Inverterat L .

Antennfunderingar:

Kör med ett Inverterat L på cirkus 48 meters längd med just nu 16 påhakade jordplanslinor på mellanvågens 1494 kHz.

En fråga till expertisen här:

Uppstår det någon form av riktverkan med en sådan här antenn?

Om jag exempelvis riktar den horisontella tråden 24 meter över marken 290 grader rakt västerut, erhåller jag någon gain åt det hållet?

Eller är det som jag hittade en uppgift på någonstans från en Amerikansk radioamatör som gjorde gällande att man uppnår en förstärkning
åt andra hållet, rakt bakåt, alltså 90 grader?

Kan någon med stor kunskap, SA0AOM eller någon annan kanske utveckla tankarna lite?

Vi tycker oss märka att vi får ovanligt mycket rapporter från Finland när tråden är riktad mot Storbritannien och där merparten av jordplanen däremot är riktade norr och österut.
Tillfällighet?

Tacksam för svar!!
 
Hej!

Torleif, jag har i flera år använt en inverterad L, men den är absolut INTE på något vis ett bra exempel på hur den bör konstrueras.
Valet av antenn kom sig helt enkelt, del hade jag läst att den är i huvudsak rundstrålande och dels så med de fysiska begränsningar som finns så var det en enkel antenn att anordna.

Mått dikterades av befintliga "lämpliga" fästpunkter.

Antennens vertikala del börjar 2 m över marken där den matas av en Skanti ATU, den vertikala delen är gissar jag 7-8 meter, sedan viker den av till den horisontala delen som är 28 m lång sluttandes från ungefär 10 m till 8 m över marken.
ATU är monterad på ett galvat 3" rör med ett litet betongfundament och jordad till det samma.
Jordplanet består av EN (1) 19 m lång RK 2.5 som ligger på marken under antennen.
Tämligen långt från idealiskt.
Men, den funkar tillfredställande för det tänka ändamålet.

Har haft QSO med amatörer i takten av Oslo på 80 M SSB, uteffekt understigande 20 mW.
Med läsbarhet 5.

Min gissning är att jordplanens utbredning ger ett bidrag vad beträffar strålningsriktning, men jag vet inte.
 
För att få någon riktverkan värd namnet från en "inverted-L" antenn
behöver den vara stor i förhållande till våglängden.

Detta var faktiskt en urgammal stridsfråga inom tidig antennteori, och Marconi-bolaget patenterade en del konstruktioner av långvågsantenner som skulle ge riktverkan, men som med ett modernt synsätt inte kan ha någon.

I stället är det mycket riktigt jordplanets egenskaper, form och utsträckning som har det avgörande inflytandet för "små" antenner.

Rent allmänt så ska man inte heller ta uppgifter om antenners egenskaper som framförs på Internet-fora av radioamatörer speciellt högtidligt. Lyssna istället på "proffsen".
 
Back
Top