Intressant artikel om solceller skriven av Henrik på elsäkerhetsverket

SM6MUY

Well-Known Member
Intressant artikel om solceller skriven av Henrik på elsäkerhetsverket. Precis det problemet jag har med en "granne" som har optimerare från SolarEdge. Värsta sorten !? Förstör bla 6 m bandet. Inget kan man göra nu heller då optimerarna sitter under solcellerna...
 
Last edited:
Intressant artikel om solceller skriven av Henrik på elsäkerhetsverket
Jaha ja. Då tror jag att jag vet vad som orsakar mina nya 6m störningar som varierar i takt med dagsljuset. Nyuppsatta solceller i närområdet.
 
Dessa ställer till det även på 2m om man bor tillräckligt nära.
:mad:

Ajdå, hur långt bort ? Jag har 190 m men bruset går upp ca 10 dB på 6m (rött område nedan). På 2m har jag inte kollat lika noga men har ju en relativt liten antenn där...

Mätningen gjord med WSJT-x så vet inte hur väl kalibrerad dB skalan är...

Men det är väl bara en tidsfråga innan fler anläggningar kommer upp. Har ju de flesta husen söder och sydväst om mig så det kommer nog att förstöra en hel del...

Solceller.PNG
 
Ja tråden, skenade iväg kan man säga. Men mätt varvet runt med antennen (läst av dB värden i WSJT-x) med 20 graders mellanrum och matat in i excel. Plottat graferna och kombinerat med kartan i powerpoint. Så allt är manuellt gjort...
 
Kanske vi kan få vår forumvärd att klyva tråden och läggs det störningar relaterade under störningar? Gärna i ny tråd kanske kallad störningar från solceller?
 
Tyvärr poppar det upp firmor som vill tjäna pengar på att installera panelerna
men inte har den kunskap som behövs.

Jag själv tänker nog vänta ett tag till innan jag installerar solel.
/Mats
 
Jag har inga optimerade, men fick en bunt (12 st) trasiga sådana att skrota.
Tyvärr var de ingjutna och gick ej att öppna. Tänkte mig kunna använda de fina kylflänsarna, och kanske en del ferritmaterial, men icke.
Det som slår mig är att dessa förunderliga komponter skall sitta på taket, under solcellerna.
De är specade med typskylt som säger att de tål max 80 C, något som väl kan överskridas, solen värmer kraftigt, samt att de har egen förlust som oxo bildar värme.
En annan sak är att de har en rejäl kylare, detta skvallar om att en avsevärd förlusteffekt skall kylas bort.
Då kan man undra hur de kan "skapa energi" när en stor del skall hamna i kylflänsen.
De flesta klarar inte åskan utan måste bytas under socellena om nu ägaren fortfaranade vill ha dem, mer seriösa solcellförtag åtar sig att plocka bort dem.
De saknar nämnligen någon form av överspänningskydd, som VDR. Kanske det finns i de dyrare varianterna?
Det finns såsledes eleketoniska komponeer som stör i radio och har tveksam nytta mer än att bränna av effekt i sin kylare.
Jag har inte hört en trovärdig beskrivmning av vad de skulle göra för nytta.

SM4FPD
 
Jag har i dag varit ute med en bärbar radio och försökt lyssna på solpanelerna i mitt område.
Störningen som är mycket tydlig på 6m i shacket ca 200m från panelerna var helt tysta när jag pejlade från marknivå framme vid husen.
En stor panel sitter även på en låg 1 vån byggnad men även där var det tyst trots att jag kom väldigt nära.
Min störning kommer troligtvis från något annat.
 
Jag har inga optimerade, men fick en bunt (12 st) trasiga sådana att skrota.
Tyvärr var de ingjutna och gick ej att öppna. Tänkte mig kunna använda de fina kylflänsarna, och kanske en del ferritmaterial, men icke.
Det som slår mig är att dessa förunderliga komponter skall sitta på taket, under solcellerna.
De är specade med typskylt som säger att de tål max 80 C, något som väl kan överskridas, solen värmer kraftigt, samt att de har egen förlust som oxo bildar värme....

SM4FPD
Fabrikat?
 
Minns ej fabrikatet, har redan slängt dem.

Något att sätta på amatörradion, med ett 18 Amps power supply kan man då får 25 Amp och lite extra värme från optimerarens kylare.
Skitsmart.
Tar man sen 10 st optimerare så slipper man ha värme i radiorummet.
Dvs seriekopplar dem.

På samma sätt som en kund på SRS, för hundra år sedan blev väldigt nöjd med masttopsförstäkaren på 145 MHz, han hörde till och med relästationer i Göteborg.
Så han ville ha fler, att seriekoppla, så skulle han då kunna höra Danska amatörstationer.

