IP-Sound, Vad har hänt?

PL1000

Active Member
Nu har jag hållit på med datorinterface till radion, jagat störningar och fått väldigt stabil och fungerande kontroll av min IC746. Bara en sista sak kvar att laborera med, bättre VOIP program. Läste för länge sedan om IP-Sound som fanns på svenstedt.se, utvecklad av sm5vxc. Nu finns inte sidan eller programmet att finna på internet. Vad har hänt?


73 sm6knl
 
Last edited:
hmmm...Konstigt.
Jag kollar i min andra dator om jag har någon fil.
Har du mejlat -VXC och frågat?
73 Göran
 
Det är säkert bara tillfälligheter. WWW var kliniskt ren från programmet, ofta hittar men freware/shareware lite varstanns. Hittade inte email adress heller någonstans. Kändes snopet nu när jag ver redo att ta nästa steg. Jag vet att jag hade det nerladdat innan jag laddade om datorn. Det löser sig nog, någon har säkert en fil liggande. Vill hellre köra peer-to-peer än via Skype-server.

73 - Lennart
 
Hej,

Jo jag såg att sidan vaknat till liv igen. Jag fick tag i programmet på annat håll och ett par dagar efter fick jag upp sidan igen. Jag har testat ett par dagar och applikationen fungerar väldigt bra. Jag får jobba lite på att få bort en del störningar som jag irriterar mig på, lan-kabeln ger oljud på några ställen på bandet. IP-Sound tar lite bandbredd och minne och ger robust uppkoppling även via trådlöst nät. CW-sändning remote har jag inte löst, jag tror det får bli med hjälp av frekvensskift om man ska komma över 20-takt, eller enbart från tangentbord.

73 /KNL
 
Hej!

SM0/7LCB har löst CW-nyckling för sin remotestation med en PIC i var ända som samplar /återskapar med 2 ms upplösning. Se Radio station SM7LCB in JO86GH med länk till resten av hans remoteprojekt. Jag har kört honom flera gånger på 23 cm, det låter som vanligt om hans CW.

/Jan
 
Oj-oj-oj... Kanske lite över min nivå. En sån kille kan ju fjärrstyra kaffebryggaren, och dricka det, remote. Väldigt imponerande men det skulle nog ta mig några år att åstadkomma det. Jag tror det kan fungera bra att sända en 2-tons cw som avkodas och nycklas med en LM576 tondekoder. Men det är ju bara teori, får se om det fungerar rent praktiskt. Tack för tipset, jag ska läsa mer och se vad jag kan lära mig av LCB's installation.

73 - KNL
 
Länkarna har ändrats över tiden för nu hittar inte ens jag var man kan ladda ned IP-sound.
Tacksam om någon kan hjälpa mig att hitta programmet.
//QRP
 
Frågan är varför man gömmer ett så poppis program.
Själv får jag inte ner det. Men om ni skickar det till mig så kan jag lägga upp det på en riktig server :)
73 de SM0LRU/Kenta
 
Varför IP-Sound?

Jag är inte med på varför man behöver använda sig av IP-Sound.
Alla detta kan man åstakomma i tex Gnuradio som jag hela tiden tycker folk skall testa. :D
Och det är öppen kod.
73 de SM0LRU/kenta
 
Jag är inte med på varför man behöver använda sig av IP-Sound.
Alla detta kan man åstakomma i tex Gnuradio som jag hela tiden tycker folk skall testa. :D
Och det är öppen kod.
73 de SM0LRU/kenta

Kanske beror på gränssnittet ... vad vet jag ...
//QRP
 
Jag är inte med på varför man behöver använda sig av IP-Sound.
Alla detta kan man åstakomma i tex Gnuradio som jag hela tiden tycker folk skall testa. :D
Och det är öppen kod.
73 de SM0LRU/kenta
Kan Gnuradio föra över ljud över Internet alltså? Cool!
Jag har varit på jakt efter en bra ersättare till IP-Sound länge eftersom den bara går i M$ miljön. Jag har tittat på mumble/murmur m fl, men ingen har gjort mig nöjd.

Tack för tipset, ska genast kolla på det.

73 SM0RVV
 
Kan Gnuradio föra över ljud över Internet alltså? Cool!
Jag har varit på jakt efter en bra ersättare till IP-Sound länge eftersom den bara går i M$ miljön. Jag har tittat på mumble/murmur m fl, men ingen har gjort mig nöjd.
Problemet är att Gnuradio är MYCKET svår att få fart på.
Sedan måste man hitta alla doc-filer och de är inte lätta att hitta på nätet.
När man kolla runt i Gnuradio så kan man ha en källa som är TCP och "Sinks" (mottagare) som är TCP. Alltså kan man koppla ihop två Gnuradio över IP.
OBS Gnuradio är inte enkelt och hårdvaran är dyr.
Jag hade bara råd att köpa en Fancube
73 de SM0LRU/Kenta
 
Back
Top