Ishissen i Mississippi

Ishissen

Är det någon som vet var den berömda ishissen i Mississippi är belägen?

:) Jag tror du gått på ett telegrafiprov :)
Denna ramsa i 200-takt är något av en utmaning även för en van gnist !

PS: Jag reserverar mig för ev okunskap. Den kanske finns i verkligheten ?
Hissen alltså :D

Sparky
 
:) Jag tror du gått på ett telegrafiprov :)
Denna ramsa i 200-takt är något av en utmaning även för en van gnist !

PS: Jag reserverar mig för ev okunskap. Den kanske finns i verkligheten ?
Hissen alltså :D

Sparky
Jag klarade 90-takt i lumpen 1974.
Sedan börjar min skrivhastighet bli ett problem.

Jag hade hoppats på att alla som kände till denna ramsa höll masken.

Jag har googlat på ramsan och inte hittat något.
Så det finns nog ingen ishiss i Mississippi.
 
Alternativ är att söka i medlemsregistret på ssa.se, sedan tar man och processar Rolf's telenummer på hitta. se ... Voilá!

Själv var du lite tricksigare att hitta, men du fyller den 8 juni, Gratulerar i förskott!

/J
 
Massor med korta teckendelar i tysk klartext:

"Ich heisse Hesse"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Utan anspråk på språkkunskaper, men den här ramsan körde vi på SLUL 1968:

HIISSIVISSISIIHISSISÄÄ

Kan någon finsktalande här på forumet lista ut vad det betyder ?
Slarvigt kom-ihåg om betydelse från min sida, men något i stil med "fem vesslor rasslar i hissen". En finsk tjej i klassen översatte det till något i stil med detta. Hon var dock inte helt övertygad om stavningen och grammatiken. (Det är jag fortfarande inte :))

Hur som helst, vi körde precis detta. Handpump gick bäst, åtminstone till 125-takt. Näst bäst var vibro, upp till ungefär 150-takt. Buggen gick sämst. Fingertoppskänslan och kontaktspel var skitsvårt att ställa in :)

Mottagning från morsetransmitter och hålremsa (upp till 200-takt) via handskrift (första gången man tog emot det) liknade mest stenografi och kunde bara tydas av den som skrivit ned det (i bästa fall). Med skrivmaskin (andra gången) körde man ihop flera tangenter och fick bända isär dem (då var meddelandet slut). Att komma ihåg i vilken ordning prickarna sändes var ett bonusprov.

Kul ändå.... CW ÄR kul :D

Sparky
 
Å hu. Textad handskrift i 200. Då fick vi använda skrivstil eller skrivmaskin, men ÅÄÖ satt fel. Nuförtiden går det däremot trögt genom omkopplingspunkterna i skallen. "Det var bättre förr".
 
Utan anspråk på språkkunskaper, men den här ramsan körde vi på SLUL 1968:

HIISSIVISSISIIHISSISÄÄ

Kan någon finsktalande här på forumet lista ut vad det betyder ?
Slarvigt kom-ihåg om betydelse från min sida, men något i stil med "fem vesslor rasslar i hissen". En finsk tjej i klassen översatte det till något i stil med detta. Hon var dock inte helt övertygad om stavningen och grammatiken. (Det är jag fortfarande inte :))

Hur som helst, vi körde precis detta. Handpump gick bäst, åtminstone till 125-takt. Näst bäst var vibro, upp till ungefär 150-takt. Buggen gick sämst. Fingertoppskänslan och kontaktspel var skitsvårt att ställa in :)

Mottagning från morsetransmitter och hålremsa (upp till 200-takt) via handskrift (första gången man tog emot det) liknade mest stenografi och kunde bara tydas av den som skrivit ned det (i bästa fall). Med skrivmaskin (andra gången) körde man ihop flera tangenter och fick bända isär dem (då var meddelandet slut). Att komma ihåg i vilken ordning prickarna sändes var ett bonusprov.

Kul ändå.... CW ÄR kul :D

Sparky
Instämmer! CW är kul.
Men själv får jag problem att skriva när det går fortare än 90-takt.
Jag lärde mig textning enligt arméns modell.
Har förstått att skrivstil som man har i marinen bl.a. fungerar bättre.
Jag klarar betydligt snabbare takt i huvudet utan att skriva, men då sätter mitt dåliga buffertminne in.
 
Back
Top