Intressant artikel

"Störningen från fläktarna krockar med amatörradions sändning"

Ja så står det i artikeln. Det är bland folk ganska vedertaget att störningar drabbar just sändare, Varför är det så?

Vidare frågar man sig i artikeln vems fel det är.
Förmodligen är insallationsbeskrivningen tvetydig och eleketrikern som kopplar kan göra fel om han tolkar beskrivningen på det sätt som han tycker är rätt.
En installationsbeskrivning borde vara en tydig så att det inte går att göra fel.
Detta är vanligt, att beskrivningar, manueler lagar, utsagor skrivs så att de kan tolkas hur som helst, eller åtmnstone på två eller tre sätt.
Vi hör det dagligen blad exvis politiker som tolkas fel och tycker sedan att "man borde väl tänka lite själv".
Det är förmodligen det som gjorts, man (eleketrikern) har fått lov att tänka själv, och då blev det cykelpedal.

Nya lagar träder i kraft i dag, bla den om att svenska språket skall gälla i löandet, och att det skall vårdas.
Det tolkar jag som att vi skänker det svenska språket nya fina ord som pragmatisk, absolut, typ, pajl etc. Så vi förstår varandra.
I höst kommer nya EU lagar att gälla för SI enheter, det blir brottsligt med tum och hästkrafter.
 
Jo men här betyder väl "störningsfri" något helt annat.
Nämligen att köparen av fläktsystemet slipper störningar i form av driftavbrott och onödigt buller, då fläkten bara går så fort som det behövs för varje tillfälle. Ett annat system med fläkt till fläkt från sliter mer på drivremmar och bullret komemr och går.
Jag tor ingen säljer fläktar om man gör reklam för att de stör mindre i radio.

Så tolkar jag saken i alla fall.
 
Nfo Sinus

Jo men här betyder väl "störningsfri" något helt annat.
Nämligen att köparen av fläktsystemet slipper störningar i form av driftavbrott och onödigt buller, då fläkten bara går så fort som det behövs för varje tillfälle. Ett annat system med fläkt till fläkt från sliter mer på drivremmar och bullret komemr och går.
Jag tor ingen säljer fläktar om man gör reklam för att de stör mindre i radio.

Så tolkar jag saken i alla fall.


***
Om man klickar sig runt i Referenser finner man många positiva uttalanden. För några år sedan
var det en artikel i QTC där man beskrev ett nytt system för att få bort störningarna från dessa
styrenheter för fläktmotorer. Det var en SM3 som var författaren. Vet ej om det var företaget NFO som åsyftades.

CTK
 
Jag har varit på ett föredrag - hos SK7OL - där en medarbetare från detta företag förklarade att deras omriktare inte sänder ut de karakteristiska "oljuden" som är vanligt i just denna produkt.

Jag kan inte komma ihåg de exakta tekniska specifikationerna, men deras omriktare skulle sända ut mindre störningar för oss radioamatörer.

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Back
Top