 4 gram och 1 m mätupplösning. Jättebillig är den också. Skall studera manualen.

Ang typ av drönare så är inget ännu bestämt.

Vi är väl på brainstorming-nivån nu och samlar in ideer. De quadrokoptrar i 2000-3000 kronorsklassen jag sett kompisar leka med har säkert den kapacitet som krävs för att göra vertikala stigningar med låg nyttolast under 5-10 minuter. Det är en annan sak om mer komplicerade antenner än en GP skall mätas hela varvet runt på flera höjder. Då blir det många batteribyten för en drönare.
 
Jag skulle uppskatta lyftkraften på en sån "leksaksdrönare" till kanske 100-200 gram. Men då har du en flygtid på under 5 minuter skulle jag tro. Små högvarviga propellrar är tyvärr rätt ineffektiva. Lyftkraften ökar ju linjärt med varvtalet medan luftmotståndet ökar med kvadraten på varvtalet. Stora vingar är därför bra om man ska lyfta mycket. Såvida man inte måste stå still och mäta i samma punkt en stund är det nog bättre med ett flygplan, typ ett sånt här:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__58045__Skua_FPV_Plane_EPO_2100mm_KIT_.html

En annan fördel med plan är att man kan glidflyga en stund. Det kan nog komma väl till pass, för 4 stycken 3-fasmotorer med tillhörande växelriktare för ~40A (=fartreglage) genererar en del radiostörningar...
 
Tack för info. 100-200 gram är mycket. Det borde gå att hålla vikten under 50 gram för mätsändaren med batteri inkl t ex en Arduino Pro mini om det nu behövs någon typ av mer intelligent styrlogik. Mätsändaren utan batteri bedömer jag kunna hållas kring 3 gram, samma vikt som Arduino Pro Mini kortet. Det tunga i kråksången är batterierna som kanske väger 25 gram. Med lite sinnrik programmering kan man kanske klara sig med mindre batterier då mätmottagaren R&S ESCS30 som förmodligen kommer att användas i princip bara behöver pulser i mikrosekundersområdet för att registrera säker signalstyrka. Låt oss säga att sändaren sänder 1 sekund var 5:e sekund eller bara under tiden höjden är konstant. Signal för det kommandot kan hämtas från telemetriutgången på höjdmätaren - förmodar jag. Bara det drar ju ner kraven på batterikapacitet avsevärt.

Svårt att sia om hur mycket flygtid som behövs. På det där radiolägret i Danmark som jag skrivit lite om här på Ham och på min blogg så var den stora inneleksaken bland "pensionärerna" inte amatörradio utan sådana där quadrokoptrar. :rolleyes:

Även ett flygplan med vingbredden c:a 1 m var i luften. Jag får nog säga att även de här billiga leksakerna för några tusenlappar imponerade på mig så under förutsättning att lyftkraften räcker till så är mätprojektet nog fullt görligt med enkla medel inom en totalbudget för all den flygande utrustningen om 5000:- högt räknat. Helt OK tycker jag.

Helt krasst så är mätningarna i sig ganska simpla - borde vara. Mätsändaren skall placeras på 5-10 olika höjder så pass lång tid att ett stabilt mätvärde hinner läsas av. Så om piloten som har koll på höjden ger ordern -Mät! så tar mätningen i princip inte mer tid än att läsa av en display på instrumentet. -Klart. Sen upp till nästa höjd osv. Man kan ju också ha flera laddade batterier i reserv om man vill ta god tid på sig.

Samma typ av mätningar skall repeteras på olika avstånd från antennen och med olika konfigurationer på antennen plus att alla mätvärden skall knytas till mätvärden från en referensantenn.

Jag tror att nyckeln till framgång i ett projekt som detta är att inte göra saker allt för invecklade bara för att det går rent tekniskt. Det hade varit flådigt med mer automatik och datakraft för att få mätvärden på varje meter från markytan upp till max flyghöjd så klart men det behövs nog inte?

En god höjdmätare eller annat system för att bestämma höjden är dock A & O för att kunna genomföra mätningarna. Nästa krav är att hålla mätavståndet någorlunda konstant men på längre avstånd så spelar en meter hit eller dit knappast någon roll.
 
Last edited:
Back
Top