Inverkan mellan antenner.

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hej alla!

Har en fråga ang. hur antenner påverkar varandra.
I min mast har jag 2x9el 144MHz riktar, där imellan 2x23el 432MHz riktar.
I mellan 432MHz riktarna sitter min 1,2m parabol för 1296MHz.
Sitter även preamps & lite övergångar bakom parabolen oxå "ivägen" för V/UHF riktarna.

Hur mycket "förstör" parabolen för 2m & 70cm riktarna tro?
Är inne på att göra om i masten, då kommer 2m riktarna tas bort.
Tanken är att ha 70cm riktarna högst upp i masten & parabolen direkt under dessa.
Under parabolen kommer min 10GHz parabol sitta, precis ovanför stödlagret.
Kommer ev. även ta bort duobandsantennen i toppen för 145/434MHz FM trafik.

Tror ni ja kommer märka nån skillnad?

Här är en länk på hur det ser ut: http://www.qsl.net/sm6vtz/takeoff.htm (går trögt)

73 de SM6VTZ/Christian
 

Attachments

  • MKRVTZSE3.jpg
    69,6 KB · Views: 189
Hej!

Jag har provat simulera 144 och 432-antenner på höjden i samma mast. För 144 6 st 3el yagi och för 432 10 st 6el yagi. 144-antennerna går bra oavsett vad jag gör på 432, nästan. 432-antennerna får 3 dB sämre gain efter optimering än lika många antenner utan 144-antenner. Optimeringsprogrammet har fått modifiera 432-antennerna ganska fritt, men lyckas ändå inte ta bort inverkan av 144-antennerna. Det program jag kört är Omnec. Det är en NEC2-klon där SM5BSZ lagt på optimeringsrutin. Principen för optimeringen är att minimera strålning i annat än huvudriktningen. Han beskriver det bra på sin hemsida www.sm5bsz.com. Efter simuleringsexperimenten är jag ännu mer tveksam till att montera 432-antenner i närheten av 144-antenner. Jag har kört samma simuleringsprogram för KV, där jag fick en 21 MHz 4 el på samma bom som en 14 MHz 5 el att fungera mycket bättre. Samma sak där, att 14 MHz var stabil när 21 MHz ändrades, eller till och med togs bort. 21 MHz påverkades rejält av 14 MHz-antennen.

73! /Jan
 
Hej Jan!

Tack för svar....
Har hittat en del bra läsning.
Tanken är ju att ja ska göra om i masten.
Ta bort 144MHz riktarna & duobandspinnen.
Mina 432MHz riktar ska ha 140cm i stackningsavstånd enligt tillverkaren FlexaYagi.
Frågan är om 1296MHz parabolen (1,2m) måste vara 1 våglängd ifrån den nedersta 70cm rikten?
Alltså 70cm i avstånd, det borde vara det ultimata eller? Kanske räcker med 35cm, 1/2 våglängden?10GHz (60cm) parabolen får nog sitta under stödlagret trots allt, men den kanske får plats ovanför?

Nu ska ja käka frukost. :)

73 de SM6VTZ/Christian
 
Hej!

Ingen annan som har lite erfarenheter, ideér & kunskap?

3-vlig helg!

73 de SM6VTZ/Christian
 
knepigt med teori vs. erfarenheter.....
har själv tänkt montera en parabol nära 2m och 70cm yagis, för sat.trafik.
använder en horisontell bom genom elevationsrotorn och sätter yagi vs. parabol i varsin ände på bommen, lite offsetmonterad för att ge plats för 2x1/2stackavståndet mellan yagis.

du borde ha kunnat mäta en förändring på gamla 70cm stackens gain före och efter parabolen genom att bara ta bort parabolen, Nu sitter ju parabolen på mindre än halva stackningsavståndet från varje 70cm yagi - så i teorin ska parabolen påverka både lober, gain och kanske marginellt på anpassningen?.
Om du inte hittar någon skillnad då, lär du inte göra det i den nya stacken om parabolen placeras på 1/2-stackavståndet från närmsta 70cm yagi.
 
Hej!

Ja ska försöka att testa o jämföra lite.
Om det inte tokregnar imorrn ska ja försöka fälla masten igen.
Oavsett kommer ja göra om i masten, förhoppningsvis till det bättre.

Nu ska ja inta horisontalläge.

Natti!

73 de SM6VTZ/Christian
 
Stackning

Hi, att stacka antenner för olika band nära varandra på rätt sätt kräver att man vet lite om delantennerna.
De enstaka antennerna kan var för sig simuleras, för att få fram grundgainet, och sedan stackningsgainet.
Sätter man ihop alla data över stackningar för olika banden får man se hur loberna påverkas.
För att få en någorlunda snabb och förhållandevis enkel lösning kan man använda en optimeringsfunktion, som finns i några av beräkningsprogrammen, för att negativ påverkan inte skall bli för menlig.
Vad jag kan se på Dina bilder stör sannolikt INTE parabolen de övriga.
70cm störs sannolikt av 2m och vise versa, då avståndet är ganska litet.
Hur mycket återstår att utröna.
Har Du måtten på Dina antenner, kan jag mata in dessa i några av mina beräkningsprogram.
Jag har tidigare utfört liknande körningar på stackade KV-antenner i stora master med framgång.(OH0Z, -5AQD, -5INC...)
/73 de Björn
 
Hej Björn!

Har tittat på Vårgårda respeketive Flexayagis hemsida.
144MHz riktarna har en bomlängd på 4,5m & har 9el (2x9el) rek minsta stack (v) 2,5m
432MHz riktarna har en bomlängd på 5.07m & har 23el (2x23el) rek minsta stack (v) 1,4m
1296MHz parabolen är 1,2m i diameter.

Hade vart fint om du kan "räkna" både med 2/70/23 & bara 70/23.
Tror du duopinnen i toppen inverkar på 70 antennerna eller någon annan antenn?

Här är en länk från varje tillverkare om du behöver mer info/spec.

http://www.vargardaradio.se/Swedish/Ant_amat_9el2.htm
http://www.flexayagi.de/pdf/da7073.pdf

Tack på förhand.

73 de SM6VTZ/Christian
 
Back
Top