De
SM4FPD
 
Brusjämförelse mellan dagtid och nattetid samt riktningsvis torde visa vad bruset kommer ifrån.
Grannens anläggning stör ut 50 och 144 MHz dagtid men det har tidigare kommit upp en anläggning en bit bort
som stört ut 50 i en annan riktning. Jag tänker låna jobbets RFI-utrustning för att dokumentera störnivåerna
även på FM-bandet (88-108MHz) eftersom anläggningen stör även där. Jag har hittills lyssnat via internet
men man kan ju behöva lyssna via luften också. Det verkar som om de flesta anläggningar som säljs är
"On-Grid", dvs de kan inte leverera kraft i den händelse att det ordinarie elnätet går ner eftersom
de är beroende av 50Hz för att kunna synka in.
 
På HF har jag två antenner, en T2FD 10 meter bred och en öppen stegmatad Dipol 2 x 7 meter via en AH-4.
Den öppna dipolen är obrukbar. Brus med spikar var 100'e eller 200'e kHz tillsammans med brus.
T2FD'n är tyst på dom lägre frekvenserna. För några dagar sedan var det litet småkonds på 21 och det var
inga problem att köra. Högre upp börjar brusnivån stiga.

På VHF är det ett bredbandigt brus med någon sorts synkronism. I högtalaren hörs att det inte är vitt.
På ett vattenfallsdiagram ser man antydan till spikar.

Att myndigheterna struntar högaktningsfullt radioamatörers eventuella problem vet de flesta
men man kan fundera på vad som händer när fasta radioinstallationer för viktigare
samhällsfunktioner får "nya grannar".
 
Om jag fattat saken rätt så gör optimizers att man får bättre total verkningsgrad om nån eller flera paneler hamnar i skugga, typ träd eller annat. Det tråkiga är att man förmodligen har en optimizer som är EMC "godkänd" men sen så har man typ 40-50 vid en typisk installation. Om signalerna inte är koherenta så adderas de med 10log(antal) => 17 dB vid 50 st. Så 17dB högre (stör) signal jämfört med en optimizer. Dessutom till en kabel som är oskärmad = antenn. Förmodligen helt ok enligt alla regler…En optimizer är ju godkänd… Helheten har ingen tänkt på vilket företaget förmodligen tycker är bra...
 
Last edited:
Att myndigheterna struntar högaktningsfullt radioamatörers eventuella problem vet de flesta
men man kan fundera på vad som händer när fasta radioinstallationer för viktigare
samhällsfunktioner får "nya grannar".

Det stämmer nog. Man bryr sig inte om det inte är samhällsnyttiga funktioner. Och frekvenser under 88 MHz finns väldigt lite "nyttigt" numera. Jag gjorde en anmälan till en annan myndighet ang störningar från en mobilmast och fick svaret nedan. I princip ville man få det till att det var min mottagare som det var fel på !? Utan att gå in på min bakgrund i detalj så är det inte min mottagare det är fel på. Sen så är ju all utrustning i masten godkänd enlig alla krav så i princip har man inget att klaga på…

PTS har tittat närmare på det underlag du skickade in 2019-xx-xx angående upplevd störning på 50 MHz vid adress xxx, samt den kompletterande information som lämnades i samtal med radioinspektör xxx.

PTS konstaterar att ingen skadlig störning tycks föreligga utan att de fenomen som upplevs är att vänta, och själv hantera, med de förutsättningar som råder. Således har inget ärende upprättats och din fråga föranleder ingen vidare åtgärd från PTS.

Vänligen,

xxx
 
En optimizer är ju godkänd… Helheten har ingen tänkt på vilket företaget förmodligen tycker är bra...
Nej så är det inte. För apparater ihopbyggda till ett "system" skall systemet fortfarande klara emc-kraven.
Tänk att man skulle placera alla solceller, optimerare och övrig elektronik i en mäthall och utföra en mätning av utstrålade störnivåer.
Allt ingår mao.
Jag har utfört många sådana mätningar på olika apparater och system de senaste 11 åren.
Det man kan debattera om är vad som ingår i systemet.
Dessutom ser man att man ibland hoppar över mätningarna när systemen är så stora att dom inte får plats i en mäthall och det blir alltför opraktiskt.
 
Last edited:
Nej så är det inte. För apparater ihopbyggda till ett "system" skall systemet fortfarande klara emc-kraven.
Tänk att man skulle placera alla solceller, optimerare och övrig elektronik i en mäthall och utföra en mätning av utstrålade störnivåer.
Allt ingår mao.
Jag har utfört många sådana mätningar på olika apparater och system de senaste 11 åren.
Det man kan debattera om är vad som ingår i systemet.
Dessutom ser man att man ibland hoppar över mätningarna när systemen är så stora att dom inte får plats i en mäthall och det blir alltför opraktiskt.

Frågan är då hur man definierat sitt system. En panel med optimizer eller 50, eller nåt annat. I vilket fall borde det finnas rapporter att ta del av. Som privatperson kanske man inte kan få ut dem men en myndighet borde kunna begära att få information hur ett system är definierat ? Om inte annat när man misstänker problem med anläggningar.

Tillverkare av robotklippare ”glömde” ju slingan som borde ingått i systemet. Så det är lätt att missa nåt…
 
Back
Top