Intressant ny tråd på SSA.SE

Status
Not open for further replies.

RM2D

Well-Known Member
På SSA Forum under rubriken "IARU och myndighetskontakter" har nyligen en ny intressant tråd skapats med titeln "Granskning av styrelsens arbete i Samverkansgruppen".

Jag rekommenderar ett besök till denna tråd och speciellt de bifogade dokumenten i inledande inlägget. Dessa utdrag redogör för detaljer i korrespondensen mellan SSA och PTS.

73 de SM6LRR, Mats
 
Mycket intressant...men det gäller att inte ha för mörka solglasögon på när man läser som vissa har....för då blir det lätt fel. :)

//Kjell
 
Verkar hända litet grejer på SSA Forum. Ordföranden har vaknat till liv med anmärkningsvärda kommentarer... Följ debatten )))
 
Ja det är en minst sagt märklig affär, man baxnar när man läser tråden. Det är nog viktigt att så många som möjligt får del av det, gäller ju inte bara SSA utan alla Sveriges radioamatörer.
/Johan
 
Last edited:
Kan inte SA0BJL skriva en resume här? Som bekannt är ungefär hälften av amatörerna inte medlemmar i SSA och iomd inte har rätt att ens läsa i SSA's forum och som du säger detta drabbar ju alla amatörer i Sverige och inte enbart SSA's medlemmar.

Mvh Jan
 
Hej Jan,

vi gör det snabbare än så, som sagt så angår det alla radioamatörer, så blir jag skjuten nu så blir jag :) Men jag kan inte se att det är något som är hemligt på något vis, det är ju offentliga handlingar hela haderittan. Jag kopierar in det två första inläggen Lasse gjorde; hans egen sammanfattning och brevet till revisorerna där han begär en granskning. Håll till godo alla läsglada ...


Granskning av styrelsens arbete i Samverkansgruppen

av SA0BJL (Lars) lör 29 jun 2013, 14:22

Det var med viss förvåning jag läste protokollet från styrelsemötet den 27/5, där §10 är en redogörelse för mötet med PTS den 8/5. Protokollet antyder att SSA har fått gehör hos PTS för den linje som bl.a. Tore har redovisat på forumet: att den gamla provfrågebanken duger som den är, det finns ingen anledning att ändra något, men att SSA ändå deltar fullt ut i arbetet med en ny provfrågebank.

Det förefaller otroligt att det här är enda delen av sanningen och att PTS, efter ett och ett halvt år av träget arbete i en annan riktning, plötsligt ska vika ner sig och förstå SSA's kloka argument. För att till slut bringa någon klarhet i dimmorna av partsinlagor och fragment av information genom de protokoll som publicerats, begärde jag ut mötesprotokoll och email-växlingar i frågan från PTS.

PTS mötesprotokoll "Möte 8 maj 2013 SSA och PTS" [1]
-----------------------------------------------------
- PTS bekräftar att CEPT T/R 61-02 annex 2 ska fortsätta tillämpas
- CEPT T/R 61-02 annex 2 innehåller ämnesområden som inte täcks av dagens provfrågor, men som behöver täckas av provfrågor
- PTS vill arbeta med typfrågor för att få ett hanterligt antal frågor
- Det är viktigt med aktivt arbete i samverkansgruppen på det sätt som beslutats

I klarspråk säger alltså PTS att: provfrågebanken ska revideras, det ska göras på det sätt som bestämts i samverkansgruppen och det duger inte att skicka in frågor från gamla provfrågebanken utan medlemmarna i gruppen ska ta fram typfrågor som täcker CEPT T/R 61-02 annex 2.

Mailväxling med PTS "Provfrågebanken" [2]
----------------------------------------------------------
Den 13 juni skickade PTS ett mail till medlemmarna i samverkansgruppen med följande innebörd:
- Arbetet med den nya provfrågebanken är kraftigt försenad
- Endast ESR har bidragit med material på det sätt som bestämts, dvs typfrågor
- PTS kan inte vänta längre med arbetet utan fortsätter på egen hand med målsättningen att ha en reviderad provfrågebank som kan börja användas innan årsskiftet.
- PTS kommer ta hjälp av externa experter men ser ingen anledning att redovisa för SSA vilka dessa är

Nu följer en mailväxling mellan Tore och PTS som är minst sagt uppseendeväckande. I sammanfattning säger PTS att:
- PTS anser att SSA inte bidragit i samverkansgruppens arbete på det sätt som bestämts, dvs att medlemmarna i gruppen tillsammans ska ta fram typfrågor som täcker de viktigaste delarna av TR 61-02.
- Tåget har gått. SSA har inte längre någon möjlighet att påverka innehållet i den nya provfrågebanken.

Det är flera saker som förvånar mig:
- SSA har tydligt obstruerat arbetet och fokuserat på att framföra argument mot beslut som redan är tagna. Man har ställt sig utanför det beslutade arbetssättet, och därmed missat chansen att vara med och påverka utformningen av den nya provfrågebanken.
- Tonen i mailen till en myndighet är häpnandsväckande. Det är tydligt att SSA:s förhållande till PTS är ansträngd.

