Intressant artikel om solceller skriven av Henrik på elsäkerhetsverket

="SM6MUY, post: 107377, member: 526" Det tråkiga är att man förmodligen har en optimizer som är EMC "godkänd" men …En optimizer är ju godkänd… Helheten har ingen tänkt på vilket företaget förmodligen tycker är bra...
Nja. Tillverkarna väljer säkerligen "passande" emissionsstandard att deklarera överensstämmelse mot. Dessutom är det väl så att ledningsbundna emissioner inte mäts över 30 MHz utan endast utstrålat från apparat vilket i detta fall självfallet innebär Nema Problema då inga antenner får vara verksamma (läs kablar anslutna) vid den mätningen.
Suck.
 
Jo det var SOLAR-EDGE jag skrotade.
Snygga små lådor med fins kylare. Men som sagt helt igengjutna.
Fyra sladdar för att koppla i serie med resp solpanel.
Går tydligen åt en för varje panel, blir dyrt med 36 paneler....
Särsklit om de går sönder och hel anlägget måste plockas ner för att nå dem.
Optimerarna gör att det blir mer än dubbelt så många kontaktpunkter som utan. Kontaktpunkter som i sig är en felkälla.

För mig gör backströmdioden i varje solpanel samma jobb????
Men kanske optimerarna är av mer magiskt typ...

Vad gäller störningar så talades det ju om störningr på 50 Mhz och 145 MHz banden. Dvs över 30 MHz.

Att man från PTS skiter i bevakning, avstörning och åtgärder av störningar numera är sant, och det gäller inte bara radioamatörer och privatpersoner, utan även komradio, för företag, exvis banden 68 - 88 MHz är lika nedlusat med oljud om man lyssnar där i bilen och åker runt. Jag brukar passa lastbilsfrekvenseer etc.



SM4FPD
 
Synd att du kastade bort dem. De hade varit intressant att dissekera en för att leta efter vilka filter/emczoner och så tillverkaren byggt med.
Nån annan som har en trasig att offra på det altaret?
 
Har man en anläggning utan optimizers kan man få den att samexistera med lite handpåläggning. Haft kontakt med en amatör som stört av sin anläggning själv. Störnivån är acceptabel säger han. Då han liksom andra även har andra störningar. Han har satt filter på inkommande och utgående kablar från växelriktaren och dessutom en hel del ferriter...Men allt det där är ju inte lätt att göra hos grannar. Ferriter möjligtvis...

solar_system_1.jpg
inverter_03_1.jpg
 
Last edited:
Och det är en anläggning med optimerare ?
Det vet jag inte, men många solceller är det.
Måste hitta källan till mina störningar men det blir svårt utan en vettig pejlantenn typ 3 element yagi för 50MHz.
Det blir ett stort as att släpa på.
 
SM5KYH, att jag kastade optimerrna berode på att de var helt ingjutna.
Stenhård gjutmassa, där hela lådan av plat satt fast i gjutmassan.
Jag brukar inte ge upp med att få isär saker, men här var det stopp.
Men de skall ju tåla 80 C som det står på skylten, och då krävs rätt stabil gjutmassa.

Filter för ändamålet kräver nog en del utrymme, varför det finns anledning att tro att dessa inte innehäll så mycket i filterväg. de var ju rätt små.

Med allt högre switchfrekvens blir dock fitlerbankern på sådan här utstyr allt mindre.

SM4FPD
 
Det vet jag inte, men många solceller är det.
Måste hitta källan till mina störningar men det blir svårt utan en vettig pejlantenn typ 3 element yagi för 50MHz.
Det blir ett stort as att släpa på.

Jag köpte en HB9CV från WIMO, funkar hyggligt men det blir en del att släpa på som du säger. Har även en magnetloop som är lite behändigare men inte lika känslig.

HB9CV.jpg
 
Har även en magnetloop som är lite behändigare men inte lika känslig.
Jag har också en liten loop men den använder jag bara när jag kommer nära störningen.
Måste helt enkelt sätta mig i bilen och köra runt och lyssna.
Ska kolla på 2m om det hörs även där. Pejlantenn finnes, HB9CV för 2m.
 
Vad är det egentligen som gäller beträffande radiostörningar från solcellsanläggningar?
Det står en hel del viktiga saker om EMC som du länkade till.
Om detta finns för utskrift kan man ju alltid skicka det till dom ansvariga för störningarna.

Citat: Radiomottagningen i ett hus ska till exempel inte behöva störas av elektromagnetiska signaler från solcellsinstallationen: slut citat.
 
Representanter för tillverkaren Solar Edge har varit och modifierat installationen hos grannen.
Arbetet innebar att man tvinnade kablaget och applicerade klämferriter mellan
optimerarna och bytte dessa mot sådana där det satt ferriter på anslutningskablaget.
En broshyr från SE om vad/hur arbetet skulle göras innefattade även en lista på
3 typer av ferriter varav 2st skulle ha dämpande egenskaper över 30 MHz.

Resultatet blev en förbättring på HF upp till 30 MHz men tyvärr att ingen skillnad i brusnivån kunde
noteras på exvis 50 eller 144. De spikar på ~100 eller 200 kHz som fanns tidigare var borta
men brusnivån i övrigt oförändrad. Störningarna på kringliggande band (40 - 70
och 110-140) var även dom oförändrade. Jag lånade hem RFI-mätutrustningen från
arbetsplatsen och upprepade mätningarna från november 2019 vilka redovisades
i ett uppdaterat protokoll som skickats till ESV.

Det är naturligtvis trevligt och uppskattat at SE och installatörsfirman försökte
åtgärda anläggningen men min kommentar till protokollet blev att jag frågade mig
varför man inte verifierat att åtgärderna verkligen resulterade i en förbättring...

o_O
 
Back
Top