Isolationstrafo 230/230V sökes

SM5KRI

Oldtimer
Hej,
Har ett äldre oscilloskop TDS 220 och tänkte skaffa en isolationstrafo 230/230 volt. Oscilloskopet förbrukar max 25W enl typskylt och trafon borde i såfall hålla kring 40 VA för att ha lite marginal, alltså ingen stor och biffig sak. För tillfället kan jag då och då låna hem en gammal tung ASEA trafo från arbetet, men inte i all evighet.

Om någon har något förslag på inköpsställe eller har något liggandes i sina gömmor är jag intresserad.

73 de SM5KRI Krister
 
Jag har inget på lager, men med de beskedliga effekterna kanske ett hemmapul med 230:48:48:230 eller liknande är realistiskt?
 
Svebry har fortfarande kvar sina transformatorbyggsatser.
https://www.svebry.se/category/transformatorbyggsatser
De är inte så dyra.
Finns i olka storlekar och har primärlindningen gjord, spolstomme med två separaat sektioner för god isollation mellan nätspänning och sekundär spänning. Av någon anledning är de numera dåligt spexade, men ser inte vilken typ man behöver för en viss effekt, så man får fråga då.
De kommer med lindningsdata, dvs hur många varv per volt man skall linda för önskad spänning.
Sen är det bara att blada och skruva åt.
Själv har ajg använt dessa under många år för div byggen.
Nackdelen är att lacktråden numera är relatvit dyr..... såvida man ine har en välfylld skortlåda.

SM4FPD
 
Tips på nytt!
Tufvassons har ett bra sortiment, köpte bland annat en 230V / 230V, 240 VA, IP00 (dvs ingen kapsling) med mittuttag på sekundärsidan. Har för mig att priset var runt 700:- + moms + frakt. Med kapsling blev priset ungefär det dubbla. OBS, vid ordervärde under 2000:- så tillkommer expeditionsavgift på 500:-
 
Jag har tidigare köpt en sådan här (fast lite större):
Om man är medlem i SSA får man 10% rabatt också. Vet inte om de har en med mindre VA, men kolla runt lite, kan finnas. Du kan ju välja en som är 1x230 istället för 2x115 också. Men jag tycker 2x115 är lite mer praktisk.

Du kan koppla utgången mellan de bägge 115V-faserna och lägga mittpunkten som virtuell jord. Sätt en lämplig säkring på bägge faserna. Om du vill kan du även sätta en sån här jordfelsbrytare på utgången:

Bygg in det i en låda med lite kontakter, brytare, mm så blir det nog bra.

Edit: Värt att notera är att denna transformator ger en något högre spänning på sekundärsidan när den inte är under "tung" last. Specifikationen säger 2 x 122.26 V = 244 V. Detta är troligen inget problem, men kan vara värt att veta.
 
Back
Top