Annan mailväxling med PTS [3]
---------------------------
Det finns en del annan mailväxling mellan SSA och PTS som visar att SSA inte har klarat av att samarbeta med ESR, och att gammalt personligt groll fått stå ivägen för föreningens intressen. Mail till PTS innehåller direkta personangrepp på andra personer, varav en del är medlemmar i SSA.

Slutsats:
---------
Mina värsta farhågor har visat sig stämma. Jag anser att SSA:s styrelse har misskött sitt uppdrag och inte tillvaratagit föreningens intressen. Jag har därför bett revisorerna att granska styrelsens agerande i den här frågan.

Med förhoppning om att det här på sikt ska bidra till en bättre förening,
Lars - SA0BJL

Referenser:
[1]: http://www.merkurit.se/samverkansgruppe ... ch_PTS.pdf
[2]: http://www.merkurit.se/samverkansgruppe ... banken.txt
[3]: Ett exempel är http://www.merkurit.se/samverkansgruppen/Skrivelser.txt

SA0BJL (Lars)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

av SA0BJL (Lars) lör 29 jun 2013, 14:25

Till: sm5akp@ssa.se; sm0bso@ssa.se; sm0atc@ssa.se
Kopia: president@ssa.se; sm6cnn@ssa.se; sm5aog@ssa.se; sm3wmu@ssa.se; sm6hns@ssa.se
Ärende: Begäran om granskning av styrelsen

Hej!

Jag har studerat styrelsens arbete i den sk Samverkansgruppen för provfrågor, där SSA tillsammans med FRO och ESR ska bistå PTS i att ta fram en ny provfrågebank. I protokoll och mailväxling som jag begärt ut som allmänna handlingar från PTS framkommer att SSA:s styrelse inte alls deltagit på det sätt som PTS har avsett. Jag anser att styrelsen har obstruerat arbetet och inte tagit tillvara medlemmarnas intressen mot PTS. Vidare har direkta personangrepp skett mot medlemmar. I båda fallen bryter detta mot stadgarna:

§ 1 – Ändamål
enligt tillståndsmyndighetens föreskrifter, anvisningar och råd:
- utfärda amatörradiocertifikat för såväl medlemmar som icke medlemmar

§ 4 – Medlemskapets villkor
§ 4:2 Medlem skall verka för gott kamratskap och uppträda så att föreningen och dess syften främjas och inte skadas

§ 5 – Organisation
§ 5:2 Styrelsen leder föreningens verksamhet i föreningens anda samt inom stadgarnas ram
§ 5:5 Föreningskansliet lämnar service till medlemmar, styrelsen och funktionärer

Under lång tid har styrelsen, framför allt på föreningens forum på hemsidan, framfört att man deltar fullt ut i arbetet i samverkansgruppen. Det är inte sant och bekräftas av PTS i mailkorrespondens. Detta bryter mot föreningens informationspolicy:

Principer för information
SSA information ska präglas av öppenhet och tillgänglighet.Informationen ska vara saklig, korrekt och ge en så komplett och allsidig bild som möjligt

Ansvar för informationen
Informationen som SSA lämnar skall vara trovärdig och pålitlig

Innehåll och kvalitet
• All publicerad information ska vara korrekt och överensstämma med gällande lagstiftning och god publicistisk sed och med höga etiska normer.
• Informationen ska vara saklig, relevant och aktuell. Enkelhet och tydlighet ska eftersträvas.

Jag begär att revisorerna granskar styrelsens arbete i den här frågan och bifogar ett antal dokument som referens. Om revisorerna anser att de behöver mer information, finns den dels tillgänglig hos PTS, men det går bra att kontakta mig via email så ska jag försöka bistå. Jag kommer publicera det här mailet på forumet på hemsidan eftersom jag anser att det angår alla medlemmar. Även svar från styrelsen eller revisorerna i den här frågan är något som angår alla medlemmar, och jag reserverar rätten att diskutera det som sägs och görs på föreningens forum.

Hälsningar
Lars - SA0BJL

Bilagor
Protokoll från PTS: Möte 8 maj 2013 SSA och PTS.pdf
Mailväxling mellan SSA och PTS: Provfrågebanken.txt
Mailväxling mellan SSA och PTS: Skrivelser.txt

SA0BJL (Lars)
 
Last edited:
Jan, du kan inte läsa på ssa.se så jag kan berätta att det efter Lars inledande inlägg som du har här ovanför blev en hel del skrivande och debatt. Det sista att verkligen förvånas över är Lars nya inlägg där han hittat en mejl växling mellan PTS och Tore, läs hans inlägg.

/Johan

av SA0BJL (Lars) ons 03 jul 2013, 20:17

SM0DZB skrev:...

