IRLP i Stockholm

SM0WLC

Member
SK0BU har en IRLP-nod på 145.300 MHz som har varit aktiv i över en månad nu. Vi är intresserade av att få kommentar på hur användare tycker att det fungerar och hur täckningen är.

Mer om IRLP på www.rilp.net.
Mer om SK0BU på www.thr.kth.se

73 de SM0WLC Peter
 
Kul att Stockholm nu äntligen också har fått en IRLP nod.
Vi nodanvändare i Göteborg med omnejd hälsar er välkommna.
73 de Dennis / SM6USS
QRV IRLPNod 8020 (RU0, Angered)
 
Skönt att det finns dom som håller tokerierna borta från repeaterfrekvenserna!
Vill man prata via internet så går det väl bra men blanda inte in amatörradion
då det inte platsar under den kategorin.

Oscar
 
Om man vill koppla ihop sändare och mottagare med en sladd, får man då använda en lång sladd (Internet) eller enbart kortare sladd (kretskortsfolie)?
 
SM6SFO said:
Skönt att det finns dom som håller tokerierna borta från repeaterfrekvenserna!
Vill man prata via internet så går det väl bra men blanda inte in amatörradion
då det inte platsar under den kategorin.

Oscar

Det kommer alltid att finns de som inte tycker att det nya är bra och att det är "tokerier" !

Tycker man inte om att lyssna på IRLP som finns på vissa enstaka repeatrar behöver man ju inte lyssna på dessa repeatrar och därmed inte reta sig på det.

Tänk positivt så mår du bättre.
73 es må väl!
 
Tokig hobby?

Utvecklingen går framåt och med denna tillkommer nya tekniker i ett rasande tempo. Aldrig förr har vi radioamatörer haft så många möjligheter som vi har idag.

Avregleringen av våra amatörradiobestämmelser har öppnat nya vägar, t ex är det nu tillåtet att koppla samman "traditionell amatörradio" med Internet, repeatrar, andra moderniteter som GPS och datorer etc.

Jag är novis på IRLP men kan inte se att dessa aktiviteter skulle ha mindre berättigande än annat som jag peronligen är mer intresserad av, just nu i alla fall. Det är väl bara bra att vi har den mångfald av tekniskt intresserade amatörer som bygger upp och utvecklar sina kunskaper inom ALLA teknikområden.

Inbiten kortvågs- och CW-operator som jag är så jobbar jag nu med ett EchoLink projekt och fjärrstyrning av KV-sändare. Visst är väl detta amatörradio i allra högsta grad - eller?

Jag har en känsla av att många av oss äldre amatörer ibland är väldigt trångsynta och tror att amatörradio ENBART är telegrafi med handpump och en tranceiver från förr. Helt fel.

73
Bengt EQL
 
IRLP och EchoLink är en liten gren på det stora trädet som amatörradiohobbyn utgör.

På Kalmar repeatern (som f.ö står på Öland) provkör vi EchoLink just nu.
Efter ett par månader så har det nu "satt" sig ganska bra. I början var det ganska mycket trafik och upp å nerkopplingar av länken men nu är det mellan fem och tio per dygn ungefär.

Dels långväga från andra världsdelar. Joe i Kalifornien t.ex som är på väg till jobbet trycker upp sin lokala EchoLink och trycker in random-funktionen och hamnar i Kalmar. Här svara någon och ett trevligt QSO infinner sig. Mobil-mobil mellan två kontineter med FM-kvalitet :)

Sen har vi lite kortare QSO som när en kompis till mig var i Mora på affärer. Han öppnade den lokala EchoLinken i Mora och knappade in Kalmars nodnummer och vipps kunde han kolla läget hemmavid.

Själv är jag ganska ofta i Norrköping och tack vare länken där har jag inga problem att snacka med kompisarna hemmavid.

En liten feeling jag har fått är att EchoLinken och dess närvaro har höjt aktiviteten en hel del på repeatern. Inte bara QSOn via EchoLink utan även utan. Verkar som om folk kör mer ju mer aktiviter det är. Låter kanske lite konstigt men så är det. Detta kan jag inte bekräfta eftersom jag inte har nån statistik för det. Men det är som sagt en feeling jag har.......

Hur uppskattas denna inovativa funktion egentligen av omgivningen.
Vi har en omröstning på www.sk7ca.org om EchoLink. Där kan man se att av 17 röster så vill 10 st ha EchoLink länkad mot 2 meters repeatern. 3 st vill ha EchoLink länkad mot 70cm repeatern. 1 person tycker den skall vara på en egen direktfrekvens. Och slutligen hela 3 st som anser att EchoLink inte är amatörradio och skall bort!

Jag tror att EchoLink och dess bröder har kommit för att stanna.

73 de Uffe
sm7sek
 
Last edited:
Back
Top