Dessa frågor har så sent som 2007 godkänts av PTS. PTS har i skrivelse 2007 till CEPT angett att dessa frågor är i överensstämmelse med CEPT:s rekommendation.

Tore,
du försvarar dig med samma argument som du prövat på PTS i 18 månader utan framgång, och som nu på slutet lett oss mot en katastrof.

Den 20 mars fick du veta från PTS att PTS delegering till SSA kan komma att dras in om SSA inte börjar samarbeta. I stället för att reflektera över detta
försökte du utöva påtryckningar på tjänstemannen.

Efter denna incident fortsätter ändå vansinnesfärden mot avgrunden, som jag har visat med det material jag publicerat tidigare.

Det är dags att dra i nödbromsen nu!

/Lars - SA0BJL


Mailkonversation mellan Tore och PTS (Re: SV Ändrad dag för mötet)

Från: Christer.Jonson@pts.se [mailto:Christer.Jonson@pts.se]
Skickat: den 20 mars 2013 12:51
Till: smdzb@ownit.nu
Kopia: sm0oy@bredband.net
Ämne: SV: Ändrad dag för mötet

Hej igen,

Bara för att vara tydlig, jag har inte sagt att SSA inte deltar men vi har bestämt att alla bidrag ska samlas på ett ställe och det har inte SSA hörsammat utan fattat ett eget beslut att inte göra så och FRO har inte bidragit alls. På det sättet motarbetas mitt och gruppens arbete och det känns inte produktivt eller som att SSA, eller FRO, aktivt deltar.

Det är ett tydligt och uttalat krav att alla typfrågor som ska ingå i fortsatt arbete SKA finnas tillgängliga i god tid innan nästa möte och det gäller, oavsett om SSA litar på någon annan eller väljer annan lösning. Ska vi kunna göra en korrekt bedömning måste allt finnas till hands samtidigt.

Vi ska revidera dagens provfrågor, som inte till fullo är tidsenliga och inte heller längre korrekta i alla stycken, och det ska resultera i att ett antal provfrågor ska tas fram till halvårsskiftet. Till yttermera visso är det PTS ansvar att det sker och vi har valt att delegera det till tre föreningar men om det inte fungerar tillfredställande så får vi till slut se på andra alternativ. I delegationen ligger ett tydligt krav att alla ska bidra aktivt och, som sagt, det känns inte riktigt som att det sker på alla håll, i alla fall inte så det syns.

Men låt oss hoppas att det kan ta ny fart och att vi tillsammans kan arbeta mer konstruktivt framgent.

/Christer

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Från: smdzb (at) ownit . nu
Skickat: ons 2013-03-20 14:27
Till: Christer . Jonson (at) pts . se
Ärende: SV: Ändrad dag för mötet


Christer!
Om du nu anser att PTS skall ta tillbaka delegationen så kan jag klargöra för dig att det innebär rätt betydande kostnader för PTS. Kostnader som vi tar i vår organisation idag. Vi ska räkna på vad vi lägger ner i kostnader och arbetstid på det samlade arbetsuppgifterna vi utför för PTS. Det är väl lämpligt att vi överlämnar detta till din chef Urban Landmark.
Den väg du nu väljer är ett klart besked till vår styrelse. Jag ska ta det på ett extra sammanträde i Eskilstuna.

Det är tråkigt att detta ska behöva förekomma. Vi har under drygt 15 års tid utfört arbete för PTS räkning. Ingen från PTS har riktat kritik mot vare sig provfrågor eller hur vi i övrigt fullföljt vårt arbete på uppdrag av PTS. Vi har haft årliga avstämningar kring detta med tidigare ansvariga chefer på din avdelning.

Du bör ha klart för dig att en statlig myndighet inte har någon laglig grund för besluta att fria föreningar skall tvingas samarbeta. Än mindre samverka med enskilda personer i det här fallet Leif Nilsson.
Vi från SSA har inte deltagit i något beslut om att Leif Nilsson ska ha den roll du gett honom. Det skapar ingen grund för samverkan i gruppen med den typen av enväldiga beslut.

Vi kommer att redovisa vilka revideringar vi har av våra frågor och vilka nya frågor vi har tagit fram. Vi kommer också att ge vår syn på hur arbetet bör bedrivas för att kunna genomföras på en rimlig nivå.

Hälsningar Tore Andersson SSA ordförande
 
Last edited:
Jag har inte tillgång till SSA:s forum så det blir bara den information som dykt upp här (och den som kommer från ESR) som jag fått.
Det hela verkar mycket märkligt.
Snabbt sammanfattat har jag fått läget till följande:
FRO är inte så engagerade inom amatörradio, så de har inte bidrag alls till arbetet.
ESR SAMARBETAR med myndigheten och gör sitt bästa för att ge amatörradion bra förutsättningar för framtiden.
SSA verkar drabbat av hybris och vill köra över både kollegorna i de andra föreningarna och myndigheten. Tydligen är föreningen viktigare än amatörradio.
Jag hoppas verkligen att jag har missuppfattat situationen....
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top